Menu
1.27. Edukacja
1. Symbol badania
1.27.05
2. Temat badania
Szkoły wyższe i ich finanse
3. Cykliczność badania
co rok
4. Prowadzący badanie
Minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego
5. Cel badania
Celem badania jest dostarczenie informacji o działalności publicznych i niepublicznych szkół wyższych, instytucjach prowadzących kształcenie podyplomowe i doktoranckie, liczbie studentów, absolwentów, słuchaczy studiów podyplomowych, uczestników studiów doktoranckich, doktoratach i zatrudnieniu w szkołach wyższych, instytutach naukowych oraz badawczych, a także o stypendiach naukowych, pomocy materialnej i socjalnej dla studentów i doktorantów. Dane o przychodach, kosztach, wyniku finansowym, funduszach i wydatkach inwestycyjnych uczelni pozwalają między innymi na uzyskanie informacji o gospodarce finansowej szkół wyższych.
Realizacja zobowiązań wynikających z przepisów prawa krajowego:
- - ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842, z późn. zm.)
Realizacja zobowiązań wynikających z przepisów prawa międzynarodowego:
- - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 145 z 04.06.2008, str. 227)
Realizacja potrzeb użytkowników:
- administracja państwowa
- administracja rządowa - centralna
- administracja rządowa - terenowa
- administracja samorządowa - województwo
- administracja samorządowa - powiat
- administracja samorządowa - gmina, miasto
- placówki naukowe/badawcze, szkoły wyższe - nauczyciele akademiccy
- placówki naukowe/badawcze, szkoły wyższe - studenci
- szkoły (nauczyciele i uczniowie)
- stowarzyszenia, organizacje, fundacje
- Eurostat i inne zagraniczne instytucje statystyczne
- indywidualni odbiorcy krajowi
- inny użytkownik
6. Zakres podmiotowy
Podmioty gospodarki narodowej: - publiczne i niepubliczne szkoły wyższe, jednostki prowadzące studia podyplomowe, doktoranckie i przyznające stypendia naukowe.
7. Zakres przedmiotowy
Absolwenci. Cechy organizacyjno-prawne. Dane adresowe i terytorialne. Dane bilansowe. Dane identyfikacyjne. Doktoranci i doktoraty. Domy i stołówki studenckie. Finanse szkół wyższych oraz szkół i placówek oświatowych. Instytucje naukowe. Jednostki organizacyjne szkolnictwa wyższego. Kandydaci i przyjęci na studia. Koszty pracy. Nakłady inwestycyjne. Obciążenie respondentów. Pomoc materialna dla uczniów, studentów i doktorantów. Pracujący, w tym zatrudnieni. Rachunek zysków i strat (wersja porównawcza). Słuchacze studiów podyplomowych. Studenci. Stypendia naukowe. Wykorzystanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych (ICT). Wynagrodzenia. Zasoby ludzkie dla nauki i techniki (HRST). Zatrudnienie.
Wyniki badania:
1.65.11 Budżety jednostek samorządu terytorialnego; 1.65.16 Dochody i wydatki budżetu państwa; 1.21.12 Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań 2021 r. - prace przygotowawcze.
8. Źródła danych
- Zestawy danych Główny Urząd Statystyczny
- F-01/s - sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym szkół wyższych
- S-10 - sprawozdanie o studiach wyższych
- S-11 - sprawozdanie o pomocy materialnej i socjalnej dla studentów i doktorantów
- S-12 - sprawozdanie o stypendiach naukowych, studiach podyplomowych i doktoranckich, doktoratach oraz zatrudnieniu w szkołach wyższych, instytutach naukowych i badawczych
- Zestawy danych Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- Zestawy danych z systemów informacyjnych Kancelaria Prezydenta RP
- Zestawy danych z systemów informacyjnych Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
- dane dotyczące liczby studentów i doktorantów, którym zostały przyznane stypendia ministra
- dane dotyczące studentów i absolwentów studiów wyższych, w tym cudzoziemców
- dane dotyczące doktorantów oraz nauczycieli akademickich i pracowników naukowych
- dane dotyczące zatrudnionych nauczycieli akademickich i pracowników naukowych
- dane dotyczące wykazu szkół wyższych i jednostek zamiejscowych oraz instytutów naukowych i badawczych
- dane dotyczące obsady kadrowej na poziomie szkół wyższych
- dane ze sprawozdań z wykonania planu rzeczowo-finansowego na poziomie szkół wyższych (uczelnie publiczne)
- dane dotyczące studiów doktoranckich, studiów podyplomowych i nauczycieli akademickich
- dane w zakresie nadanych stopni doktora i doktora habilitowanego
- Zestawy danych z systemów informacyjnych Ministerstwo Obrony Narodowej
Wyniki innych badań:
1.65.11 Budżety jednostek samorządu terytorialnego
1.65.16 Dochody i wydatki budżetu państwa
1.21.12 Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań 2021 r. - prace przygotowawcze
1.65.16 Dochody i wydatki budżetu państwa
1.21.12 Narodowy spis powszechny ludności i mieszkań 2021 r. - prace przygotowawcze
9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych
Szkoły wyższe, zamiejscowe jednostki organizacyjne, w tym: filie, podstawowe zamiejscowe jednostki organizacyjne, zamiejscowe ośrodki dydaktyczne, w przekrojach: liczba, typ szkoły, województwa, regiony, makroregiony, podregiony i powiaty.
Finanse szkół wyższych, m.in.: przychody, koszty, wynik finansowy, fundusze, źródła finansowania, nakłady inwestycyjne, w przekrojach: szkoły publiczne i niepubliczne, typy szkół, województwa, makroregiony i regiony.
Liczba studentów, w przekrojach: województwa, makroregiony, regiony, podregiony.
Studenci i absolwenci wyższych studiów pierwszego stopnia, jednolitych magisterskich, studiów drugiego stopnia łącznie z cudzoziemcami, w tym prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w przekrojach: wiek, płeć typ szkoły i forma własności grupy, podgrupy i nazwy kierunków i form studiów kontynenty i kraje obywatelstwa rok studiów, szkoły województwa, makroregiony, regiony, podregiony.
Kandydaci i przyjęcia na I rok studiów pierwszego stopnia, jednolitych magisterskich oraz drugiego stopnia, w przekrojach: płeć, studia I i II stopnia, forma szkoły, typ szkoły, rodzaj szkoły, województwa, makroregiony i regiony.
Liczba domów studenckich i miejsc, liczba stołówek studenckich, liczba zakwaterowanych studentów i doktorantów łącznie z cudzoziemcami,, w przekrojach: województwa, makroregiony i regiony oraz typ szkoły.
Nauka języków obcych, liczba studentów uczących się języków obcych nowożytnych i innych w formie obowiązkowego lektoratu, w przekrojach: studenci uczący się jednego, dwóch, trzech i więcej języków obcych, typy szkół.
Formy pomocy studenckiej, w przekrojach: stypendia socjalne, stypendia rektora dla najlepszych studentów, stypendia specjalne dla osób niepełnosprawnych, stypendia jako stypendyści strony polskiej, stypendia fundowane i inne, zapomogi, płeć, typ szkoły wyższej, województwa, makroregiony, regiony.
Formy pomocy dla doktorantów, w przekrojach: stypendia: socjalne, dla najlepszych doktorantów, specjalne dla osób niepełnosprawnych, stypendyści strony polskiej, fundowane, zapomogi, płeć, typ szkoły wyższej, województwa, makroregiony, regiony.
Liczba osób pobierających stypendia naukowe (doktorskie, doktoranckie, projakościowe), w przekrojach: typ szkoły województwa, makroregiony, regiony.
Studenci i doktoranci otrzymujący stypendia, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: typ szkoły, forma studiów.
Liczba komputerów w szkole wyższej dostępnych dla studentów, w przekrojach: z dostępem do Internetu, w tym za pomocą szybkiego łącza w poszczególnych szkołach wyższych, województwa, makroregiony, regiony.
Liczba nadanych tytułów i stopni naukowych oraz tytułów i stopni w zakresie sztuki, w przekrojach: dziedziny nauki i sztuki określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (Dz.U.poz.1065), płeć, typ szkoły.
Doktoraty poza studiami doktoranckimi, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: płeć, dziedziny nauki i sztuki oraz dyscypliny naukowe i artystyczne odpowiadające tematowi rozprawy doktorskiej, typ szkoły, forma studiów, województwa, makroregiony, regiony.
Liczba wszczętych przewodów doktorskich, łącznie z cudzoziemcami, w przekrojach: płeć, typ szkoły, dziedziny nauki i sztuki oraz dyscypliny naukowe i artystyczne, województwa, makroregiony, regiony.
Mobilność edukacyjna, w przekrojach: wiek, płeć, typ szkoły, rodzaj studiów, forma studiów, kraj.
Nauczyciele akademiccy oraz pracownicy naukowi instytutów naukowych i badawczych posiadający tytuł albo stopień naukowy, tytuł albo stopień w zakresie sztuki albo tytuł zawodowy (przeciętna liczba w roku), w przekrojach: tytuły albo stopnie naukowe, tytuły albo stopnie w zakresie sztuki albo tytuły zawodowe, typ szkoły, forma własności, województwa, makroregiony, regiony, powiaty.
Nauczyciele akademiccy, w tym cudzoziemcy oraz pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: wymiar zatrudnienia, płeć, stanowiska lub grupy stanowisk, typ szkoły, forma własności, województwa, makroregiony, regiony, powiaty i kraj (dla cudzoziemców).
Studenci i absolwenci z niepełnosprawnością łącznie z cudzoziemcami, w przekrojach: rodzaj niepełnosprawności, płeć, rok studiów, podgrupy kierunków studiów i nazw, województwa, makroregiony, regiony, typ szkoły, formy studiów.
Niepełnosprawni doktoranci , w podziale na studia stacjonarne i niestacjonarne, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: płeć, forma studiów i typ szkoły, rodzaj niepełnosprawności.
Osoby, które obroniły rozprawę doktorską na studiach doktoranckich, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: forma studiów, typ szkoły, województwa, makroregiony, regiony, płeć, dziedziny nauki i sztuki oraz dyscypliny naukowe i artystyczne odpowiadające tematowi rozprawy doktorskiej.
Słuchacze studiów podyplomowych, doktoranci, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: płeć, wiek, typ szkoły, województwo, makroregiony, regiony, dziedzina nauki i sztuki, dyscyplina naukowa i artystyczna, nazwa kierunków kształcenia wg ISCED-F 2013, forma studiów.
Finanse szkół wyższych, m.in.: przychody, koszty, wynik finansowy, fundusze, źródła finansowania, nakłady inwestycyjne, w przekrojach: szkoły publiczne i niepubliczne, typy szkół, województwa, makroregiony i regiony.
Liczba studentów, w przekrojach: województwa, makroregiony, regiony, podregiony.
Studenci i absolwenci wyższych studiów pierwszego stopnia, jednolitych magisterskich, studiów drugiego stopnia łącznie z cudzoziemcami, w tym prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w przekrojach: wiek, płeć typ szkoły i forma własności grupy, podgrupy i nazwy kierunków i form studiów kontynenty i kraje obywatelstwa rok studiów, szkoły województwa, makroregiony, regiony, podregiony.
Kandydaci i przyjęcia na I rok studiów pierwszego stopnia, jednolitych magisterskich oraz drugiego stopnia, w przekrojach: płeć, studia I i II stopnia, forma szkoły, typ szkoły, rodzaj szkoły, województwa, makroregiony i regiony.
Liczba domów studenckich i miejsc, liczba stołówek studenckich, liczba zakwaterowanych studentów i doktorantów łącznie z cudzoziemcami,, w przekrojach: województwa, makroregiony i regiony oraz typ szkoły.
Nauka języków obcych, liczba studentów uczących się języków obcych nowożytnych i innych w formie obowiązkowego lektoratu, w przekrojach: studenci uczący się jednego, dwóch, trzech i więcej języków obcych, typy szkół.
Formy pomocy studenckiej, w przekrojach: stypendia socjalne, stypendia rektora dla najlepszych studentów, stypendia specjalne dla osób niepełnosprawnych, stypendia jako stypendyści strony polskiej, stypendia fundowane i inne, zapomogi, płeć, typ szkoły wyższej, województwa, makroregiony, regiony.
Formy pomocy dla doktorantów, w przekrojach: stypendia: socjalne, dla najlepszych doktorantów, specjalne dla osób niepełnosprawnych, stypendyści strony polskiej, fundowane, zapomogi, płeć, typ szkoły wyższej, województwa, makroregiony, regiony.
Liczba osób pobierających stypendia naukowe (doktorskie, doktoranckie, projakościowe), w przekrojach: typ szkoły województwa, makroregiony, regiony.
Studenci i doktoranci otrzymujący stypendia, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: typ szkoły, forma studiów.
Liczba komputerów w szkole wyższej dostępnych dla studentów, w przekrojach: z dostępem do Internetu, w tym za pomocą szybkiego łącza w poszczególnych szkołach wyższych, województwa, makroregiony, regiony.
Liczba nadanych tytułów i stopni naukowych oraz tytułów i stopni w zakresie sztuki, w przekrojach: dziedziny nauki i sztuki określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011r. w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych (Dz.U.poz.1065), płeć, typ szkoły.
Doktoraty poza studiami doktoranckimi, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: płeć, dziedziny nauki i sztuki oraz dyscypliny naukowe i artystyczne odpowiadające tematowi rozprawy doktorskiej, typ szkoły, forma studiów, województwa, makroregiony, regiony.
Liczba wszczętych przewodów doktorskich, łącznie z cudzoziemcami, w przekrojach: płeć, typ szkoły, dziedziny nauki i sztuki oraz dyscypliny naukowe i artystyczne, województwa, makroregiony, regiony.
Mobilność edukacyjna, w przekrojach: wiek, płeć, typ szkoły, rodzaj studiów, forma studiów, kraj.
Nauczyciele akademiccy oraz pracownicy naukowi instytutów naukowych i badawczych posiadający tytuł albo stopień naukowy, tytuł albo stopień w zakresie sztuki albo tytuł zawodowy (przeciętna liczba w roku), w przekrojach: tytuły albo stopnie naukowe, tytuły albo stopnie w zakresie sztuki albo tytuły zawodowe, typ szkoły, forma własności, województwa, makroregiony, regiony, powiaty.
Nauczyciele akademiccy, w tym cudzoziemcy oraz pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: wymiar zatrudnienia, płeć, stanowiska lub grupy stanowisk, typ szkoły, forma własności, województwa, makroregiony, regiony, powiaty i kraj (dla cudzoziemców).
Studenci i absolwenci z niepełnosprawnością łącznie z cudzoziemcami, w przekrojach: rodzaj niepełnosprawności, płeć, rok studiów, podgrupy kierunków studiów i nazw, województwa, makroregiony, regiony, typ szkoły, formy studiów.
Niepełnosprawni doktoranci , w podziale na studia stacjonarne i niestacjonarne, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: płeć, forma studiów i typ szkoły, rodzaj niepełnosprawności.
Osoby, które obroniły rozprawę doktorską na studiach doktoranckich, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: forma studiów, typ szkoły, województwa, makroregiony, regiony, płeć, dziedziny nauki i sztuki oraz dyscypliny naukowe i artystyczne odpowiadające tematowi rozprawy doktorskiej.
Słuchacze studiów podyplomowych, doktoranci, w tym cudzoziemcy, w przekrojach: płeć, wiek, typ szkoły, województwo, makroregiony, regiony, dziedzina nauki i sztuki, dyscyplina naukowa i artystyczna, nazwa kierunków kształcenia wg ISCED-F 2013, forma studiów.
10. Formy i terminy udostępnienia wynikowych informacji statystycznych
Publikacje GUS:
- Szkoły wyższe i ich finanse w 2018 r. (październik 2019),
- Polska w liczbach 2019 (maj 2019),
- Leśnictwo 2019 (listopad 2019),
- Mały Rocznik Statystyczny Polski 2019 (lipiec 2019),
- Rocznik Statystyczny Województw 2019 (grudzień 2019),
- Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2019 (grudzień 2019).
Dziedzinowe Bazy Wiedzy:
- DBW Edukacja – Szkoły wyższe. Studenci/absolwenci według typów szkół wyższych (wrzesień 2019).
Inne bazy danych:
- Bank Danych Lokalnych – Studenci i absolwenci szkół wyższych (maj 2019),
- Bank Danych Lokalnych – Nauczyciele akademiccy, słuchacze studiów podyplomowych (kwiecień 2019),
- Bazy Eurostatu i innych organizacji międzynarodowych – Edukacja (listopad 2019, wrzesień 2020, listopad 2020).
- Bazy Eurostatu i innych organizacji międzynarodowych – Edukacja (listopad 2019, wrzesień 2020, listopad 2020).