• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Działalność statystyki publicznejSpołeczna odpowiedzialność GUSDziałalność
Menu

Działalność

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

W podejściu CSR wyróżnia się siedem kluczowych obszarów społecznej odpowiedzialności1


GUS i urzędy statystyczne realizują wiele działań, które dotyczą kwestii społecznej odpowiedzialności. Aktywności te wpisują się w siedem kluczowych obszarów.
 
OBSZAR I - ŁAD ORGANIZACYJNY

Ład Organizacyjny to system, który pozwala organizacji podejmować decyzje, wdrażać zmiany i realizować jej cele. Dotyczy głównie form zarządzania, kultury pracy i wyznawanych wartości. Działania podejmowane w tym obszarze uwzględniają wpływ podejmowanych decyzji na społeczeństwo. Mają także na uwadze szacunek dla interesariuszy oraz zasady etyczne. Dobre praktyki z zakresu ładu organizacyjnego mają na celu poprawę efektywności zarządzania przy jednoczesnym uwzględnianiu potrzeb pracowników.


Przykłady działań:
•    Stosowanie europejskiego kodeksu praktyk statystycznych
Europejski Kodeks Praktyk Statystycznych
•    Stosowanie Normy ISO 26000
https://www.pkn.pl/informacje/2013/09/iso-26000
 
II. OBSZAR – PRAWA CZŁOWIEKA

Prawa człowieka są to podstawowe prawa wszystkich ludzi. Istnieją dwie główne kategorie praw człowieka. Pierwsza z nich dotyczy praw obywatelskich oraz politycznych. Obejmuje takie prawa jak prawo do życia i wolności, równego traktowania w obliczu prawa oraz swobody wypowiedzi. Druga kategoria dotyczy praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych. Obejmuje takie prawa, jak prawo do pracy, prawo do możliwie najwyższych standardów w zakresie zdrowia. Zawiera również prawo do wyżywienia, prawo do edukacji oraz prawo do bezpieczeństwa socjalnego.

Przykłady działań:

  • aktywność sportowa pracowników: piłka siatkowa, piłka nożna halowa, tenis ziemny;
  • rozwój kompetencji miękkich pracowników;
  • równe traktowanie wszystkich w pracy;
  • spotkania na temat zdrowia z lekarzami;
  • badania medyczne dla pracowników.

III. OBSZAR – PRAKTYKI Z ZAKRESU PRACY

Praktyki z zakresu pracy obejmują wszystkie działania związane z pracą wykonywaną przez organizację. Są to także aktywności podejmowane w imieniu organizacji i przez podwykonawców. Praktyki z zakresu pracy wykraczają poza relację organizacji z jej bezpośrednimi pracownikami.  Dobre praktyki z tego obszaru skupiają się na rozwoju zawodowym pracowników, Podejmowane aktywności umożliwiają pracownikom wykonywanie obowiązków w bezpiecznych i komfortowych warunkach.

Przykłady działań:

  • kontrole warunków pracy;
  • przestrzeganie przepisów i zasad BHP oraz stanu zabezpieczenia w razie pożaru;
  • wydawanie zaleceń poprawiających warunki pracy pracowników;
  • badania czynników niebezpiecznych znajdujących się w pracy;
  • pomiary natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy z monitorami ekranowymi;
  • wewnętrzna sieć korporacyjna: Intranet;
  • zdobywanie wiedzy i umiejętności przez pracownika z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą.

IV. OBSZAR – ŚRODOWISKO

Decyzje i działania organizacji zawsze mają wpływ na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę. Dzieje się to niezależnie od lokalizacji organizacji. Zgodnie z ideą społecznej odpowiedzialności organizacje starają się ograniczać negatywny wpływ na środowisko naturalne. Dobre praktyki z tego obszaru skupiają się na kontrolowaniu i ograniczaniu zanieczyszczeń, które są emitowane do środowiska. Podejmowane w tym zakresie działania mają również na celu ograniczanie zużycia surowców naturalnych.

 Przykłady działań:

  • świadectwo charakterystyki energetycznej budynku;
  • zbiórka odpadów;
  • oszczędzanie energii i wody;
  • elektroniczny system zarządzania dokumentami w urzędzie;
  • wspieranie schronisk dla zwierząt;
  • wyrównanie mocy biernej energii elektrycznej;
  • włączniki światła z czujnikiem ruchu.

V. OBSZAR – UCZCIWE PRAKTYKI OPERACYJNE

Uczciwe praktyki operacyjne dotyczą etyki między organizacjami. Praktyki dotyczą: zapobiegania korupcji, uczciwej konkurencji oraz przestrzegania praw własności.

Uczciwe praktyki operacyjne dotyczą praktyk, które skupiają się na standardach etycznych. Działania te są skierowane zarówno do pracowników organizacji, jak i jej partnerów, wykonawców i dostawców. Duże znaczenie w środowisku pracy mają praktyki oparte na uczciwej współpracy, poszanowaniu praw własności oraz uczciwej konkurencji.

Przykłady działań:

  • szkolenia dla pracowników z zakresu etyki i zagrożeń korupcyjnych;
  • współpraca między resortami w zakresie CSR;
  • spotkania naukowe.

 
VI. OBSZAR – ZAGADNIENIA KONSUMENCKIE

Wszystkie jednostki statystyki publicznej kierują się rzetelną edukacją i uczciwymi praktykami marketingowymi w stosunku do odbiorców informacji statystycznej. Stosują uczciwe praktyki dotyczące umów, dokładają wszelkich starań do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa przebywających w jednostkach gości. W swoich działaniach jednostki pozyskują dane wyłącznie w zgodny z prawem i uczciwy sposób. A także chronią dane osobowe za pomocą odpowiednich środków bezpieczeństwa. Urząd stosuje klauzule dotyczące spraw społecznych i środowiska. Organizacja wprowadza te klauzule do procedur zamówień publicznych.

Zagadnienia konsumenckie to obszar, w który skupia się na relacjach z konsumentami. Organizacje, których działanie opera się na współpracy z klientami, mają wobec nich określone obowiązki. Należy do nich rzetelne edukowanie i informowanie konsumentów. Organizację mają także obowiązek promować zrównoważoną konsumpcję, dbać o dostępność usług, a także stosować pomocne informacje marketingowe. W tym obszarze znajdują się także praktyki, które mają na celu ochronę zdrowia i bezpieczeństwa pracowników oraz konsumentów.

Przykłady działań:

  • klauzule dotyczące spraw społecznych i środowiska;
  • klauzule do procedur zamówień publicznych.


VII. OBSZAR – ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE I ROZWÓJ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ

Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej są ważnymi elementami zrównoważonego rozwoju. Społeczeństwo rozwija się najlepiej, gdy przedstawiciele danej społeczności aktywnie uczestniczą w życiu lokalnym. Praktyki z tego obszaru dotyczą kwestii dostępności, równych praw dla wszystkich i godnego życia. Dzięki temu organizacje mogą realizować działania edukacyjne, kulturalne i charytatywne. Ważne jest, aby podejmowane aktywności odpowiadały na aktualne potrzeby społeczności. Praktyki z tego obszaru pomagają podtrzymywać i wzmacniać relacje organizacji ze społecznościami lokalnymi.

Przedstawiciele dążą także do realizacji równych praw oraz standardów godnego życia dla wszystkich obywateli. Jest to wewnętrzny proces zachodzący w danej społeczności lokalnej. Uwzględnia istniejące relacje i likwiduje bariery stojące na przeszkodzie korzystaniu z praw. Do rozwoju społeczności lokalnej przyczynia się postępowanie odpowiedzialne społecznie. Inwestycje społeczne będące wkładem w rozwój społeczności lokalnej mogą podtrzymywać i wzmacniać relacje organizacji ze społecznościami. Do obszaru zaangażowanie społeczne rozwój społeczności lokalnej zalicza się w szczególności zagadnienia: zdrowia, edukacji i kultury. A także rozwój i dostęp do technologii.

Przykłady działań:

  • akcje honorowego krwiodawstwa;
  • wsparcie akcji „Szlachetna Paczka”;
  • wsparcie Mistrzostw Polski Dzieci z Domów Dziecka w Piłce Nożnej;
  • wsparcie Przeglądu Dziecięcych Prezentacji Artystycznych „Kwiaty Integracji”;
  • promowanie zdrowego stylu życia poprzez akcje rowerowe, wydarzenia sportowe i turystyczne;
  • zbiórka nakrętek z napojów na rzecz zakupu wózków inwalidzkich i protez dla potrzebujących;
  • wsparcie rzeczowo-finansowe domów dziecka;
  • konkursy dla dzieci pracowników jednostek statystyki publicznej. Są to m.in.: konkurs plastyczno-literacki „Mój rodzic pracuje w statystyce”, Konkurs „Wypisz, wymaluj NSP2021”, czy też Konkurs Spis rolny oczami dzieci;
  • działania o charakterze edukacyjnym i promującym działalność statystyki publicznej. Są to m.in.: Dzień Statystyki Polskiej #NOCwGUS i „Statystyka bez barier – bo liczą się wszyscy”;
  • konkurs Hackathon ShowMeData
  • wsparcie podopiecznych Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną „Chata z pomysłami” Środowiskowy Dom Samopomocy;
  • udział w akcji Wielka Zbiórka Książek. Organizatorem jest Fundacja Zaczytani.org.

Wielu spośród pracowników jednostek statystyki publicznej włączało się w działania wolontariatu oraz aktywnie uczestniczyło w życiu społeczności lokalnych.



[1] Opracowane w oparciu o PN-ISO 26000, Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności, wyd. PKN, Warszawa 2012.

Tagi

społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw csr

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Autor informacji: Edyta Grądzka (Departament Edukacji i Komunikacji GUS)
Publikujący informację: Magdalena Zarodkiewicz (Departament Edukacji i Komunikacji GUS)
Wytworzenie informacji: 20.04.2017
Publikacja informacji: 20.04.2017 10:23
Aktualizacja informacji: 04.01.2022 10:23
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Mirosław Dziewit 04.01.2022 10:23 Edycja 23
Magdalena Zarodkiewicz 02.09.2021 09:22 Edycja 22
Magdalena Zarodkiewicz 02.09.2021 09:22 Edycja 21
Magdalena Zarodkiewicz 02.09.2021 09:17 Edycja 20
Magdalena Zarodkiewicz 02.09.2021 08:20 Edycja 19
Magdalena Zarodkiewicz 01.09.2021 15:53 Edycja 18
Magdalena Zarodkiewicz 12.05.2021 13:11 Edycja 17
Magdalena Zarodkiewicz 12.05.2021 13:10 Edycja 16
Magdalena Zarodkiewicz 12.05.2021 13:09 Edycja 15
Magdalena Zarodkiewicz 12.05.2021 13:08 Edycja 14
Krzysztof Makulec 17.01.2019 11:52 Edycja 13
Alicja Koszela 23.08.2018 14:59 Edycja 12
Dariusz Mazurek 23.08.2018 13:45 Edycja 11
Dariusz Mazurek 23.08.2018 10:29 Edycja 10
Dariusz Mazurek 23.08.2018 10:28 Edycja 9
Dariusz Mazurek 23.08.2018 10:25 Edycja 8
Alicja Koszela 20.04.2017 14:55 Edycja 7
Alicja Koszela 20.04.2017 14:47 Edycja 6
Alicja Koszela 20.04.2017 11:14 Edycja 5
Alicja Koszela 20.04.2017 10:39 Edycja 4
Alicja Koszela 20.04.2017 10:36 Edycja 3
Alicja Koszela 20.04.2017 10:33 Edycja 2
Alicja Koszela 20.04.2017 10:23 Publikacja 1
  • Działalność statystyki publicznej
    • Rejestr TERYT
    • Rejestr REGON
    • Klasyfikacje
    • Projekty unijne w statystyce
    • Badania statystyczne
    • Szczegółowy format przekazywanych danych
    • Pakiety zmiennych ujęte w zakresie przekazywanych danych
    • Sprawozdawczość budżetowa wynikająca z Rozporządzenia Ministra Finansów
    • Program badań statystycznych statystyki publicznej
    • Informacja o działalności Głównego Urzędu Statystycznego
    • Raport GUS 2017-2022
    • Raport GUS 2016
    • Społeczna odpowiedzialność GUS
      • Raporty
      • Idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
      • Wytyczne
      • Działalność
      • Materiały
      • Współpraca międzyresortowa
    • Polska Statystyka Publiczna
    • Polski system statystyczny
    • Finansowanie statystyki publicznej
    • Sprawozdania finansowe
    • Majątek statystyki publicznej
    • Kontrole
    • Kierunki rozwoju polskiej statystyki publicznej
    • Statystyka publiczna - współczesne oblicze
    • Raport pośredni z realizacji Kierunków rozwoju polskiej statystyki publicznej do 2017 roku
    • Jakość w statystyce
    • Zasady postępowania z danymi statystycznymi - streszczenie
    • Polityka rewizji danych statystycznych oraz zasady postępowania z błędami publikacyjnymi
    • Analiza wyników badania satysfakcji użytkowników
    • Patronaty honorowe Prezesa GUS
    • Porozumienia partnerskie
    • Archiwum GUS
    • Europejskie Forum ds. Geografii i Statystyki 2017
    • Raport GUS 2023

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny