• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

    Wyszukiwanie zaawansowane

    Menu główne

    Menu
    • Organizacja statystyki publicznej
    • Działalność statystyki publicznej
    • Prawo
    • Ogłoszenia
    • e-Urząd
    • Kontakt

    Ścieżka

    Strona główna Działalność statystyki publicznejSpołeczna odpowiedzialność GUSDziałalność
    Menu

    Działalność

    Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

    W podejściu CSR wyróżnia się siedem kluczowych obszarów społecznej odpowiedzialności1


    GUS i urzędy statystyczne realizują wiele działań, które dotyczą kwestii społecznej odpowiedzialności. Aktywności te wpisują się w siedem kluczowych obszarów.
     
    OBSZAR I - ŁAD ORGANIZACYJNY

    Ład Organizacyjny to system, który pozwala organizacji podejmować decyzje, wdrażać zmiany i realizować jej cele. Dotyczy głównie form zarządzania, kultury pracy i wyznawanych wartości. Działania podejmowane w tym obszarze uwzględniają wpływ podejmowanych decyzji na społeczeństwo. Mają także na uwadze szacunek dla interesariuszy oraz zasady etyczne. Dobre praktyki z zakresu ładu organizacyjnego mają na celu poprawę efektywności zarządzania przy jednoczesnym uwzględnianiu potrzeb pracowników.


    Przykłady działań:
    •    Stosowanie europejskiego kodeksu praktyk statystycznych
    Europejski Kodeks Praktyk Statystycznych
    •    Stosowanie Normy ISO 26000
    https://www.pkn.pl/informacje/2013/09/iso-26000
     
    II. OBSZAR – PRAWA CZŁOWIEKA

    Prawa człowieka są to podstawowe prawa wszystkich ludzi. Istnieją dwie główne kategorie praw człowieka. Pierwsza z nich dotyczy praw obywatelskich oraz politycznych. Obejmuje takie prawa jak prawo do życia i wolności, równego traktowania w obliczu prawa oraz swobody wypowiedzi. Druga kategoria dotyczy praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych. Obejmuje takie prawa, jak prawo do pracy, prawo do możliwie najwyższych standardów w zakresie zdrowia. Zawiera również prawo do wyżywienia, prawo do edukacji oraz prawo do bezpieczeństwa socjalnego.

    Przykłady działań:

    • aktywność sportowa pracowników: piłka siatkowa, piłka nożna halowa, tenis ziemny;
    • rozwój kompetencji miękkich pracowników;
    • równe traktowanie wszystkich w pracy;
    • spotkania na temat zdrowia z lekarzami;
    • badania medyczne dla pracowników.

    III. OBSZAR – PRAKTYKI Z ZAKRESU PRACY

    Praktyki z zakresu pracy obejmują wszystkie działania związane z pracą wykonywaną przez organizację. Są to także aktywności podejmowane w imieniu organizacji i przez podwykonawców. Praktyki z zakresu pracy wykraczają poza relację organizacji z jej bezpośrednimi pracownikami.  Dobre praktyki z tego obszaru skupiają się na rozwoju zawodowym pracowników, Podejmowane aktywności umożliwiają pracownikom wykonywanie obowiązków w bezpiecznych i komfortowych warunkach.

    Przykłady działań:

    • kontrole warunków pracy;
    • przestrzeganie przepisów i zasad BHP oraz stanu zabezpieczenia w razie pożaru;
    • wydawanie zaleceń poprawiających warunki pracy pracowników;
    • badania czynników niebezpiecznych znajdujących się w pracy;
    • pomiary natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy z monitorami ekranowymi;
    • wewnętrzna sieć korporacyjna: Intranet;
    • zdobywanie wiedzy i umiejętności przez pracownika z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą.

    IV. OBSZAR – ŚRODOWISKO

    Decyzje i działania organizacji zawsze mają wpływ na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę. Dzieje się to niezależnie od lokalizacji organizacji. Zgodnie z ideą społecznej odpowiedzialności organizacje starają się ograniczać negatywny wpływ na środowisko naturalne. Dobre praktyki z tego obszaru skupiają się na kontrolowaniu i ograniczaniu zanieczyszczeń, które są emitowane do środowiska. Podejmowane w tym zakresie działania mają również na celu ograniczanie zużycia surowców naturalnych.

     Przykłady działań:

    • świadectwo charakterystyki energetycznej budynku;
    • zbiórka odpadów;
    • oszczędzanie energii i wody;
    • elektroniczny system zarządzania dokumentami w urzędzie;
    • wspieranie schronisk dla zwierząt;
    • wyrównanie mocy biernej energii elektrycznej;
    • włączniki światła z czujnikiem ruchu.

    V. OBSZAR – UCZCIWE PRAKTYKI OPERACYJNE

    Uczciwe praktyki operacyjne dotyczą etyki między organizacjami. Praktyki dotyczą: zapobiegania korupcji, uczciwej konkurencji oraz przestrzegania praw własności.

    Uczciwe praktyki operacyjne dotyczą praktyk, które skupiają się na standardach etycznych. Działania te są skierowane zarówno do pracowników organizacji, jak i jej partnerów, wykonawców i dostawców. Duże znaczenie w środowisku pracy mają praktyki oparte na uczciwej współpracy, poszanowaniu praw własności oraz uczciwej konkurencji.

    Przykłady działań:

    • szkolenia dla pracowników z zakresu etyki i zagrożeń korupcyjnych;
    • współpraca między resortami w zakresie CSR;
    • spotkania naukowe.

     
    VI. OBSZAR – ZAGADNIENIA KONSUMENCKIE

    Wszystkie jednostki statystyki publicznej kierują się rzetelną edukacją i uczciwymi praktykami marketingowymi w stosunku do odbiorców informacji statystycznej. Stosują uczciwe praktyki dotyczące umów, dokładają wszelkich starań do ochrony zdrowia i bezpieczeństwa przebywających w jednostkach gości. W swoich działaniach jednostki pozyskują dane wyłącznie w zgodny z prawem i uczciwy sposób. A także chronią dane osobowe za pomocą odpowiednich środków bezpieczeństwa. Urząd stosuje klauzule dotyczące spraw społecznych i środowiska. Organizacja wprowadza te klauzule do procedur zamówień publicznych.

    Zagadnienia konsumenckie to obszar, w który skupia się na relacjach z konsumentami. Organizacje, których działanie opera się na współpracy z klientami, mają wobec nich określone obowiązki. Należy do nich rzetelne edukowanie i informowanie konsumentów. Organizację mają także obowiązek promować zrównoważoną konsumpcję, dbać o dostępność usług, a także stosować pomocne informacje marketingowe. W tym obszarze znajdują się także praktyki, które mają na celu ochronę zdrowia i bezpieczeństwa pracowników oraz konsumentów.

    Przykłady działań:

    • klauzule dotyczące spraw społecznych i środowiska;
    • klauzule do procedur zamówień publicznych.


    VII. OBSZAR – ZAANGAŻOWANIE SPOŁECZNE I ROZWÓJ SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ

    Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej są ważnymi elementami zrównoważonego rozwoju. Społeczeństwo rozwija się najlepiej, gdy przedstawiciele danej społeczności aktywnie uczestniczą w życiu lokalnym. Praktyki z tego obszaru dotyczą kwestii dostępności, równych praw dla wszystkich i godnego życia. Dzięki temu organizacje mogą realizować działania edukacyjne, kulturalne i charytatywne. Ważne jest, aby podejmowane aktywności odpowiadały na aktualne potrzeby społeczności. Praktyki z tego obszaru pomagają podtrzymywać i wzmacniać relacje organizacji ze społecznościami lokalnymi.

    Przedstawiciele dążą także do realizacji równych praw oraz standardów godnego życia dla wszystkich obywateli. Jest to wewnętrzny proces zachodzący w danej społeczności lokalnej. Uwzględnia istniejące relacje i likwiduje bariery stojące na przeszkodzie korzystaniu z praw. Do rozwoju społeczności lokalnej przyczynia się postępowanie odpowiedzialne społecznie. Inwestycje społeczne będące wkładem w rozwój społeczności lokalnej mogą podtrzymywać i wzmacniać relacje organizacji ze społecznościami. Do obszaru zaangażowanie społeczne rozwój społeczności lokalnej zalicza się w szczególności zagadnienia: zdrowia, edukacji i kultury. A także rozwój i dostęp do technologii.

    Przykłady działań:

    • akcje honorowego krwiodawstwa;
    • wsparcie akcji „Szlachetna Paczka”;
    • wsparcie Mistrzostw Polski Dzieci z Domów Dziecka w Piłce Nożnej;
    • wsparcie Przeglądu Dziecięcych Prezentacji Artystycznych „Kwiaty Integracji”;
    • promowanie zdrowego stylu życia poprzez akcje rowerowe, wydarzenia sportowe i turystyczne;
    • zbiórka nakrętek z napojów na rzecz zakupu wózków inwalidzkich i protez dla potrzebujących;
    • wsparcie rzeczowo-finansowe domów dziecka;
    • konkursy dla dzieci pracowników jednostek statystyki publicznej. Są to m.in.: konkurs plastyczno-literacki „Mój rodzic pracuje w statystyce”, Konkurs „Wypisz, wymaluj NSP2021”, czy też Konkurs Spis rolny oczami dzieci;
    • działania o charakterze edukacyjnym i promującym działalność statystyki publicznej. Są to m.in.: Dzień Statystyki Polskiej #NOCwGUS i „Statystyka bez barier – bo liczą się wszyscy”;
    • konkurs Hackathon ShowMeData
    • wsparcie podopiecznych Stowarzyszenia Rodzin i Przyjaciół Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną „Chata z pomysłami” Środowiskowy Dom Samopomocy;
    • udział w akcji Wielka Zbiórka Książek. Organizatorem jest Fundacja Zaczytani.org.

    Wielu spośród pracowników jednostek statystyki publicznej włączało się w działania wolontariatu oraz aktywnie uczestniczyło w życiu społeczności lokalnych.



    [1] Opracowane w oparciu o PN-ISO 26000, Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności, wyd. PKN, Warszawa 2012.

    Tagi
    społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw csr

    Metryka

    Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
    Autor informacji: Edyta Grądzka (Departament Edukacji i Komunikacji GUS)
    Publikujący informację: Magdalena Zarodkiewicz (Departament Edukacji i Komunikacji GUS)
    Wytworzenie informacji: 20.04.2017
    Publikacja informacji: 20.04.2017 10:23
    Aktualizacja informacji: 04.01.2022 10:23
    Sprawdź historię zmian
    Użytkownik Data Akcja Wersja
    Mirosław Dziewit 04.01.2022 10:23 Edycja 23
    Magdalena Zarodkiewicz 02.09.2021 09:22 Edycja 22
    Magdalena Zarodkiewicz 02.09.2021 09:22 Edycja 21
    Magdalena Zarodkiewicz 02.09.2021 09:17 Edycja 20
    Magdalena Zarodkiewicz 02.09.2021 08:20 Edycja 19
    Magdalena Zarodkiewicz 01.09.2021 15:53 Edycja 18
    Magdalena Zarodkiewicz 12.05.2021 13:11 Edycja 17
    Magdalena Zarodkiewicz 12.05.2021 13:10 Edycja 16
    Magdalena Zarodkiewicz 12.05.2021 13:09 Edycja 15
    Magdalena Zarodkiewicz 12.05.2021 13:08 Edycja 14
    Krzysztof Makulec 17.01.2019 11:52 Edycja 13
    Alicja Koszela 23.08.2018 14:59 Edycja 12
    Dariusz Mazurek 23.08.2018 13:45 Edycja 11
    Dariusz Mazurek 23.08.2018 10:29 Edycja 10
    Dariusz Mazurek 23.08.2018 10:28 Edycja 9
    Dariusz Mazurek 23.08.2018 10:25 Edycja 8
    Alicja Koszela 20.04.2017 14:55 Edycja 7
    Alicja Koszela 20.04.2017 14:47 Edycja 6
    Alicja Koszela 20.04.2017 11:14 Edycja 5
    Alicja Koszela 20.04.2017 10:39 Edycja 4
    Alicja Koszela 20.04.2017 10:36 Edycja 3
    Alicja Koszela 20.04.2017 10:33 Edycja 2
    Alicja Koszela 20.04.2017 10:23 Publikacja 1
    • Działalność statystyki publicznej
      • Rejestr TERYT
      • Rejestr REGON
      • Klasyfikacje
      • Projekty unijne w statystyce
      • Badania statystyczne
      • Szczegółowy format przekazywanych danych
      • Pakiety zmiennych ujęte w zakresie przekazywanych danych
      • Sprawozdawczość budżetowa wynikająca z Rozporządzenia Ministra Finansów
      • Program badań statystycznych statystyki publicznej
      • Informacja o działalności Głównego Urzędu Statystycznego
      • Raport GUS 2017-2022
      • Raport GUS 2016
      • Społeczna odpowiedzialność GUS
        • Raporty
        • Idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
        • Wytyczne
        • Działalność
        • Materiały
        • Współpraca międzyresortowa
      • Polska Statystyka Publiczna
      • Polski system statystyczny
      • Finansowanie statystyki publicznej
      • Sprawozdania finansowe
      • Majątek statystyki publicznej
      • Kontrole
      • Kierunki rozwoju polskiej statystyki publicznej
      • Statystyka publiczna - współczesne oblicze
      • Raport pośredni z realizacji Kierunków rozwoju polskiej statystyki publicznej do 2017 roku
      • Jakość w statystyce
      • Zasady postępowania z danymi statystycznymi - streszczenie
      • Polityka rewizji danych statystycznych oraz zasady postępowania z błędami publikacyjnymi
      • Analiza wyników badania satysfakcji użytkowników
      • Patronaty honorowe Prezesa GUS
      • Porozumienia partnerskie
      • Archiwum GUS
      • Europejskie Forum ds. Geografii i Statystyki 2017
      • Raport GUS 2023

    Newsletter

    Do góry

    Główny Urząd Statystyczny

    Aleja Niepodległości 208
    00-925 Warszawa

    Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
    Kancelaria: +48 22 608 30 00
    kancelariaogolnaGUS@stat.gov.pl

    Elektroniczna Skrzynka Podawcza

    REGON: 000331501
    NIP: 5261040828

    Infolinia Statystyczna

    +48 22 279 99 99
    (opłata zgodna z taryfą operatora)

    Konsultanci są dostępni w dni robocze:
    pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

    Informacja

    Godziny pracy Informatorium:
    poniedziałek-piątek 8.00–16.00

    Zamówienia na dane statystyczne

    Zobacz także:

    • Centralna Biblioteka Statystyczna
    • Centrum Informatyki Statystycznej
    • Zakład Wydawnictw Statystycznych

    • Rada Statystyki
    • Rządowa Rada Ludnościowa
    • Polskie Towarzystwo Statystyczne
    • Deklaracja dostępności

    Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny
    Zamknij
    PoprzedniNastępny