Termin społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (ang. corporate social responsibility, CSR) określony jest przez Komisję Europejską jako „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo”.
Złożony charakter CSR skutkuje podejmowaniem działań z różnych obszarów. Zgodnie z tą ideą przedsiębiorstwa i instytucje podejmują aktywności społeczne, etyczne i środowiskowe. Ważne są także inicjatywy dotyczące praw człowieka oraz praktyk związanych ze środowiskiem pracy. Idea ta rozwija zaangażowanie społeczne i integrację osób z niepełnosprawnościami.
Do odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju odnosi się art. 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Jednym z celów rozwoju społeczeństwa wrażliwego i terytorialnie zrównoważonego jest promowanie koncepcji CSR. Podejmowane są projekty zmierzające do upowszechniania wiedzy o zmianach zachodzących na rynku pracy Duże znaczenie ma dostępność stanowisk pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami. To uniwersalne podejście może być zastosowane w różnych typach organizacji publicznych, prywatnych i pozarządowych (non profit).
Koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw to zbiór wartości i narzędzi o charakterze uniwersalnym. CSR dotyczy organizacji i jej odpowiedzialności wobec społeczeństwa i środowiska. Ponadto jest ściśle związana z ideą zrównoważonego rozwoju. Idea ta dotyczy realizacji potrzeb obecnych i przyszłych pokoleń.
Społeczna odpowiedzialność może przynieść organizacji liczne korzyści, takie jak:
- podejmowanie świadomych decyzji, które odpowiadają na oczekiwania społeczeństwa;
- budowanie przyjaznego wizerunku instytucji;
- zwiększanie zaufania opinii publicznej do organizacji;
- poprawa relacji organizacji z jej klientami, użytkownikami i partnerami. Tworzenie nowych możliwości współpracy;
- pozytywny wpływ na morale i zaangażowanie pracowników;
- poprawa bezpieczeństwa i zdrowia pracowników;
- realizacja skutecznych praktyk w zakresie zatrudniania i motywowania pracowników;
- oszczędności związane ze wzrostem wydajności i efektywności wykorzystania zasobów. Niższe zużycie energii, wody i ograniczenie odpadów;
- poprawa rzetelności i uczciwości transakcji.
Jednym z celów polskiej statystyki publicznej jest skuteczna i sprawna realizacja zleconych zadań. Pamiętamy o trosce wobec społeczeństwa i środowiska. Idea społecznej odpowiedzialności daje nam impuls do działań wykraczających poza nasze codzienne zawodowe obowiązki. Staramy się podnosić naszą świadomość w zakresie ochrony środowiska, profilaktyki zdrowotnej. Wspieramy inicjatywy organizacji pozarządowych oraz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Koncepcja CSR-D (ang. corporate social responsibility and disability) dotyczy zagadnień związanych z niepełnosprawnościami. Idea promuje równe prawa dla wszystkich i potencjał osoby z niepełnosprawnościami. Dzięki czemu osoby te będą mogły wykorzystać swoje umiejętności i wypełniać obowiązki.
CSR_D dotyczy praw i potrzeb osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Skupia się na ich swobodnym i pełnym funkcjonowaniu w społeczeństwie. Działania realizowane w ramach CSR_D mają na celu niwelowanie barier w organizacji. Aktywności skupiają się także na powszechnym dostępie do informacji i komunikacji. Dostępność architektoniczną zapewnia wdrażanie zasad projektowania uniwersalnego. Polega ono na budowaniu obiektów, z których może korzystać każdy bez względu na swoje cechy fizyczne i sprawność fizyczną. CSR_D to także aktywności edukacyjne i kulturalne, które maja na celu integrację społeczną.