• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Działalność statystyki publicznejSpołeczna odpowiedzialność GUSIdea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
Menu

Idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Termin społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (ang. corporate social responsibility, CSR) określony jest przez Komisję Europejską  jako „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo”.

Złożony charakter CSR skutkuje podejmowaniem działań z różnych obszarów. Zgodnie z tą ideą  przedsiębiorstwa i instytucje podejmują aktywności społeczne, etyczne i środowiskowe. Ważne są także inicjatywy dotyczące praw człowieka oraz praktyk związanych ze środowiskiem pracy. Idea ta rozwija zaangażowanie społeczne i integrację osób z niepełnosprawnościami.

Do odpowiedzialności społecznej i zrównoważonego rozwoju odnosi się art. 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.  Jednym z celów  rozwoju społeczeństwa  wrażliwego i terytorialnie zrównoważonego jest promowanie  koncepcji CSR. Podejmowane  są projekty zmierzające do upowszechniania  wiedzy o zmianach zachodzących na rynku pracy Duże znaczenie ma dostępność stanowisk pracy dla osób ze szczególnymi potrzebami. To uniwersalne podejście może być zastosowane w różnych typach organizacji publicznych, prywatnych i pozarządowych (non profit).

Koncepcja społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw to zbiór wartości i narzędzi o charakterze uniwersalnym. CSR dotyczy organizacji i jej odpowiedzialności wobec społeczeństwa i środowiska. Ponadto jest ściśle związana z ideą zrównoważonego rozwoju. Idea ta dotyczy realizacji potrzeb obecnych i przyszłych pokoleń.

Społeczna odpowiedzialność może przynieść organizacji liczne korzyści, takie jak:

  • podejmowanie świadomych decyzji, które odpowiadają na oczekiwania społeczeństwa;
  • budowanie przyjaznego wizerunku instytucji;
  • zwiększanie zaufania opinii publicznej do organizacji;
  • poprawa relacji organizacji z jej klientami, użytkownikami i partnerami. Tworzenie nowych możliwości współpracy;
  • pozytywny wpływ na morale i zaangażowanie pracowników;
  • poprawa bezpieczeństwa i zdrowia pracowników;
  • realizacja skutecznych praktyk w zakresie zatrudniania i motywowania pracowników;
  • oszczędności związane ze wzrostem wydajności i efektywności wykorzystania zasobów. Niższe zużycie energii, wody i ograniczenie odpadów;
  • poprawa rzetelności i uczciwości transakcji.

Jednym z celów polskiej statystyki publicznej jest skuteczna i sprawna realizacja zleconych zadań. Pamiętamy o trosce wobec społeczeństwa i środowiska. Idea społecznej odpowiedzialności daje nam impuls do działań wykraczających poza nasze codzienne zawodowe obowiązki. Staramy się podnosić naszą świadomość w zakresie ochrony środowiska, profilaktyki zdrowotnej. Wspieramy inicjatywy organizacji pozarządowych oraz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Koncepcja CSR-D (ang. corporate social responsibility and disability) dotyczy zagadnień związanych z niepełnosprawnościami. Idea promuje równe prawa dla wszystkich i potencjał osoby z niepełnosprawnościami. Dzięki czemu osoby te będą mogły wykorzystać swoje umiejętności i wypełniać obowiązki.

CSR_D dotyczy praw i potrzeb osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Skupia się na ich swobodnym i pełnym funkcjonowaniu w społeczeństwie. Działania realizowane w ramach CSR_D mają na celu niwelowanie barier w organizacji. Aktywności skupiają się także na powszechnym dostępie do informacji i komunikacji. Dostępność architektoniczną zapewnia wdrażanie zasad projektowania uniwersalnego. Polega ono na budowaniu obiektów, z których może korzystać każdy bez względu na swoje cechy fizyczne i sprawność fizyczną. CSR_D to także aktywności edukacyjne i kulturalne, które maja na celu integrację społeczną.

Tagi

społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw csr

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Autor informacji: Edyta Grądzka (Departament Edukacji i Komunikacji GUS)
Publikujący informację: Dariusz Mazurek (Departament Edukacji i Komunikacji GUS)
Wytworzenie informacji: 19.04.2017
Publikacja informacji: 19.04.2017 16:06
Aktualizacja informacji: 04.01.2022 10:22
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Mirosław Dziewit 04.01.2022 10:22 Edycja 11
Mirosław Dziewit 04.01.2022 10:22 Edycja 10
Magdalena Zarodkiewicz 23.08.2021 10:20 Edycja 9
Magdalena Zarodkiewicz 23.08.2021 10:20 Edycja 8
Alicja Koszela 23.08.2018 14:21 Edycja 7
Alicja Koszela 23.08.2018 14:21 Edycja 6
Dariusz Mazurek 23.08.2018 09:58 Edycja 5
Dariusz Mazurek 23.08.2018 09:57 Edycja 4
Dariusz Mazurek 23.08.2018 09:56 Edycja 3
Alicja Koszela 19.04.2017 16:06 Edycja 2
Alicja Koszela 19.04.2017 16:06 Publikacja 1
  • Działalność statystyki publicznej
    • Rejestr TERYT
    • Rejestr REGON
    • Klasyfikacje
    • Projekty unijne w statystyce
    • Badania statystyczne
    • Szczegółowy format przekazywanych danych
    • Pakiety zmiennych ujęte w zakresie przekazywanych danych
    • Sprawozdawczość budżetowa wynikająca z Rozporządzenia Ministra Finansów
    • Program badań statystycznych statystyki publicznej
    • Informacja o działalności Głównego Urzędu Statystycznego
    • Raport GUS 2017-2022
    • Raport GUS 2016
    • Społeczna odpowiedzialność GUS
      • Raporty
      • Idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw
      • Wytyczne
      • Działalność
      • Materiały
      • Współpraca międzyresortowa
    • Polska Statystyka Publiczna
    • Polski system statystyczny
    • Finansowanie statystyki publicznej
    • Sprawozdania finansowe
    • Majątek statystyki publicznej
    • Kontrole
    • Kierunki rozwoju polskiej statystyki publicznej
    • Statystyka publiczna - współczesne oblicze
    • Raport pośredni z realizacji Kierunków rozwoju polskiej statystyki publicznej do 2017 roku
    • Jakość w statystyce
    • Zasady postępowania z danymi statystycznymi - streszczenie
    • Polityka rewizji danych statystycznych oraz zasady postępowania z błędami publikacyjnymi
    • Analiza wyników badania satysfakcji użytkowników
    • Patronaty honorowe Prezesa GUS
    • Porozumienia partnerskie
    • Archiwum GUS
    • Europejskie Forum ds. Geografii i Statystyki 2017
    • Raport GUS 2023

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny