• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Działalność statystyki publicznejRejestr REGONSkładanie wniosków - aktualizacja danych
Menu

Składanie wniosków - aktualizacja danych

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. podmiot gospodarki narodowej ma obowiązek rejestracji w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) prowadzonej działalności.


Wpis, zmiana lub skreślenie wpisu w rejestrze REGON:

  • Przedsiębiorców będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą podlegającą wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) - następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy tj. na podstawie danych i informacji przekazywanych do rejestru REGON drogą elektroniczną z CEIDG (wniosek CEIDG-1 stanowi jednocześnie zgłoszenie do GUS) – art. 42 ust. 7 pkt 1. Ustawy. 
  • Przedsiębiorców wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) - do rejestru przedsiębiorców, a od 1.12.2014 r. również podmiotów wpisanych do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej - następuje na podstawie danych przekazywanych do rejestru REGON drogą elektroniczną z KRS -  art. 42 ust 11 ustawy,
  • w zakresie danych uzupełniających (wskazanych w  art. 42, ust. 3a, pkt 2 ustawy:  przewidywanej liczby pracujących, formy własności, powierzchni ogólnej gospodarstw rolnych i użytków rolnych, przeważającego rodzaju działalności statutowej dla podmiotów podlegających wpisowi do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz danych kontaktowych takich jak: numer telefonu i faksu, adres poczty elektronicznej oraz strony internetowej, o ile podmiot takie posiada) - na podstawie danych przekazanych do rejestru REGON drogą elektroniczną z Centralnego Rejestru Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP). Podmiot zobowiązany jest zgłosić dane uzupełniające na formularzu NIP-8  składanym do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminach:
    21 dni od dnia wpisu do KRS, 
    7 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających zmianę lub skreślenie.
  • Przedszkoli, szkół, placówek i innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, i ich zespołów - następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej - następuje na postawie danych przekazywanych do rejestru REGON drogą elektroniczną z bazy danych Systemu Informacji Oświatowej (SIO), w której skład wchodzi Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych (RSPO) –art. 42 ust 7 pkt 3. 

    Aktualizacja wpisów na podstawie danych i informacji przekazywanych do rejestru REGON z CEIDG, KRS, RSPO, CRP KEP następuje niezwłocznie po wpłynięciu odpowiednich danych.

Wskazane wyżej podmioty mogą zgłaszać się do właściwych urzędów statystycznych tylko w przypadku:

  • gdy zmiana dotyczy cech, niebędących przedmiotem wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych - art. 42 ust 8 ustawy,
  • wniosek o wpis do rejestru REGON składa spółka kapitałowa w organizacji - zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców - spółka kapitałowa może podjąć działalność gospodarczą przed wpisem do rejestru przedsiębiorców,
  • zgłoszenia wniosku dotyczącego jednostki lokalnej (oddział/ zakład/filia) - należącej do podmiotu wpisanego do KRS -  art. 42 ust 6b ustawy;
  • wystąpienia z żądaniem wydania aktualnego zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON – art. 43 ust. 3 ustawy

Wpis pozostałych podmiotów gospodarki narodowej jak m.in.:

  • spółki kapitałowe w organizacji;
  • spółki cywilne, spółki przewidziane w przepisach innych ustaw niż Kodeks Cywilny i Kodeks spółek handlowych;
  • państwowe / samorządowe jednostki organizacyjne;
  • organy władzy, administracji rządowej, sądy;
  • uczelnie;
  • kościoły;
  • partie polityczne;
  • wspólnoty mieszkaniowe;  
  • osoby fizyczne niepodlegające wpisowi do CEIDG (z wyjątkiem prowadzących działalność nierejestrową, które nie podlegają jednocześnie wpisowi do rejestru REGON) – jak np. osoby prowadzące działalność rolniczą 

następuje odpowiednio na podstawie wniosków:

  • RG-OP „Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, o zmianę cech objętych wpisem, o skreślenie wpisu osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej lub ich jednostki lokalnej”,
  • RG-OF „Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, o zmianę cech objętych wpisem, o skreślenie wpisu osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą lub jej jednostki lokalnej niepodlegających wpisowi do CEIDG”, 
  • i ewentualnie pełnomocnictwa dla osoby, która składa wniosek w imieniu podmiotu, o ile nie jest ona ujawniona we wpisie w CEIDG, KRS.

Wnioski składa się / przesyła do urzędu statystycznego/ oddziału województwa na terenie którego:

  • osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej ma siedzibę,
  • osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą niepodlegająca wpisowi do CEIDG ma miejsce zamieszkania.

Terminy składania wniosków (art. 42 ust. 5 - 6 ustawy o statystyce publicznej):

  • 14 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających wpis, a wniosku o zmianę cech objętych wpisem oraz wniosku o skreślenie, 
  • 7 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających zmianę lub skreślenie.

Do wniosku dołącza się dokumenty określone przepisami innych ustaw, potwierdzające powstanie podmiotu albo podjęcie działalności, zmianę cech objętych wpisem albo skreślenie podmiotu.

Formularze wniosków są dostępne m.in. na stronie: https://bip.stat.gov.pl/dzialalnosc-statystyki-publicznej/rejestr-regon/formularze-regon-papierowe/.

Dane adresowe urzędów statystycznych są dostępne na stronie: https://bip.stat.gov.pl/dzialalnosc-statystyki-publicznej/rejestr-regon/kontakt-z-urzedami-statystycznymi-w-sprawie-regon/. 


Istnieje możliwość przekazania wniosków na adres elektronicznej skrzynki podawczej, na platformie ePUAP, do wybranego urzędu statystycznego - https://bip.stat.gov.pl/e-urzad/elektroniczne-skrzynki-podawcze/. W tym celu konieczne jest posiadanie bezpłatnego konta użytkownika na platformie ePUAP (informacje na temat zakładania konta są dostępne na portalu ePUAP: https://epuap.gov.pl/wps/portal; https://www.gov.pl/web/gov/zalatwiaj-sprawy-urzedowe-przez-internet-na-epuap).

Przekazanie dokumentu odbywa się poprzez wypełnienie formularza - pisma ogólnego - do którego dołącza się jako załączniki: wnioski/dokumentację (informacje na temat podpisywania dokumentu elektronicznie są dostępne m.in. na stronach: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany; https://epuap.gov.pl/wps/wcm/connect/ff7a17ff-157a-4502-869e-167799d5936d/instrukcja%2520podwojnego%2520podpisywania.pdf?MOD=AJPERES) 

Składanie wniosków można rozpocząć również: 

  • na portalu ePUAP:  https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw/sprawy-ogolne/ogolne-sprawy-urzedowe-2/pismo-ogolne-do-podmiotu-publicznego-nowe - z wykorzystaniem formularza: pismo ogólne do podmiotu publicznego - należy wskazać jako adresata pisma wybrany urząd statystyczny.
  • na portalu GOV: https://www.gov.pl/ wykorzystując: usługi dla przedsiębiorcy - https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-przedsiebiorcy. Po wpisaniu w wyszukiwarkę zamieszczoną na ww. stronie: REGON, należy wybrać opis właściwej usługi .”

Dodatkowo rejestr REGON aktualizowany jest na podstawie:

  • zmian w krajowym rejestrze urzędowym podziału terytorialnego kraju (TERYT) – w oparciu o pliki aktualizacyjne -  na bieżąco,
  • zmian w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) – okresowo, w zależności od zmian prawnych w klasyfikacji,
  • zmian w zakresie kodów szczególnych form prawnych – okresowo, w zależności od zmian prawnych w klasyfikacji,
  • informacji w zakresie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) udostępnianych z Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników CRP-KEP.

Tagi

rejestr regon

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Autor informacji: Grażyna Tarnowska (Departament Standardów i Rejestrów GUS)
Publikujący informację: Magdalena Zarodkiewicz (Departament Edukacji i Komunikacji GUS)
Wytworzenie informacji: 04.04.2014
Aktualizacja informacji: 03.03.2025 12:55
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Bartosz Milanowski 03.03.2025 12:55 Edycja 23
Magdalena Zarodkiewicz 01.06.2021 08:34 Edycja 22
Dariusz Mazurek 30.06.2020 15:13 Edycja 21
Dariusz Mazurek 30.06.2020 15:10 Edycja 20
Dariusz Mazurek 30.06.2020 15:04 Edycja 19
Krzysztof Makulec 03.04.2020 11:13 Edycja 18
Krzysztof Makulec 09.11.2018 12:29 Edycja 17
Krzysztof Makulec 09.11.2018 12:28 Edycja 16
Krzysztof Makulec 09.11.2018 12:26 Edycja 15
Alicja Koszela 19.07.2018 13:51 Edycja 14
Alicja Koszela 19.07.2018 13:50 Edycja 13
Alicja Koszela 15.03.2017 13:48 Edycja 12
Alicja Koszela 19.10.2016 14:52 Edycja 11
Alicja Koszela 25.07.2016 09:51 Edycja 10
Alicja Koszela 01.07.2015 09:21 Edycja 9
Alicja Koszela 08.12.2014 09:14 Edycja 8
Alicja Koszela 20.11.2014 08:49 Edycja 7
Alicja Koszela 13.11.2014 08:42 Edycja 6
Alicja Koszela 12.11.2014 11:06 Edycja 5
Alicja Koszela 12.11.2014 10:52 Edycja 4
Alicja Koszela 06.04.2014 17:29 Edycja 3
Alicja Koszela 19.04.2013 00:00 Edycja 2
Tomasz Pudłowski 06.08.2012 00:00 Publikacja 1
  • Działalność statystyki publicznej
    • Rejestr TERYT
    • Rejestr REGON
      • Informacja o przetwarzaniu danych osobowych w Rejestrze REGON
      • WYSZUKIWARKA PODMIOTÓW GOSPODARKI NARODOWEJ
      • Interfejsy API - Dostęp do danych rejestrowych REGON poprzez usługę sieciową
      • Informacje ogólne
      • Podmioty i dane objęte rejestrem
      • Składanie wniosków - aktualizacja danych
      • FORMULARZE wniosków składanych do rejestru REGON
      • Jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy
      • Zasady wpisu do rejestru REGON szkół i placówek oświatowych obowiązujące od 1 sierpnia 2012 r.
      • Wydawanie zaświadczeń o numerze identyfikacyjnym REGON
      • Zasady udostępniania danych z rejestru REGON
      • Liczba podmiotów w rejestrze REGON (tablice)
      • Kontakt z urzędami statystycznymi w sprawie REGON
      • FAQ - częste pytania
      • PKD 2025
      • Informacja dla komorników
      • Zmiany w rejestrze REGON wprowadzone od 8 listopada 2014 r.
      • PKD 2007
    • Klasyfikacje
    • Projekty unijne w statystyce
    • Badania statystyczne
    • Szczegółowy format przekazywanych danych
    • Pakiety zmiennych ujęte w zakresie przekazywanych danych
    • Sprawozdawczość budżetowa wynikająca z Rozporządzenia Ministra Finansów
    • Program badań statystycznych statystyki publicznej
    • Informacja o działalności Głównego Urzędu Statystycznego
    • Raport GUS 2017-2022
    • Raport GUS 2016
    • Społeczna odpowiedzialność GUS
    • Polska Statystyka Publiczna
    • Polski system statystyczny
    • Finansowanie statystyki publicznej
    • Sprawozdania finansowe
    • Majątek statystyki publicznej
    • Kontrole
    • Kierunki rozwoju polskiej statystyki publicznej
    • Statystyka publiczna - współczesne oblicze
    • Raport pośredni z realizacji Kierunków rozwoju polskiej statystyki publicznej do 2017 roku
    • Jakość w statystyce
    • Zasady postępowania z danymi statystycznymi - streszczenie
    • Polityka rewizji danych statystycznych oraz zasady postępowania z błędami publikacyjnymi
    • Analiza wyników badania satysfakcji użytkowników
    • Patronaty honorowe Prezesa GUS
    • Porozumienia partnerskie
    • Archiwum GUS
    • Europejskie Forum ds. Geografii i Statystyki 2017
    • Raport GUS 2023

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny