• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Działalność statystyki publicznejRejestr REGONFAQ - częste pytania
Menu

FAQ - częste pytania

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Pytania dotyczące klasyfikacji PKD 2025

Kiedy nowe PKD wchodzi w życie?

  • PKD 2025 weszło w życie z dniem 1 stycznia 2025 r. - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) Dz.U. 2024 poz. 1936 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001936

Jak prezentuje się harmonogram zmian PKD?

  • Planowana jest nowelizacja PKD w okresie co 5-10 lat

Co ma PKD 2025 czego nie znajdziemy w PKD2007?

  • Do głównych zmian, które nastąpiły w PKD 2025 należy podział sekcji J Informacja i komunikacja na dwie odrębne sekcje J Działalność wydawnicza i nadawcza oraz związana z produkcją i dystrybucją treści i K Działalność usługowa w zakresie telekomunikacji, programowania komputerowego, doradztwa, infrastruktury obliczeniowej oraz pozostała działalność usługowa w zakresie informacji. W celu odzwierciedlenia rosnącego znaczenia działalności pośrednictwa utworzono dla niej 20 nowych podklas w poszczególnych działach PKD. Ponadto, między innymi zrestrukturyzowano dział 14 Produkcja odzieży, wyeliminowano rozróżnienie na poziomie grupy i klasy między formami handlu detalicznego tj. w sklepie oraz internetowym handlem detalicznym i handlem na straganach i targowiskach, co oznacza, że dotychczasowe grupy 47.8 Sprzedaż detaliczna prowadzona na straganach i targowiskach oraz 47.9 Sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami zostały zlikwidowane, a działalność została ujęta w odpowiednich klasach wg rodzajów sprzedawanych towarów, jak również zmieniono strukturę działu 90 Działalność twórcza i działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych i działu 91 Działalność bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostała działalność związana z kulturą, poprzez utworzenie nowych grup. Łącznie w klasyfikacji PKD 2025 wydzielonych zostało 126 podklas na poziomie krajowym, natomiast różnica pomiędzy łączną liczbą podklas PKD 2007 i PKD 2025 wynosi 72.

PKD 2025 – zmiany dla podmiotów

Czy jeśli przedsiębiorcy nie dokonają zmian w PKD samodzielnie, to czy GUS zrobi to za nich?

  • Jw. Podmioty zarejestrowane w CEIDG, KRS lub rejestrze REGON będą mogły do dnia 31 grudnia 2026 r. samodzielnie dokonać przeklasyfikowania kodu określającego przedmiot dotychczas prowadzonej działalności: z PKD 2007 na PKD 2025. Po upływie tego okresu przejściowego, tj. z dniem 1 stycznia 2027 r. planuje się wprowadzenie automatycznego przeklasyfikowania tych podmiotów w CEIDG, KRS, w rejestrze REGON oraz innych rejestrach urzędowych.

Jakie rodzi konsekwencje, szczególnie prawne i podatkowe, dla przedsiębiorców?

  • Wprowadzenie nowej klasyfikacji nie powinno rodzić negatywnych konsekwencji dla przedsiębiorców - jest to zmiana urzędowa.
  • Przepisy rozporządzenia wprowadzającego PKD 2025 zawierają rozwiązania pozwalające na równoczesne – ze stosowaniem klasyfikacji PKD 2025 – stosowanie w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej klasyfikacji PKD 2007 do działalności oznaczonej zgodnie z tą klasyfikacją przed dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2026 r.
  • Podmioty zarejestrowane w CEIDG, KRS lub rejestrze REGON będą mogły do dnia 31 grudnia 2026 r. samodzielnie dokonać przeklasyfikowania kodu określającego przedmiot dotychczas prowadzonej działalności: z PKD 2007 na PKD 2025. Po upływie tego okresu przejściowego, tj. z dniem 1 stycznia 2027 r. planuje się wprowadzenie automatycznego przeklasyfikowania tych podmiotów w CEIDG, KRS, w rejestrze REGON oraz innych rejestrach urzędowych.

Czy brak dokonania zmian w PKD będzie niósł za sobą konsekwencje? Jakie?

  • Podmioty zarejestrowane w CEIDG, KRS i rejestrze REGON będą mogły samodzielnie zgłaszać zmiany wpisów w tych rejestrach w celu dostosowania przedmiotu ich działalności do nowej klasyfikacji w 2 letnim okresie przejściowym – wskazanym rozporządzeniem PKD - w którym PKD 2007 będzie mogła być stosowana do działalności oznaczonej zgodnie z tą klasyfikacją przed dniem wejścia w życie PKD 2025.
  • Podmioty rozpoczynające wykonywanie działalności gospodarczej oraz wykonujące działalność, które po wejściu w życie PKD 2025 złożą wniosek o wpis, zmianę wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Krajowym Rejestrze Sądowym lub rejestrze REGON będą zobowiązane do zgłoszenia działalności wg PKD 2025.
  • W razie niedokonania przez podmioty ww. zgłoszenia, ich działalności będą mogły zostać przeklasyfikowane w rejestrach automatycznie.

Czy i kiedy nastąpi automatyczne przeklasyfikowanie działalności w rejestrach wg PKD 2025?

W 2 letnim okresie przejściowym  będzie można samodzielnie zgłaszać zmiany do rejestrów (klasyfikacja PKD 2007 będzie mogła być stosowana przez 2 lata do działalności oznaczonej zgodnie z tą klasyfikacją przed dniem wejścia w życie PKD 2025).

  • Zakłada się, że w przypadku niezgłoszenia do rejestrów zmian działalności wg nowej klasyfikacji, działalności będą mogły zostać  automatycznie przeklasyfikowane w oparciu o powiązania jednoznaczne oraz interpretacje powiązań wieloznacznych zamieszczone w PKD 2025 (klucze przejść).
  • Trwają prace nad  zmianami  do ustawy o statystyce publicznej - która wprowadzi m.in. zmiany do  ustawy  o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz do  ustawy  o Krajowym Rejestrze Sądowym – umożliwiającymi automatycznego przeklasyfikowanie działalności w rejestrach urzędowych.
  • Przeklasyfikowanie nastąpi w oparciu o klucze powiązań PKD 2007 na PKD 2025 (dostępne są również  klucze przejść z PKD 2025 na 2007).
  • W kluczach określone są powiązania  wieloznaczne (1:n),  jednoznaczne (1:1 oraz n:1), a dla każdego powiązania wieloznacznego wskazane zostało jedno najbardziej odpowiednie grupowanie, ze względu na główny zakres grupowania – powiązania umożliwią m.in. jednoznaczne przeklasyfikowanie wszystkich działalności.
  • Ważne – samodzielne zgłoszenie zmian do odpowiednich rejestrów jest szczególnie istotne w przypadku w którym do rejestru wpisana jest działalność wg PKD 2007, która przechodzi zgodnie z kluczem na kilka działalności w PKD 2005 (1:n), i jako relacja interpretacyjna (ta która zostanie wykorzystana przy automatycznym przeklasyfikowaniu) oznaczona została działalność, która nie opisuje właściwie faktycznie wykonywanej działalności.

Na jakim formularzu dokonuje się zmiany? W jaki sposób (on-line, czy też inne)?

Podmioty podlegające wpisowi do rejestru REGON zgłaszają zmiany na formularzach:

  1. RG-OP Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, o zmianę cech objętych wpisem, o skreślenie wpisu osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej lub ich jednostki lokalnej
  2. RG-OF Wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, o zmianę cech objętych wpisem, o skreślenie wpisu osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą lub jej jednostki lokalnej niepodlegających wpisowi do CEIDG Podmioty podlegające wpisowi do KRS, CEIDG zgłaszają zmiany do tych rejestrów. Więcej informacji o składaniu wniosków do rejestru REGON znajduje się na stronie https://bip.stat.gov.pl/dzialalnosc-statystyki-publicznej/rejestr-regon/skladanie-wnioskow/

Czy w REGON będzie widoczny jedynie nowy kod wg PKD2025 czy będą dwa kody PKD2007 i 2025 tak aby widoczna była zmiana?

W rejestrze pozostaje jedna lista kodów PKD  (1 kod działalności przeważającej i n kodów działalności pozostałej) – które mogą być określone wg:

  1. PKD 2007 - w przypadku wpisów w których nie dokonano zmiany w zakresie przedmiotu działalności,
  2. PKD 2025 – w przypadku wpisów w których dokonano kompleksowej zmiany/ weryfikacji kodów,
  3. PKD 2007 i 2025 – w przypadku wpisów w których nie dokonano kompleksowej zmiany, a np. zgłoszono nowy kod wg PKD 2025.

Rozszerzono zakres danych udostępnianych z rejestru REGON o informację umożliwiającą identyfikację wersji klasyfikacji wg której określone są działalności (kody PKD) we wpisie podmiotów w rejestrze REGON.

Czy po upływie terminu wyznaczonego na samodzielne przeklasyfikowanie podmioty gosp. będą otrzymywać inf. o tym, że zostały automatycznie przeklasyfikowane (jeśli tak – w jaki sposób)?

  • Nie planuje się wydawania zaświadczeń lub indywidualnego informowania o dokonanym przeklasyfikowaniu działalności w rejestrze.  W przypadku rejestru REGON informacje o aktualnym wpisie udostępniane są na stronie REGON https://wyszukiwarkaregon.stat.gov.pl/appBIR. Podmiot może także wystąpić do urzędu statystycznego o wydanie zaświadczenia o numerze identyfikacyjnym REGON.

Jaka jest procedura w przypadku gdy podmiot nie będzie zgadzał się z przypisanym mu automatycznie PKD (kontakt z Ośrodkiem Klasyfikacji i Nomenklatur)?

  • W takim przypadku podmiot może złożyć odpowiedni wniosek do właściwego rejestru (CEIDG, KRS, REGON - w przypadku podmiotów nie wpisanych do CEIDG, KRS) o zmianę kodów PKD.

Udostępnianie informacji wg PKD

Czy PKD 2025 będzie dostępne np. w postaci pliku xls?

  • Rozporządzenie PKD 2025  oraz odpowiednie informacje są zamieszczone na stronie GUS dotyczącej   klasyfikacji https://stat.gov.pl/Klasyfikacje/ Struktura klasyfikacji wraz z wyjaśnieniami jest dostępna w formacie pdf oraz xls na stronie ww. stronie.

Czy i w jaki sposób GUS planuje wdrożyć oznaczanie pozwalające rozróżnić dotychczasową i nową klasyfikację PKD?

  • Rozporządzenie Rady Ministrów ws. PKD 2025 zawiera m.in. klucze przejść PKD 2007 na PKD 2025 oraz PKD 2025 na PKD 2007 w których wskazane są przejścia jednoznaczne (1:1 oraz n:1), wieloznaczne (1:n) - dla każdego przejścia wieloznacznego wskazane jest dodatkowo jedno  grupowanie najbardziej odpowiednie ze względu na główny zakres grupowania. 
  • Klucze powiązań, są podstawowymi narzędziami do porównywania danych statystycznych gromadzonych i prezentowanych przy użyciu różnych klasyfikacji, stają się one konieczne, gdy klasyfikacja zmienia się z upływem czasu lub gdy różne podstawowe ramy nie pozwalają na ścisłe powiązanie klasyfikacji. Klucze powiązań między różnymi wersjami tej samej klasyfikacji służą do opisania szczegółowych zmian, które miały miejsce w procesie nowelizacji klasyfikacji.
  • Dane udostępniane z rejestru REGON będą zawierały dodatkową informację umożliwiająca identyfikację wersji klasyfikacji wg której określona jest działalność (kod PKD) we wpisie podmiotu w rejestrze REGON.

W jaki sposób będzie można rozpoznać wersję PKD w REGON - w wyszukiwarce REGON oraz w usłudze API REGON

  • Dane udostępniane z rejestru REGON będą zawierały dodatkową informację umożliwiającą identyfikację wersji klasyfikacji (kodu PKD), wg której określona  jest działalność podmiotu w wyszukiwarce REGON, przy poszczególnych działalnościach, została wskazana wersja PKD,
  • zakres danych API został rozszerzony o dodatkowy element – wersja PKD dla elementów zawierających kody PKD, zostaną udostępnione nowe wersje raportów API REGON zawierające wersję każdego przekazywanego kodu PKD. Będą to raporty metody web service’u DanePobierzPelnyRaport.
  • Dotychczasowe raporty przekazujące kody PKD pozostaną bez zmian, tzn. zostanie zachowana kompatybilność wsteczna. Przy czym usługobiorcy korzystający z dotychczasowych raportów nie będą posiadać informacji o wersji kodu PKD.
  • Dokumentacja API została udostępniona na stronie https://api.stat.gov.pl/Home/RegonApi

Inne

Gdzie kierować pytania w przypadku problemów z przeklasyfikowaniem (OKiN)?

  • W przypadku problemów z zaklasyfikowaniem wykonywanej działalności właściwy jest Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur w Łodzi.
  • Do przeklasyfikowania na PKD 2025  działalności określonych w rejestrze wg PKD 2007 pomocne będą klucze przejścia (powiązań) będące integralną częścią klasyfikacji stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) Dz.U. 2024 poz. 1936 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20240001936

Zmiana PKD może w konsekwencji prowadzić do zmiany do opodatkowania (właściwym w tym momencie do rozstrzygnięcia będzie Urząd Skarbowy)?

  • W kwestiach podatkowych właściwą jednostka jest resort finansów.

W jaki sposób PKD2025 wpływa na klasyfikację produktów PKWiU?

  • Z uwagi na wzajemne powiązania klasyfikacji działalności i produktów wszelkie zmiany strukturalne wprowadzane do klasyfikacji PKD powinny znaleźć odzwierciedlenie w klasyfikacji  PKWiU. Pozwoli to zachować hierarchiczną relację między tymi dwoma typami klasyfikacji i umożliwi przyporządkowanie produktów (wyrobów i usług) wg rodzajów działalności, w wyniku której powstają, z zachowaniem jednolitości kodyfikacyjnej. Obecnie trwa proces rewizji klasyfikacji PKWiU w celu jej dostosowania do zmian, które zaszły w klasyfikacji PKD.

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Publikujący informację: Iwona Pacholec
Publikacja informacji: 08.11.2024 10:12
Aktualizacja informacji: 26.02.2025 12:12
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Iwona Pacholec 26.02.2025 12:12 Edycja 11
Iwona Pacholec 26.02.2025 10:19 Edycja 10
Iwona Pacholec 17.01.2025 10:03 Edycja 9
Iwona Pacholec 17.01.2025 09:50 Edycja 8
Iwona Pacholec 17.01.2025 09:47 Edycja 7
Iwona Pacholec 17.01.2025 09:45 Edycja 6
Iwona Pacholec 17.01.2025 09:41 Edycja 5
Iwona Pacholec 17.01.2025 09:31 Edycja 4
Iwona Pacholec 17.01.2025 09:29 Edycja 3
Iwona Pacholec 20.11.2024 12:22 Edycja 2
Iwona Pacholec 08.11.2024 10:12 Publikacja 1
  • Działalność statystyki publicznej
    • Rejestr TERYT
    • Rejestr REGON
      • Informacja o przetwarzaniu danych osobowych w Rejestrze REGON
      • WYSZUKIWARKA PODMIOTÓW GOSPODARKI NARODOWEJ
      • Interfejsy API - Dostęp do danych rejestrowych REGON poprzez usługę sieciową
      • Informacje ogólne
      • Podmioty i dane objęte rejestrem
      • Składanie wniosków - aktualizacja danych
      • FORMULARZE wniosków składanych do rejestru REGON
      • Jedno okienko rejestracyjne dla przedsiębiorcy
      • Zasady wpisu do rejestru REGON szkół i placówek oświatowych obowiązujące od 1 sierpnia 2012 r.
      • Wydawanie zaświadczeń o numerze identyfikacyjnym REGON
      • Zasady udostępniania danych z rejestru REGON
      • Liczba podmiotów w rejestrze REGON (tablice)
      • Kontakt z urzędami statystycznymi w sprawie REGON
      • FAQ - częste pytania
      • PKD 2025
      • Informacja dla komorników
      • Zmiany w rejestrze REGON wprowadzone od 8 listopada 2014 r.
      • PKD 2007
    • Klasyfikacje
    • Projekty unijne w statystyce
    • Badania statystyczne
    • Szczegółowy format przekazywanych danych
    • Pakiety zmiennych ujęte w zakresie przekazywanych danych
    • Sprawozdawczość budżetowa wynikająca z Rozporządzenia Ministra Finansów
    • Program badań statystycznych statystyki publicznej
    • Informacja o działalności Głównego Urzędu Statystycznego
    • Raport GUS 2017-2022
    • Raport GUS 2016
    • Społeczna odpowiedzialność GUS
    • Polska Statystyka Publiczna
    • Polski system statystyczny
    • Finansowanie statystyki publicznej
    • Sprawozdania finansowe
    • Majątek statystyki publicznej
    • Kontrole
    • Kierunki rozwoju polskiej statystyki publicznej
    • Statystyka publiczna - współczesne oblicze
    • Raport pośredni z realizacji Kierunków rozwoju polskiej statystyki publicznej do 2017 roku
    • Jakość w statystyce
    • Zasady postępowania z danymi statystycznymi - streszczenie
    • Polityka rewizji danych statystycznych oraz zasady postępowania z błędami publikacyjnymi
    • Analiza wyników badania satysfakcji użytkowników
    • Patronaty honorowe Prezesa GUS
    • Porozumienia partnerskie
    • Archiwum GUS
    • Europejskie Forum ds. Geografii i Statystyki 2017
    • Raport GUS 2023

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny