Kontrole przeprowadzone w 2008 r. przez Wydział Audytu i Kontroli Wewnętrznej w Biurze Dyrektora Generalnego Głównego Urzędu Statystycznego
I. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Departament Handlu i Usług (HU).
Cel kontroli: Sprawdzenie sposobu przechowywania zbiorów danych jednostkowych i wynikowych z prowadzonych badań oraz prawidłowości obiegu dokumentów.
Czas trwania kontroli: od 28 stycznia do 29 lutego 2008 r.
W dniu 25 marca 2008 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu: przestrzeganie bezpieczeństwa i ochrony informacji statystycznych oraz przepisów Instrukcji kancelaryjno-archiwalnej.
W dniu 28 kwietnia 2008 r. (pismo znak: HU-07-091-99/2008) Zastępca Dyrektora Departamentu poinformowała Dyrektora Biura Dyrektora Generalnego GUS o realizacji zaleceń pokontrolnych.
II. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Departament Badań Społecznych (BS).
Cel kontroli: Ocena realizacji zadań w zakresie: prowadzenia i przedstawiania wyników badań i analiz statystycznych (przy współpracy z Urzędami Statystycznymi w Gdańsku, Krakowie i Rzeszowie), przechowywania i udostępniania danych z przeprowadzanych badań oraz przestrzegania prawidłowego obiegu dokumentów.
Czas trwania kontroli: od 15 kwietnia do 9 maja 2008 r.
W dniu 3 czerwca 2008 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wzmocnienie nadzoru nad realizacją wybranych zadań z zakresu prac statystycznych oraz przestrzeganie: bezpieczeństwa i ochrony informacji statystycznych, przepisów Instrukcji kancelaryjno-archiwalnej.
W dniu 30 czerwca 2008 r. (pismo znak: BS-02-09-1(261)/2008/LK), Dyrektor Departamentu poinformowała Dyrektora Generalnego GUS o realizacji zaleceń pokontrolnych.
III. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Departament Analiz i Opracowań Zbiorczych (AOZ).
Cel kontroli: Sprawdzenie terminowości załatwiania spraw wpływających do Departamentu oraz opracowywanie analiz, publikacji i informacji z zakresu porównań międzynarodowych.
Czas trwania kontroli: od 1 lipca do 31 lipca 2008 r.
W dniu 4 września 2008 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wzmocnienie nadzoru oraz wprowadzenie dodatkowych zmian związanych z wybranymi zadaniami z zakresu prac statystycznych, a także przestrzeganie przepisów Instrukcji kancelaryjno-archiwalnej.
W dniu 9 października 2008 r. (pismo znak: AOZ-00-091-260/2008), Dyrektor Departamentu poinformowała Dyrektora Generalnego GUS o realizacji zaleceń pokontrolnych.
IV. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Departament Kadr i Szkolenia (KS).
Cel kontroli: Zbadanie stopnia realizacji i organizacji szkoleń, wykorzystanie urlopów wypoczynkowych pracowników oraz prawidłowe gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) w GUS.
Czas trwania kontroli: od 12 listopada do 19 grudnia 2008 r., przedłużona do 16 stycznia 2009 r.
W dniu 16 stycznia 2009 r. został przekazany do Dyrektora Departamentu protokół z przeprowadzonej kontroli (znak: BDG-04-0911-12-(99)/2009/KW).
Kontrole w jednostkach służb statystyki publicznej:
I. Kontrola kompleksowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny we Wrocławiu oraz Oddziały: Jelenia Góra, Wałbrzych, Legnica.
Cel kontroli: Dokonanie oceny realizacji zadań statutowych Urzędu.
Czas trwania kontroli: od 18 lutego do 15 kwietnia 2008 r.
W dniu 9 czerwca 2008 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru oraz wprowadzenie dodatkowych zmian związanych z wybranymi zadaniami z zakresu prac statystycznych, przestrzeganie: prawa pracy (w tym dyscypliny pracy) oraz przepisów Instrukcji kancelaryjno-archiwalnej.
Pismem znak: WK-0930-1/2008 z dnia 14 lipca 2008 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o sposobie wykorzystania uwag i wniosków oraz wykonania zaleceń, a także o podjętych działaniach.
II. Kontrola kompleksowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Białymstoku oraz Oddziały: Łomża, Suwałki.
Cel kontroli: Dokonanie oceny realizacji zadań statutowych Urzędu.
Czas trwania kontroli: od 12 maja do 30 czerwca 2008 r.
W dniu 21 lipca 2008 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wprowadzenie dodatkowych zmian związanych z wybranymi zadaniami z zakresu prac statystycznych oraz prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
Pismem znak: WKO-0942-2/2008 z dnia 13 października 2008 r. Dyrektor Urzędu poinformowała Prezesa GUS o sposobie wykorzystania uwag i wniosków oraz wykonania zaleceń.
III. Kontrola kompleksowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Bydgoszczy oraz Oddziały: Inowrocław, Toruń, Włocławek.
Cel kontroli: Dokonanie oceny realizacji zadań statutowych Urzędu.
Czas trwania kontroli: od 4 sierpnia 2008 r. do 30 września 2008 r.
W dniu 4 listopada 2008 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru oraz wprowadzenie dodatkowych zmian związanych z wybranymi zadaniami z zakresu prac statystycznych, bezpieczeństwa i ochrony informacji statystycznych oraz przestrzeganie: prawa pracy (w tym dyscypliny pracy), przepisów Instrukcji kancelaryjno-archiwalnej.
Pismem znak: WKO-094-3/2008 z dnia 28 listopada 2008 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o sposobie wykorzystania uwag i wniosków oraz wykonania zaleceń.
IV. Kontrola kompleksowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Kielcach oraz Oddział w Sandomierzu
Cel kontroli: Dokonanie oceny realizacji zadań statutowych Urzędu.
Czas trwania kontroli: od 20 października do 28 listopada 2008 r.
W dniu 17 grudnia 2008 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wprowadzenie dodatkowych zmian związanych z wybranymi zadaniami z zakresu prac statystycznych, przestrzeganie: prawa pracy (w tym dyscypliny pracy), przepisów Instrukcji kancelaryjno-archiwalnej oraz innych prawnych aspektów działania.
Pismem znak: WKO-0930-2/2008 z dnia 27 stycznia 2009 r. Dyrektor Urzędu poinformowała Prezesa GUS o sposobie wykorzystania uwag i wniosków oraz wykonania zaleceń.
V. Kontrole doraźne
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Rzeszowie oraz Oddział w Przemyślu.
Cel kontroli: Wyjaśnienie zarzutów zawartych w piśmie pracownika z dnia 17 grudnia 2007 r. skierowanym do Prezesa GUS.
Czas trwania kontroli: 22-23 stycznia 2008 r.
W dniu 2 lutego 2008 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru w zakresie przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
Pismem znak: WKR-0942-3/2008 r. z dnia 15 kwietnia 2008 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o realizacji zaleceń pokontrolnych.
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Opolu.
Cel kontroli: Sprawdzenie przestrzegania prawa pracy.
Czas trwania kontroli: 20-21 maja 2008 r. W dniu 16 lipca 2008 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu przestrzeganie prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
Pismem znak DN-012-12/2008 z dnia 29 września 2008 r. Pani Dyrektor Urzędu poinformowała Prezesa GUS o realizacji zaleceń pokontrolnych.
Kontrole przeprowadzone w 2008 r. przez Wydział Kontroli Finansowej w Biurze Dyrektora Generalnego Głównego Urzędu Statystycznego
W roku 2008 Wydział Kontroli Finansowej w Biurze Dyrektora Generalnego przeprowadził 12 kontroli kompleksowych i problemowych.
Kontrolą kompleksową objęto Centralny Ośrodek Informatyki Statystycznej oraz urzędy statystyczne w Bydgoszczy, Łodzi, Opolu, Rzeszowie i Zielonej Górze.
Kontrole problemowe przeprowadzono, na podstawie materiałów nadesłanych przez jednostki, w urzędach statystycznych w Białymstoku, Kielcach, Krakowie, Lublinie i Olsztynie oraz w Zakładzie Wydawnictw Statystycznych.
Program kontroli kompleksowych obejmował planowanie i gospodarowanie środkami publicznymi, zakupy towarów i usług, ewidencję księgową, sprawozdawczość i gospodarowanie majątkiem jednostki.
Program kontroli problemowych przedstawiał się jak poniżej :
-
planowanie i gospodarowanie środkami publicznymi (w części dotyczącej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i wydatków na badania statystyczne) oraz ewidencja księgowa - 3 urzędy,
-
planowanie i gospodarowanie środkami publicznymi (w części dotyczącej dochodów własnych) oraz ewidencja księgowa - 2 urzędy,
-
zakupy towarów i usług oraz ewidencja księgowa - ZWS.
W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:
1. Planowanie i gospodarowanie środkami publicznymi
Łącznie stwierdzono osiemnaście uchybień, polegających głównie na błędach formalnych w wewnętrznych procedurach kontroli finansowej lub braku uregulowań dotyczących przedpłat i zaliczek na poczet przyszłych dostaw i usług. W dwóch przypadkach zakwestionowano poprawność formalną zawieranych umów (brak informacji o terminie wypłaty wynagrodzenia oraz występowanie głównego księgowego jako strony umowy).
Ponadto dwukrotnie stwierdzono wydatkowanie środków przed podjęciem decyzji o zmianie planu finansowego oraz w jednym przypadku błędną interpretację uregulowań prawnych dotyczących użytkowania prywatnego samochodu do celów służbowych oraz nieuwzględnienie w planie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dochodów uzyskanych ze spłaty pożyczek mieszkaniowych.
2. Zakupy towarów i usług
Stwierdzono sześć uchybień nie mających wpływu na wynik i prawidłowość przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Były to głównie uchybienia formalne dotyczące m.in. braku parafy radcy prawnego na podpisanych umowach, operowanie kwotami brutto w formularzach protokołów z przeprowadzonych postępowań.
3. Ewidencja księgowa
Stwierdzono piętnaście uchybień, które głównie dotyczyły formalnej poprawności dokumentacji kasowej. Najczęściej występujące błędy to brak wymaganych podpisów, niechronologiczne zapisy w raportach kasowych i nieprawidłowe wypełnianie rubryk w druku rozliczenie podróży służbowej.
Ponadto ujawniono błędne zaokrąglenie podatku VAT oraz niezgodny z obowiązującymi przepisami termin zaksięgowania zaangażowania wydatków w § 4440 - zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
4. Sprawozdawczość
Stwierdzono jedno uchybienie polegające na niezgodności dwóch sprawozdań Rb-N z ewidencją finansową o 0,10 zł i 0,01 zł.
5. Gospodarowanie majątkiem jednostki
Stwierdzono dwa uchybienia polegające na nieprawidłowym wypełnianiu druku RW (ta sama osoba zatwierdzała dokument i pobierała towar) oraz niewykonaniu zalecenia pokontrolnego, dotyczącego uzupełnienia instrukcji inwentaryzacyjnej.
Do jednostek, w których wystąpiły uchybienia Prezes GUS wystosował zalecenia pokontrolne.
Pisemne informacje o sposobie realizacji zaleceń przekazano w terminie.