• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Działalność statystyki publicznejJakość w statystyceOcena i monitorowanie jakości procesów statystycznych
Menu

Ocena i monitorowanie jakości procesów statystycznych

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Ocena i monitorowanie jakości procesów statystycznych odbywa się na podstawie narzędzi do pomiaru, oceny oraz monitorowania jakości, tj. raportów  jakości i mierników jakości oraz list pytań kontrolnych w tym listy kontrolnej do samooceny jakości badań DESAP/LiKoS, a także przeglądów jakości.

Raporty jakości – opis procesu statystycznego/badania statystycznego najczęściej według 6 komponentów  jakości, tj. przydatność danych,  dokładność danych, aktualności i terminowość danych, dostępność i przejrzystość danych, porównywalność danych, spójność danych. Układ  raportu  jakości  dla Eurostatu wynika  z  tematycznych regulacji unijnych na temat jakości statystyk wspólnotowych. Układ raportu jakości dla potrzeb krajowych wynika z Zarządzenia wewnętrznego Prezesa GUS nr 35 z dnia 28.12.2011 r. w sprawie pomiaru, oceny oraz monitorowania jakości badań statystycznych w służbach statystyki publicznej.

Mierniki  jakości –  zestaw  mierników jakości  do pomiaru  poszczególnych komponentów  jakości,  tj.:

  • przydatność: stopa dostępnych zmiennych;
  • dokładność: współczynnik zmienności, podmiotowy wskaźnik odpowiedzi, przedmiotowy wskaźnik odpowiedzi, stopa imputacji, wskaźnik błędów nadmiernego pokrycia, wskaźnik błędnej edycji,  przeciętny rozmiar korekty danych;
  • aktualność i terminowość – odstęp czasu między końcem okresu badanego  a datą wyników (wstępnych, ostatecznych), punktualność harmonogramu  publikacji;
  • dostępność i przejrzystość – liczba publikacji rozpowszechnionych, liczba baz danych, wskaźnik kompletności metadanych w udostępnionych wynikach badań;
  • porównywalność  danych – długość porównywalnych szeregów czasowych, asymetria w  przebiegu porównywalnych szeregów  czasowych;
  • spójność – liczba badań wskazujących cechy spójne w zakresie zmiennych.

Samoocena jakości – samoocena jakości dokonywana jest  przez autora  badania i inne osoby zaangażowane w proces statystyczny na podstawie  listy pytań  kontrolnych. W GUS do samooceny jakości jest wykorzystywana lista pytań kontrolnych DESAP/LiKoS dla menadżerów badań, która umożliwia prezentację graficzną jakości procesu statystycznego w postaci diagramu samooceny. Diagram samooceny może być przedstawiany użytkownikom badań.

Lista kontrolna DESAP/LiKoS  składa się  z  7 obszarów badawczych:

  1. decyzja o podjęciu badania;
  2. projekt badania;
  3. metoda zbierania danych;
  4. metoda przetwarzania danych;
  5. analiza  danych  i  jakości wyników;
  6. dokumentacja badania i rozpowszechnianie wyników;
  7. usprawnienia.

W  ramach każdego obszaru badawczego lista kontrolna DESAP/LiKoS wyodrębnia trzy kategorie pytań:

  1. pytania usprawniające;
  2. pytania  oceniające;
  3. pytania otwarte.

Przegląd jakości – okresowy, zaplanowany i udokumentowany proces oceny badania (zespołu badań), którego celem jest ustalenie jego słabych i mocnych stron oraz wskazanie dobrych praktyk i wniosków usprawniających. Wszystkie działania objęte przeglądem jakości są wykonywane przez pracowników statystyki uczestniczących w realizacji danego badania na różnych jego etapach.

Powyższe standardowe narzędzia, służące zapewnieniu jakości danych, są wdrażane w badaniach statystycznych statystyki publicznej na podstawie zarządzenia wewnętrznego Prezesa GUS nr 35 z 28.12.2011 r. w sprawie pomiaru, oceny i monitorowania jakości badań statystycznych. Zostały one opisane w Kompendium wiedzy z jakości w statystyce publicznej, które jest zalecane do stosowania także przez innych producentów danych statystyki europejskiej (ONAs - other national authorities).

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Autor informacji: Jolanta Szutkowska (Departament Metodologii, Standardów i Rejestrów GUS)
Publikujący informację: Alicja Koszela (Departament Informacji GUS)
Wytworzenie informacji: 16.08.2016
Publikacja informacji: 16.08.2016 14:28
Aktualizacja informacji: 20.12.2024 09:23
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Iwona Pacholec 20.12.2024 09:23 Edycja 5
Piotr Klimaszewski 08.12.2022 14:03 Edycja 4
Alicja Koszela 25.08.2016 14:33 Edycja 3
Alicja Koszela 16.08.2016 14:29 Edycja 2
Alicja Koszela 16.08.2016 14:28 Publikacja 1
  • Działalność statystyki publicznej
    • Rejestr TERYT
    • Rejestr REGON
    • Klasyfikacje
    • Projekty unijne w statystyce
    • Badania statystyczne
    • Szczegółowy format przekazywanych danych
    • Pakiety zmiennych ujęte w zakresie przekazywanych danych
    • Sprawozdawczość budżetowa wynikająca z Rozporządzenia Ministra Finansów
    • Program badań statystycznych statystyki publicznej
    • Informacja o działalności Głównego Urzędu Statystycznego
    • Raport GUS 2017-2022
    • Raport GUS 2016
    • Społeczna odpowiedzialność GUS
    • Polska Statystyka Publiczna
    • Polski system statystyczny
    • Finansowanie statystyki publicznej
    • Sprawozdania finansowe
    • Majątek statystyki publicznej
    • Kontrole
    • Kierunki rozwoju polskiej statystyki publicznej
    • Statystyka publiczna - współczesne oblicze
    • Raport pośredni z realizacji Kierunków rozwoju polskiej statystyki publicznej do 2017 roku
    • Jakość w statystyce
      • Misja statystyki publicznej
      • Zobowiązanie dotyczące zaufania do statystyki
      • Definicja jakości w statystyce publicznej
      • Rekomendacje międzynarodowe dotyczące doskonalenia jakości w statystyce publicznej
      • Ocena i monitorowanie jakości procesów statystycznych
      • Działania doskonalące jakość statystyki publicznej
      • Przegląd partnerski
      • Raporty jakości na potrzeby Eurostatu
      • Raporty jakości na potrzeby krajowe
    • Zasady postępowania z danymi statystycznymi - streszczenie
    • Polityka rewizji danych statystycznych oraz zasady postępowania z błędami publikacyjnymi
    • Analiza wyników badania satysfakcji użytkowników
    • Patronaty honorowe Prezesa GUS
    • Porozumienia partnerskie
    • Archiwum GUS
    • Europejskie Forum ds. Geografii i Statystyki 2017
    • Raport GUS 2023

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny