Menu
1.27. Edukacja
1. Symbol badania
1.27.04
2. Temat badania
Opieka nad dziećmi i młodzieżą
3. Cykliczność badania
co rok
4. Prowadzący badanie
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania
Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania
5. Cel badania
Celem badania jest dostarczenie informacji z zakresu wychowania, pomocy dzieciom oraz młodzieży w formach szkolnych i pozaszkolnych, służących m.in. do obliczania wskaźników charakteryzujących warunki kształcenia
Realizacja zobowiązań wynikających z przepisów prawa krajowego:
- - ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1927, z późn. zm.)
Realizacja zobowiązań wynikających z przepisów prawa międzynarodowego:
- - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie (Tekst mający znaczenie dla EOG) (Dz. Urz. UE L 145 z 04.06.2008, str. 227)
Dostarczenie danych na potrzeby realizowanych strategii i programów:
- - Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego
Realizacja potrzeb użytkowników:
- administracja rządowa - centralna
- administracja rządowa - terenowa
- administracja samorządowa - województwo
- organizacje międzynarodowe
- Eurostat i inne zagraniczne instytucje statystyczne
6. Zakres podmiotowy
Podmioty gospodarki narodowej: przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, szkoły ponadpodstawowe, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, placówki wychowania pozaszkolnego – pałace młodzieży, młodzieżowe domy kultury, międzyszkolne ośrodki sportowe, ogniska pracy pozaszkolnej, ogrody jordanowskie i inne placówki o podobnym charakterze działania; formy opieki szkolnej i pozaszkolnej: domy wczasów dziecięcych, świetlice, koła i zespoły zainteresowań w szkołach, internaty, bursy, stancje, stołówki szkolne. Wychowankowie/uczniowie w szkołach i placówkach oświatowych oraz liczba nauczycieli (w przeliczeniu na pełne etaty).
7. Zakres przedmiotowy
Cechy organizacyjno-prawne. Dane bilansowe. Dane identyfikacyjne. Finanse szkół wyższych oraz szkół i placówek oświatowych. Fundusz rady rodziców. Nakłady inwestycyjne. Obciążenie respondentów. Placówki edukacyjne i wychowawcze. Pracujący, w tym zatrudnieni. Rachunek zysków i strat (wersja porównawcza). Transakcje sektora instytucji rządowych i samorządowych. Uczniowie. Wychowankowie placówek oświatowych. Wynagrodzenia.
8. Źródła danych
- Zestawy danych Główny Urząd Statystyczny
- Zestawy danych z systemów informacyjnych Ministerstwo Edukacji Narodowej
- dane dotyczące liczby dzieci w internatach i bursach, dzieci i młodzieży niepełnosprawnych objętych kształceniem specjalnym w szkołach i ośrodkach, zajęcia pozalekcyjne, placówki wychowania pozaszkolnego, stypendia i zasiłki, gabinety profilaktyki prozdrowotnej i pomocy przedlekarskiej
- dane dotyczące liczby pomieszczeń, w tym gabinetów
9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych
Uczniowie korzystający z dożywiania w szkole, w przekrojach: kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony, charakter miejscowości, organy prowadzące, sektory, organizacja i realizacja podstawy programowej, typy szkół.
Uczniowie korzystający z internatów, świetlic oraz burs,, w przekrojach: kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony, organy prowadzące, sektory, organizacja i realizacja podstawy programowej, typy szkół.
Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju,, w przekrojach: kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony, rok urodzenia (wg wieku 2-7 lat).
Gabinety profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej oraz gabinety stomatologiczne,, w przekrojach: kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony, organy prowadzące, sektory, organizacja i realizacja podstawy programowej, typy szkół.
Uczniowie objęci kształceniem specjalnym,, w przekrojach: kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony, typy szkół, rodzaj niepełnosprawności, płeć.
Poszczególne formy działalności opiekuńczej i wychowawczej,, w przekrojach: typ ośrodka, organ prowadzący, typ wychowanka, charakter miejscowości, kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony.
Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia,, w przekrojach: typ ośrodka, placówki, rodzaj zajęć (kół), organ prowadzący, kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony.
Uczniowie otrzymujący stypendia i zasiłki,, w przekrojach: typy szkół, rodzaj stypendium, charakter miejscowości, organ prowadzący, sektory, organizacja i realizacja podstawy programowej, kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony.
Przychody, koszty, bilans, nakłady inwestycyjne, fundusz rady rodziców, liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego, liczba uczniów/wychowanków w szkołach i placówkach oświatowych oraz liczba nauczycieli (w przeliczeniu na pełne etaty), w przekrojach: typy szkół, organizacja i realizacja podstawy programowej.
Uczniowie korzystający z internatów, świetlic oraz burs,, w przekrojach: kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony, organy prowadzące, sektory, organizacja i realizacja podstawy programowej, typy szkół.
Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju,, w przekrojach: kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony, rok urodzenia (wg wieku 2-7 lat).
Gabinety profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej oraz gabinety stomatologiczne,, w przekrojach: kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony, organy prowadzące, sektory, organizacja i realizacja podstawy programowej, typy szkół.
Uczniowie objęci kształceniem specjalnym,, w przekrojach: kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony, typy szkół, rodzaj niepełnosprawności, płeć.
Poszczególne formy działalności opiekuńczej i wychowawczej,, w przekrojach: typ ośrodka, organ prowadzący, typ wychowanka, charakter miejscowości, kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony.
Zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia,, w przekrojach: typ ośrodka, placówki, rodzaj zajęć (kół), organ prowadzący, kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony.
Uczniowie otrzymujący stypendia i zasiłki,, w przekrojach: typy szkół, rodzaj stypendium, charakter miejscowości, organ prowadzący, sektory, organizacja i realizacja podstawy programowej, kraj, województwa, powiaty, gminy, regiony, podregiony, makroregiony.
Przychody, koszty, bilans, nakłady inwestycyjne, fundusz rady rodziców, liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego, liczba uczniów/wychowanków w szkołach i placówkach oświatowych oraz liczba nauczycieli (w przeliczeniu na pełne etaty), w przekrojach: typy szkół, organizacja i realizacja podstawy programowej.
10. Formy i terminy udostępnienia wynikowych informacji statystycznych
Publikacje GUS:
- Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019 (wrzesień 2019),
- Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2019 (grudzień 2019),
- Mały Rocznik Statystyczny Polski 2019 (lipiec 2019),
- Rocznik Statystyczny Województw 2019 (grudzień 2019).
Bazy danych:
- Bank Danych Lokalnych – Ośrodki dla dzieci i młodzieży (lipiec 2019),
- Bazy Eurostatu i innych organizacji międzynarodowych – Edukacja (listopad 2020).
- Bazy Eurostatu i innych organizacji międzynarodowych – Edukacja (listopad 2020).