• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

    Wyszukiwanie zaawansowane

    Menu główne

    Menu
    • Organizacja statystyki publicznej
    • Działalność statystyki publicznej
    • Prawo
    • Ogłoszenia
    • e-Urząd
    • Kontakt

    Ścieżka

    Strona główna Działalność statystyki publicznejKontroleKontrole przeprowadzone w Głównym Urzędzie Statystycznym i jednostkach statystyki publicznejInformacja 2011
    Menu

    Informacja 2011

    Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

    Informacja o wynikach kontroli przeprowadzonych w komórkach organizacyjnych Głównego Urzędu Statystycznego

    Kontrole przeprowadzone w 2011 r. przez Wydziały: Kontroli Wewnętrznej i Kontroli Finansowej (do dnia 30 czerwca 2011 r.) oraz Kontroli i Prewencji w Biurze Dyrektora Generalnego Głównego Urzędu Statystycznego

    I. Kontrola planowa
    Jednostka kontrolowana:
    Departament Kadr i Szkolenia (KS)
    Cel kontroli: sprawdzenie przestrzegania przepisów kancelaryjno-archiwalnych
    Czas trwania kontroli: od dnia 3 do dnia 17 lutego 2011 r.

    W dniu 10 marca 2011 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wzmocnienie nadzoru i wyeliminowanie uchybień z zakresu przestrzegania przepisów kancelaryjno-archiwalnych.
    W dniu 30 marca 2011 r. (pismo znak: KS-02-091-1/2011), Dyrektor Departamentu poinformował Dyrektora Generalnego GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

    II. Kontrola planowa
    Jednostka kontrolowana:
    Gabinet Prezesa (GP)
    Cel kontroli: sprawdzenie przestrzegania wybranych zagadnień z zakresu przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy) oraz innych prawnych aspektów działania
    Czas trwania kontroli: od dnia 13 do dnia 29 kwietnia 2011 r.

    W dniu 8 czerwca 2011 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wzmocnienie nadzoru i wyeliminowanie uchybień z zakresu przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
    W dniu 22 czerwca 2011 r. (pismo znak: GP-08-091-2/2011), Dyrektor Departamentu poinformował Dyrektora Generalnego GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

    III. Kontrola planowa
    Jednostka kontrolowana:
    Departament Rolnictwa (DR)
    Cel kontroli: sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu prac statystycznych oraz przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy)
    Czas trwania kontroli: od dnia 13 do dnia 29 kwietnia 2011 r.

    W dniu 25 maja 2011 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wyeliminowanie uchybień z zakresu prac statystycznych oraz przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
    W dniu 9 czerwca 2011 r. (pismo znak: DR-08-09-07/2011), Dyrektor Departamentu poinformował Dyrektora Generalnego GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

    IV. Kontrola pozaplanowa
    Jednostka kontrolowana:
    Departament Kadr i Szkolenia (KS)
    Cel kontroli: sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy)
    Czas trwania kontroli: od dnia 28 marca do dnia 8 kwietnia 2011 r.

    W dniu 15 kwietnia 2011 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wzmocnienie nadzoru i wyeliminowanie uchybień z zakresu przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
    W dniu 9 maja 2011 r. (pismo znak: KS-04-091-15(1)/2011), Dyrektor Departamentu poinformował Dyrektora Generalnego GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

    V. Kontrola pozaplanowa
    Jednostka kontrolowana:
    Departament Administracyjno-Budżetowy (DAB)
    Cel kontroli: prawidłowość przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zakup zestawów komputerowych oraz drukarek, serwerów i tabletów, a także odbioru w losowo wybranych punktach adresowych
    Czas trwania kontroli: od dnia 17 stycznia do dnia 4 lutego 2011 r.

    Kontrola przerwana z przyczyn niezależnych od GUS.

    VI. Kontrola pozaplanowa
    Jednostka kontrolowana:
    Biuro Administracyjno-Księgowe (BAK)
    Cel kontroli: ocena realizacji zadań wynikających z Regulaminów wewnętrznych
    Czas trwania kontroli: od dnia 12 września do dnia 15 grudnia 2011 r.

    Postępowanie kontrolne zamknięte ze względu na likwidację komórki kontrolowanej - zmiana struktury organizacyjnej GUS wprowadzona zarządzeniem nr 20 Prezesa GUS z dnia 21 grudnia 2012 r. (Dz.Urz.GUS z 2012 r., poz. 61).


    Informacja o wynikach kontroli przeprowadzonych w 2011 r. w urzędach statystycznych i innych jednostkach podporządkowanych

    Kontrole przeprowadzone przez Wydział Kontroli Resortowej w Gabinecie Prezesa:

    W roku 2011 Wydział Kontroli Resortowej przeprowadził łącznie 5 planowanych kontroli w jednostkach służb statystyki publicznej, w tym jedną w poprzednich strukturach jako Wydział Kontroli Finansowej w Biurze Dyrektora Generalnego.

    Kontrolą objęto: 

    • 4 urzędy statystyczne: w Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu i Zielonej Górze,
    • Centrum Informatyki Statystycznej.

    W 2011 roku kontrole w jednostkach służb statystyki publicznej przeprowadzono w obszarze 6 wydzielonych grup ryzyka, tj.:

    1. planowania i gospodarowania środkami publicznymi - 3 jednostki,
    2. zakupów towarów i usług -  3 jednostki,
    3. ewidencji księgowej - 2 jednostki,
    4. przestrzegania prawa pracy - 2 jednostki,
    5. sprawozdawczości - 1 jednostka,
    6. gospodarowania majątkiem  - 1 jednostka.

    W Urzędzie Statystycznym w Gdańsku skontrolowano pięć obszarów ryzyka, w Urzędzie Statystycznym w Łodzi trzy obszary ryzyka. W pozostałych jednostkach kontrola obejmowała dwa obszary ryzyka.

    W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:

    1. Planowanie i gospodarowanie środkami publicznymi

    Łącznie stwierdzono cztery uchybienia, polegające na: 

    • błędach formalnych w wewnętrznych procedurach kontroli finansowej,
    • niekompletnym określeniu składników polityki rachunkowości.

    2. Zakupy towarów i usług

    Stwierdzono pięć uchybień polegających na:

    • przytoczeniu niewłaściwego artykułu ustawy Prawo zamówień publicznych w umowach dotyczących zamówień o wartości netto poniżej 14.000 euro (dwa przypadki),
    • zawarciu umowy na roboty uzupełniające przed odbiorem robót podstawowych,
    • używaniu przez kierownika Wydziału Administracyjnego w dokumentacji przetargowej nazwy „Wydział Obsługi Administracyjnej”,
    • braku poprawności formalnej umowy (operowano kwotami wyrażonymi w euro).

    3. Ewidencja księgowa

    Stwierdzono 3 nieprawidłowości, polegające  na  niepełnym opisie dokumentacji (2 przypadki) i księgowanie podatku należnego VAT na koncie niefunkcjonującym, zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem Ministra Finansów, od 2011 roku  (1 przypadek).

    4. Przestrzeganie prawa pracy

    Stwierdzono łącznie 10 nieprawidłowości polegających na: wewnętrznych sprzecznościach w zarządzeniu dotyczącym naborów wewnętrznych, niewykorzystaniu przez wszystkich pracowników do dnia 31 marca 2011 r. zaległych urlopów za rok 2010, bądź nie umieszczeniu tych urlopów w planach, mimo faktycznego wykorzystania ich przez pracowników w terminie ustawowym.
    W skontrolowanych jednostkach pracownicy często planowali 26 dni urlopu, mimo że zgodnie z Kodeksem Pracy planować powinno się jedynie 22 dni, pozostałe cztery pozostawiając do uznania pracownika (urlop „na żądanie”).
    Najpoważniejszym naruszeniem przepisów był brak w 22 aktach osobowych pracowników aktualnych zaświadczeń dotyczących szkoleń okresowych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników administracyjno-biurowych. Akta uzupełniono w trakcie trwania kontroli.

    5. Sprawozdawczość

    Nie stwierdzono uchybień.

    6. Gospodarowanie majątkiem jednostki

    Stwierdzono 5 uchybień, polegających na:

    • błędach w wypełnianiu kart drogowych (nie wypełnianie wszystkich rubryk, skrótowe wypełnianie tras przejazdu),
    • niewłaściwej metodzie ustalania stanu paliwa przy inwentaryzacji rocznej (na podstawie kart drogowych a nie pomiaru),
    • brak odpowiednich oświadczeń osób materialnie odpowiedzialnych przy dokumentacji inwentaryzacyjnej.

    Do jednostek, w których wystąpiły uchybienia, Prezes Głównego Urzędu Statystycznego wystosował zalecenia pokontrolne.

    Pisemne  informacje o sposobie realizacji zaleceń przekazano w wyznaczonym terminie.

    Kontrole przeprowadzone przez Wydział Kontroli Wewnętrznej w Biurze Dyrektora Generalnego Głównego Urzędu Statystycznego:

    I. Kontrola problemowa
    Jednostka kontrolowana:
    Urząd Statystyczny w Łodzi
    Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji oraz innych prawnych aspektów działania.
    Czas trwania kontroli: od dnia 12 do dnia 28 stycznia 2011 r.

    W dniu 21 marca 2011 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru oraz wyeliminowanie uchybień związanych z wybranymi zadaniami z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji oraz innych prawnych aspektów działania.
    Pismem znak: WO-093-1/2011 z dnia 18 kwietnia 2011 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

    II. Kontrola problemowa
    Jednostka kontrolowana:
    Urząd Statystyczny w Bydgoszczy
    Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji.
    Czas trwania kontroli: od dnia 2 do dnia 31 marca 2011 r.

    W dniu 16 maja 2011 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru i wyeliminowanie uchybień związanych z wybranymi zadaniami z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji.

    Pismem znak: WO-094-2/2011 z dnia 10 czerwca 2011 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

    III. Kontrola pozaplanowa
    Jednostka kontrolowana:
    Urząd Statystyczny w Krakowie
    Cel kontroli: Sprawdzenie dokumentacji związanej z likwidacją Oddziału w Limanowej oraz prawidłowości postępowania przy czynnościach likwidacyjnych.
    Czas trwania kontroli: od dnia 17 do dnia 31 marca 2011 r.
    Pismem znak BDG-04-0932-4/2011 z dnia 15 kwietnia 2011 r. Biuro Dyrektora Generalnego przekazało Dyrektorowi Urzędu notatkę, w której nie stwierdzono nieprawidłowości w badanym zakresie.

    Pliki do pobrania
    Kontrole zewnętrzne przeprowadzone w 2011 roku w jednostkach organizacyjnych statystyki publicznej ...
    Kontrole zewnętrzne przeprowadzone w 2011 roku w jednostkach organizacyjnych statystyki publicznej 0.22 MB
    Informacja o kontrolach przeprowadzonych w latach 2009-2011 w Urzędzie Statystycznym w Gdańsku ...
    Informacja o kontrolach przeprowadzonych w latach 2009-2011 w Urzędzie Statystycznym w Gdańsku 0.08 MB

    Metryka

    Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
    Autor informacji: Barbara Kolasińska (Biuro Dyrektora Generalnego GUS), Dariusz Lewkiewicz (Gabinet Prezesa GUS)
    Publikujący informację: Alicja Koszela (Departament Informacji GUS)
    Wytworzenie informacji: 11.04.2012
    Aktualizacja informacji: 08.04.2014 20:49
    Sprawdź historię zmian
    Użytkownik Data Akcja Wersja
    Alicja Koszela 08.04.2014 20:49 Edycja 8
    Alicja Koszela 08.04.2014 20:47 Edycja 7
    Alicja Koszela 08.04.2014 20:46 Edycja 6
    Alicja Koszela 08.04.2014 20:14 Edycja 5
    Alicja Koszela 08.04.2014 20:13 Edycja 4
    Alicja Koszela 08.04.2014 20:11 Edycja 3
    Alicja Koszela 21.02.2013 00:00 Edycja 2
    Alicja Koszela 21.02.2013 00:00 Publikacja 1
    • Działalność statystyki publicznej
      • Rejestr TERYT
      • Rejestr REGON
      • Klasyfikacje
      • Projekty unijne w statystyce
      • Badania statystyczne
      • Szczegółowy format przekazywanych danych
      • Pakiety zmiennych ujęte w zakresie przekazywanych danych
      • Sprawozdawczość budżetowa wynikająca z Rozporządzenia Ministra Finansów
      • Program badań statystycznych statystyki publicznej
      • Informacja o działalności Głównego Urzędu Statystycznego
      • Raport GUS 2017-2022
      • Raport GUS 2016
      • Społeczna odpowiedzialność GUS
      • Polska Statystyka Publiczna
      • Polski system statystyczny
      • Finansowanie statystyki publicznej
      • Sprawozdania finansowe
      • Majątek statystyki publicznej
      • Kontrole
        • Kontrole przeprowadzone w Głównym Urzędzie Statystycznym i jednostkach statystyki publicznej
          • Informacja 2024
          • Informacja 2023
          • Informacja 2022
          • Informacja 2021
          • Informacja 2020
          • Informacja 2019
          • Informacja 2018
          • Informacja 2017
          • Informacja 2016
          • Informacja 2015
          • Informacja 2014
          • Informacja 2013
          • Informacja 2012
          • Informacja 2011
          • Informacja 2010
          • Informacja 2009
          • Informacja 2008
          • Informacja 2007
          • Informacja 2006
          • Informacja listopad 2004 - grudzień 2005
          • Informacja listopad 2003 - listopad 2004
        • Informacje o kontrolach przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli - wyszukiwarka na stronach NIK
        • Działalność kontrolna Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
      • Kierunki rozwoju polskiej statystyki publicznej
      • Statystyka publiczna - współczesne oblicze
      • Raport pośredni z realizacji Kierunków rozwoju polskiej statystyki publicznej do 2017 roku
      • Jakość w statystyce
      • Zasady postępowania z danymi statystycznymi - streszczenie
      • Polityka rewizji danych statystycznych oraz zasady postępowania z błędami publikacyjnymi
      • Analiza wyników badania satysfakcji użytkowników
      • Patronaty honorowe Prezesa GUS
      • Porozumienia partnerskie
      • Archiwum GUS
      • Europejskie Forum ds. Geografii i Statystyki 2017
      • Raport GUS 2023

    Newsletter

    Do góry

    Główny Urząd Statystyczny

    Aleja Niepodległości 208
    00-925 Warszawa

    Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
    Kancelaria: +48 22 608 30 00
    kancelariaogolnaGUS@stat.gov.pl

    Elektroniczna Skrzynka Podawcza

    REGON: 000331501
    NIP: 5261040828

    Infolinia Statystyczna

    +48 22 279 99 99
    (opłata zgodna z taryfą operatora)

    Konsultanci są dostępni w dni robocze:
    pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

    Informacja

    Godziny pracy Informatorium:
    poniedziałek-piątek 8.00–16.00

    Zamówienia na dane statystyczne

    Zobacz także:

    • Centralna Biblioteka Statystyczna
    • Centrum Informatyki Statystycznej
    • Zakład Wydawnictw Statystycznych

    • Rada Statystyki
    • Rządowa Rada Ludnościowa
    • Polskie Towarzystwo Statystyczne
    • Deklaracja dostępności

    Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny
    Zamknij
    PoprzedniNastępny