• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Działalność statystyki publicznejKontroleKontrole przeprowadzone w Głównym Urzędzie Statystycznym i jednostkach statystyki publicznejInformacja 2010
Menu

Informacja 2010

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Informacja z kontroli przeprowadzonych w 2010 r. przez Wydział Kontroli Wewnętrznej w Biurze Dyrektora Generalnego Głównego Urzędu Statystycznego

Kontrole w komórkach organizacyjnych Głównego Urzędu Statystycznego: 

I. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Departament Opracowań Zbiorczych (OZ)
Cel kontroli: Sprawdzenie przestrzegania przepisów kancelaryjno-archiwalnych.
Czas trwania kontroli: od dnia 24 czerwca do dnia 2 lipca 2010 r.

W dniu 22 lipca 2010 r. Zastępujący Dyrektora Generalnego GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wzmocnienie nadzoru i wyeliminowanie uchybień z zakresu przestrzegania przepisów kancelaryjno-archiwalnych.
W dniu 29 lipca 2010 r. (pismo znak: OZ-00-04-132/2010), Dyrektor Departamentu poinformował Dyrektora Generalnego GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

II. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Departament Handlu i Usług (HU)
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji.
Czas trwania kontroli: od dnia 9 sierpnia do dnia 31 sierpnia 2010 r.

W dniu 8 września 2010 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wzmocnienie nadzoru i wyeliminowanie uchybień nad realizacją wybranych zadań z zakresu bezpieczeństwa i ochrony danych statystycznych.
W dniu 30 września 2010 r. (pismo znak: HU-01-0911-186/2010), Dyrektor Departamentu poinformował Dyrektora Generalnego GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

III. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Departament Informacji (DI)
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu prac statystycznych oraz pozostałych zadań statutowych.
Czas trwania kontroli: od dnia 26 sierpnia do dnia 17 września 2010 r.

W dniu 3 listopada 2010 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wzmocnienie nadzoru i wyeliminowanie uchybień nad realizacją wybranych zadań z zakresu prac statystycznych oraz pozostałych zadań statutowych.
W dniu 25 listopada 2010 r. (pismo znak: DI-00-0911-553/2010), Dyrektor Departamentu poinformował Dyrektora Generalnego GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

IV. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Departament Produkcji (DP)
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji.
Czas trwania kontroli: od dnia 15 listopada do dnia 3 grudnia 2010 r.

W dniu 28 grudnia 2010 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Zastępcom Dyrektora Departamentu wzmocnienie nadzoru i wyeliminowanie uchybień nad realizacją wybranych zadań z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji.
W dniu 19 stycznia 2011 r. (pismo znak: DP-06-0911-01/2011) Zastępca Dyrektora Departamentu poinformował Dyrektora Generalnego GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

V. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Departament Rachunków Narodowych (RN)
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu prac statystycznych.
Czas trwania kontroli: od dnia 16 listopada do dnia 6 grudnia 2010 r.

W dniu 28 grudnia 2010 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wyeliminowanie uchybień nad realizacją wybranych zadań z zakresu prac statystycznych.
W dniu 19 stycznia 2011 r. (pismo znak: RN-03-091-1/2011), Dyrektor Departamentu poinformował Dyrektora Generalnego GUS o sposobie wykorzystania uwag i wniosków oraz zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

VI. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Biuro Dyrektora Generalnego (BDG)
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zagadnień z zakresu przestrzegania przepisów prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
Czas trwania kontroli: od dnia 28 grudnia 2010 r. do dnia 12 stycznia 2011 r.

W dniu 17 stycznia 2011 r. Dyrektor Generalny GUS zlecił Dyrektorowi Departamentu wyeliminowanie uchybień nad realizacją wybranych zadań z zakresu przestrzegania przepisów prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
W dniu 7 lutego 2011 r. (pismo znak: BDG-05-01-27/2011), Dyrektor Departamentu poinformował Dyrektora Generalnego GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.


Kontrole w jednostkach służb statystyki publicznej:

I. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Zakład Wydawnictw Statystycznych (ZWS)
Cel kontroli: Sprawdzenie wybranych zagadnień z zakresu prac statystycznych, bezpieczeństwa i ochrony informacji oraz stosowania prawa administracyjnego.
Czas trwania kontroli: od dnia 23 lutego do dnia 12 marca 2010 r.

W dniu 26 marca 2010 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi ZWS wyeliminowanie uchybień oraz wprowadzenie dodatkowych zmian związanych z wybranymi zadaniami z zakresu prac statystycznych, bezpieczeństwa i ochrony informacji oraz stosowania prawa administracyjnego.
Pismem znak: ZWS-02-0921-50/2010 z dnia 20 kwietnia 2010 r. Dyrektor ZWS poinformował Prezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

II. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana:
Centralna Biblioteka Statystyczna (CBS)
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu pozostałych zadań statutowych, przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy) oraz stosowania prawa administracyjnego.
Czas trwania kontroli: od dnia 11 do dnia 31 marca 2010 r.

W dniu 16 kwietnia 2010 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi CBS wzmocnienie nadzoru oraz wyeliminowanie uchybień związanych z wybranymi zadaniami z zakresu przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy) oraz stosowania prawa administracyjnego.
Pismem znak: BO-S-27/2010 z dnia 20 kwietnia 2010 r. Dyrektor CBS poinformował Prezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

III. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Kielcach
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu stosowania prawa administracyjnego oraz dodatkowo przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
Czas trwania kontroli: od dnia 7 do dnia 26 kwietnia 2010 r.

W dniu 14 maja 2010 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru i wyeliminowanie uchybień związanych z wybranymi zadaniami z zakresu przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
Pismem znak: WKS 01-2/2010 z dnia 26 maja 2010 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

IV. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Lublinie
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu prac statystycznych, przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy) oraz pozostałych zadań statutowych.  
Czas trwania kontroli: od dnia 12 do dnia 26 kwietnia 2010 r.

W dniu 8 czerwca 2010 r. Wiceprezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru, wyeliminowanie uchybień oraz wprowadzenie dodatkowych zmian związanych z wybranymi zadaniami z zakresu prac statystycznych, przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy) oraz pozostałych zadań statutowych.
Pismem znak: KO-0931-2/2010 z dnia 9 lipca 2010 r. Dyrektor Urzędu poinformował Wiceprezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

V. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Olsztynie
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu przestrzegania bezpieczeństwa i ochrony informacji, prac statystycznych oraz  przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
Czas trwania kontroli: od dnia 28 kwietnia do dnia 28 maja 2010 r.

W dniu 21 czerwca 2010 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru, wyeliminowanie uchybień związanych z wybranymi zadaniami z zakresu przestrzegania bezpieczeństwa i ochrony informacji, prac statystycznych oraz przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
Pismem znak: WO-09-3/2010 z dnia 20 lipca 2010 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

VI. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny we Wrocławiu
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji. 
Czas trwania kontroli: od dnia 29 kwietnia do dnia 14 maja 2010 r.

W dniu 21 czerwca 2010 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru oraz wyeliminowanie uchybień związanych z wybranymi zadaniami z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji. 
Pismem znak: WO-0931-1/2010 z dnia 22 lipca 2010 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

VII. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Warszawie
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
Czas trwania kontroli: od dnia 27 maja do dnia 23 czerwca 2010 r.

W dniu 21 lipca 2010 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wprowadzić nadzór oraz dodatkowe zmiany związane z wybranymi zadaniami z zakresu przestrzegania prawa pracy (w tym dyscypliny pracy).
Pismem znak: WK-0942-1/2010 z dnia 11 sierpnia 2010 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

VIII. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Białymstoku
Cel kontroli: Sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu pozostałych zadań statutowych.
Czas trwania kontroli: od dnia 27 maja do dnia 11 czerwca 2010 r.

W dniu 20 lipca 2010 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru oraz wprowadzenie dodatkowych zmian związanych z wybranymi zadaniami z zakresu pozostałych zadań statutowych.
Pismem znak: WO-0942-4/2010 z dnia 13 sierpnia 2010 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.

IX. Kontrola problemowa
Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Szczecinie
Cel kontroli: sprawdzenie realizacji wybranych zadań z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji oraz prac statystycznych.
Czas trwania kontroli: od dnia 7 do dnia 30 lipca 2010 r.

W dniu 17 września 2010 r. Prezes GUS zlecił Dyrektorowi Urzędu wzmocnienie nadzoru, wyeliminowanie uchybień oraz wprowadzenie dodatkowych zmian związanych z wybranymi zadaniami z zakresu bezpieczeństwa i ochrony informacji, prac statystycznych a także w obszarach: pozostałe zadania statutowe i inne prawne aspekty działania.
Pismem znak: WO-093-1/2010 z dnia 14 października 2010 r. Dyrektor Urzędu poinformował Prezesa GUS o sposobie zrealizowania zaleceń pokontrolnych.


Informacja z kontroli przeprowadzonych w 2010 r. przez Wydział Kontroli Finansowej w Biurze Dyrektora Generalnego Głównego Urzędu Statystycznego

Kontrole w komórkach organizacyjnych Głównego Urzędu Statystycznego

W roku 2010 przeprowadzono pozaplanową kontrolę doraźną w Departamencie Administracyjno-Budżetowym i w Biurze Dyrektora Generalnego. Kontrola miała na celu sprawdzenie czy wewnętrzne uregulowania obwiązujące w GUS są zgodne z aktualnymi przepisami prawnymi oraz czy rozwiązanie te są w praktyce przestrzegane. Przeprowadzono ją w obszarach:

  • planowanie i gospodarowanie środkami publicznymi,
  • gospodarowanie majątkiem jednostki (w zakresie wewnętrznych procedur kontroli finansowej).

W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:

1. Planowanie i gospodarowanie środkami publicznymi

Stwierdzono cztery uchybienia polegające na niedostosowaniu wewnętrznych procedur kontroli finansowej do aktualnie obowiązujących przepisów prawnych oraz braku w nich precyzyjnego zapisu, w jaki sposób powinien być opisany dokument księgowy, aby stanowił wiarygodną podstawę do zapłaty.

2. Gospodarowanie majątkiem jednostki

Stwierdzono sześć uchybień. Wszystkie dotyczyły treści instrukcji inwentaryzacyjnej i nieprzestrzegania zawartych w niej zapisów, w tym zaniechania prowadzenia inwentaryzacji ciągłej.

Do skontrolowanych jednostek Dyrektor Generalny Głównego Urzędu Statystycznego wystosował zalecenia pokontrolne.

Pisemne informacje o sposobie realizacji zaleceń przekazano w wymaganym terminie.  


Kontrole w jednostkach służb statystyki publicznej

W roku 2010 Wydział Kontroli Finansowej przeprowadził łącznie 12 kontroli problemowych w jednostkach służb statystyki publicznej.

Kontrolą objęto 10 urzędów statystycznych, tj.: w Białymstoku, Bydgoszczy, Katowicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie, Olsztynie,  Rzeszowie, Szczecinie, Wrocławiu oraz Centralną  Bibliotekę  Statystyczną (CBS) i Zakład Wydawnictw Statystycznych (ZWS).

Kontrole finansowe w jednostkach służb statystyki publicznej  przeprowadzono w obszarze 5 wydzielonych grup ryzyka, tj.:

  1. planowania i gospodarowanie środkami publicznymi - 8 jednostek
  2. zakupów towarów i usług - 4 jednostki,
  3. ewidencji księgowej - 1 jednostka,
  4. sprawozdawczości - 2 jednostki,
  5. gospodarowania majątkiem jednostki - 3 jednostki.

W połowie  jednostek objętych kontrolą  problemową program kontroli zawierał jeden wydzielony obszar ryzyka. W urzędach statystycznych w Katowicach, Kielcach, Krakowie, Lublinie i Rzeszowie oraz w CBS skontrolowano dodatkowo obszar „planowanie i gospodarowanie w środkami publicznymi”, ale jedynie w zakresie w prawidłowości wewnętrznych procedur kontroli finansowej.

W wyniku czynności kontrolnych stwierdzono następujące uchybienia:

1. Planowanie i gospodarowanie środkami publicznymi

Łącznie stwierdzono cztery uchybienia, polegające na błędach formalnych w wewnętrznych procedurach kontroli finansowej, braku wykazu aktualnych aktów prawnych, różnicy między deklarowaną składką ZUS a kwotą zapłaconą oraz drobnych nieścisłościach w rejestrze VAT.

2. Zakupy towarów i usług

Stwierdzono dwadzieścia jeden uchybień.

W zakresie zakupów towarów i usług o wartości netto powyżej 14.000 euro (objętych przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych) były to głównie uchybienia formalne polegające m.in. na:

  • przytoczeniu niewłaściwego artykułu ustawy Prawo zamówień publicznych przy opisie faktur,
  • braku w treści umów podstawy prawnej ich zawarcia,
  • operowaniu kwotami brutto w formularzach protokołów z przeprowadzonych postępowań.

Ponadto stwierdzono trzy inne uchybienia, tj.:

  • brak wniosków do dyrektora jednostki o zatwierdzenie trybu postępowania,
  • ustalanie w formie ustnej szacunkowej wartości zamówienia,
  • nienależytą staranność w sporządzaniu dokumentacji z posiedzeń Komisji Przetargowej.

W zakresie zakupów towarów i usług o wartości netto nie przekraczającej 14.000 euro, w dwóch jednostkach stwierdzono, że przyjęte przez nie procedury postępowania w praktyce nie są przestrzegane, co podważa cel ich utworzenia, czyli wprowadzenie systemu pozwalającego na dokonywanie w sposób celowy i oszczędny zakupów nie objętych przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.

3. Ewidencja księgowa

Stwierdzono pięć drobnych nieprawidłowości, polegających  na  niepełnym opisie dokumentacji (4 przypadki) i niepełnej dekretacji faktury zakupu (jeden przypadek).

4. Sprawozdawczość

Nie stwierdzono uchybień.

5. Gospodarowanie majątkiem jednostki

Stwierdzono trzynaście nieprawidłowości polegających na:

  • błędach w wypełnianiu kart drogowych (przeprawianie danych, niewypełnianie wszystkich rubryk),
  • braku metody pomiary paliwa w instrukcji inwentaryzacyjnej,
  • brak zatwierdzenia przez dyrektora jednostki sprawozdań z przeprowadzonych inwentaryzacji,
  • drobnych błędach w sporządzaniu dokumentacji magazynowej.

Do jednostek, w których wystąpiły uchybienia Prezes Głównego Urzędu Statystycznego wystosował zalecenia pokontrolne.

Pisemne informacje o sposobie realizacji zaleceń przekazano w wyznaczonym terminie.

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Autor informacji: Barbara Kolasińska, Dariusz Lewkiewicz (Biuro Dyrektora Generalnego)
Publikujący informację: Alicja Koszela (Departament Informacji GUS)
Wytworzenie informacji: 28.03.2011
Aktualizacja informacji: 08.04.2014 19:56
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Alicja Koszela 08.04.2014 19:56 Edycja 2
Alicja Koszela 28.03.2011 00:00 Publikacja 1
  • Działalność statystyki publicznej
    • Rejestr TERYT
    • Rejestr REGON
    • Klasyfikacje
    • Projekty unijne w statystyce
    • Badania statystyczne
    • Szczegółowy format przekazywanych danych
    • Pakiety zmiennych ujęte w zakresie przekazywanych danych
    • Sprawozdawczość budżetowa wynikająca z Rozporządzenia Ministra Finansów
    • Program badań statystycznych statystyki publicznej
    • Informacja o działalności Głównego Urzędu Statystycznego
    • Raport GUS 2017-2022
    • Raport GUS 2016
    • Społeczna odpowiedzialność GUS
    • Polska Statystyka Publiczna
    • Polski system statystyczny
    • Finansowanie statystyki publicznej
    • Sprawozdania finansowe
    • Majątek statystyki publicznej
    • Kontrole
      • Kontrole przeprowadzone w Głównym Urzędzie Statystycznym i jednostkach statystyki publicznej
        • Informacja 2024
        • Informacja 2023
        • Informacja 2022
        • Informacja 2021
        • Informacja 2020
        • Informacja 2019
        • Informacja 2018
        • Informacja 2017
        • Informacja 2016
        • Informacja 2015
        • Informacja 2014
        • Informacja 2013
        • Informacja 2012
        • Informacja 2011
        • Informacja 2010
        • Informacja 2009
        • Informacja 2008
        • Informacja 2007
        • Informacja 2006
        • Informacja listopad 2004 - grudzień 2005
        • Informacja listopad 2003 - listopad 2004
      • Informacje o kontrolach przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli - wyszukiwarka na stronach NIK
      • Działalność kontrolna Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
    • Kierunki rozwoju polskiej statystyki publicznej
    • Statystyka publiczna - współczesne oblicze
    • Raport pośredni z realizacji Kierunków rozwoju polskiej statystyki publicznej do 2017 roku
    • Jakość w statystyce
    • Zasady postępowania z danymi statystycznymi - streszczenie
    • Polityka rewizji danych statystycznych oraz zasady postępowania z błędami publikacyjnymi
    • Analiza wyników badania satysfakcji użytkowników
    • Patronaty honorowe Prezesa GUS
    • Porozumienia partnerskie
    • Archiwum GUS
    • Europejskie Forum ds. Geografii i Statystyki 2017
    • Raport GUS 2023

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny