• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Działalność statystyki publicznejKontroleKontrole przeprowadzone w Głównym Urzędzie Statystycznym i jednostkach statystyki publicznejInformacja listopad 2003 - listopad 2004
Menu

Informacja listopad 2003 - listopad 2004

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj
W okresie sprawozdawczym Wydział Nadzoru i Kontroli Wewnętrznej  w Sekretariacie Prezesa realizował zadania wynikające z:
 
  • Regulaminu Organizacyjnego Głównego Urzędu Statystycznego wprowadzonego Zarządzeniem nr 6 Prezesa GUS z dn. 21 grudnia 2001 r. z późn. zm. (Zarządzenie nr 4 Prezesa GUS z dn. 5.08.2002 r. i Zarządzenie nr 21 Prezesa GUS z dn. 15.11.2002 r.);
  • Decyzji nr 72 Dyrektora Generalnego Urzędu z dn. 25.11.2002 r. dotyczącej zadań, schematu organizacyjnego oraz opisów stanowisk pracy w tym wydziale;
  • Planów kontroli na 2003 i 2004 rok zatwierdzonych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
  • Przepisów art. 20, ust. 2 lit. F. (kontrola wewnętrzna) ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 99, poz. 483 - tekst jednolity z późn. zm.).

Kontrolowane jednostki:


Jednostka kontrolowana: Urząd Statystyczny w Warszawie ul. 1 Sierpnia 21

Czas trwania kontroli: 28 listopada 2003 r. - 31 stycznia 2004 r.

Rodzaj i cel kontroli: Kontrola kompleksowa mająca na celu ocenę całokształtu działalności Urzędu Statystycznego w Warszawie.

Ustalenia kontroli:

Kontrolujący, dokonując oceny realizacji zadań w przedmiocie objętym kontrolą kompleksową podnieśli i podkreślili:

  • ich poprawność w obszarach dot. wykonywania zadań statutowych Urzędu,
  • uchybienia mogące mieć wpływ na sposób realizacji tych zadań,
  • szereg rażących naruszeń zasad i trybu udzielania zamówień publicznych, co skutkowało skierowaniem przez Prezesa GUS zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych dot. odpowiedzialności z art. 138 ust. 1 pkt. 12 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.) przez osoby występujące i podejmujące działania jako kierujące Urzędem.
Na podstawie dokonanych ustaleń kontroli Prezes GUS polecił Dyrektorowi US w Warszawie realizację następujących wniosków:
 
  1. W zakresie prawnych podstaw działania oraz organizacji pracy:
  • opracowanie nowego Regulaminu wewnętrznego Urzędu obejmującego szczegółowe zadania wszystkich komórek organizacyjnych z opisem poszczególnych stanowisk pracy;
  • zaktualizowanie regulaminu premiowania pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych, robotniczych i obsługi.
  1. W zakresie działań statutowych:
  • zintensyfikowanie prac nad wykorzystaniem jako źródeł danych statystycznych systemów informacyjnych administracji publicznej oraz dalsze działania dla uzyskania poprawy kompletności wpływu sprawozdań i zmniejszenia liczby odmów;
  • zorganizowanie prac oddziałów w terenie w zakresie udostępniania informacji z rejestrów REGON i TERYT w sposób zapewniający rejestrację udostępniania.
  1. W zakresie realizacji zadań o charakterze pracowniczym:
  • przestrzeganie przepisów dotyczących badań wstępnych, okresowych i kontrolnych pracowników oraz terminów przeprowadzania szkoleń wstępnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, wynikających z art. 2733 § 2 Kp,
  • przestrzeganie zasad zawierania umów z członkami korpusu służby cywilnej, wynikających z ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483 z późn. zm.);
  • wykorzystanie zaległych urlopów wypoczynkowych przez pracowników zgodnie z art. 168 Kp
  • prowadzenie akt osobowych pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  1. W zakresie zamówień publicznych bezwzględne przestrzeganie obowiązujących zasad i trybu ich udzielania.
  2. W zakresie sprawowanego nadzoru służbowego opracowywanie rocznego planu kontroli wewnętrznej i prowadzenie tych kontroli w komórkach organizacyjnych Urzędu.

Działając na podstawie art. 165 § ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.) Prezes GUS skierował do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zawiadomienie, iż w toku kontroli kompleksowej prowadzonej w Urzędzie Statystycznym w Warszawie, ujawniono naruszenie dyscypliny finansów publicznych polegające na przekroczeniu określonych w ustawie o zamówieniach publicznych zasad, trybu i formy udzielenia siedmiu zamówień publicznych. Stwierdzone czyny wypełniały dyspozycje art. 138 § 1 pkt. 12 powołanej wyżej ustawy o finansach publicznych, w odniesieniu do osób podejmujących działania jako kierujące u Zamawiającego, a w odniesieniu do dyrektora Urzędu art. 138 § 3 tej ustawy w związku z zaniechaniem obowiązków w zakresie nadzoru.

Postanowieniem z dnia 27 maja 2004 r. Zastępca Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych odmówił wniesienia wniosku o ukaranie przeciwko jednej z osób wskazanych w zawiadomieniu. W tej samej dacie Zastępca Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych skierował do Przewodniczącego Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych wniosek o ukaranie pozostałych osób wymienionych w zawiadomieniu. Postanowieniem z dnia 22 czerwca 2004 r. Przewodniczący Komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych wszczął postępowanie w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych przeciwko trzem osobom. Prawomocnym orzeczeniem z dnia 5 sierpnia 2004 r. Komisja Orzekająca po rozpatrzeniu sprawy wydała orzeczenie o uniewinnieniu wszystkich obwinionych.

W uzasadnieniu Komisja Orzekająca uznała, że przypisane byłemu dyrektorowi naruszenie zasad postępowania przy udzielaniu zamówienia publicznego nie odnosi się wprost do działań obwinionego, lecz dotyczy uchybień w pracy komisji przetargowej. Ponadto Komisja Orzekająca uznała, że zarzuty podtrzymane przez Rzecznika wobec jednego z obwinionych odnosiły się do kwestii związanych z zawiłościami i rozbieżnymi interpretacjami przepisów uchylonej już po skierowaniu sprawy ustawy o zamówieniach publicznych.

Jednostki kontrolowane: Departamenty: Koordynacji i Organizacji Badań, Statystyki Społecznej, Statystyki Gospodarczej oraz Statystyki Rolnictwa i Środowiska Głównego Urzędu Statystycznego.

Czas trwania kontroli: 1 kwietnia - 14 maja 2004 r.

Rodzaj i cel kontroli: Kontrola problemowa, której celem było sprawdzenie prawidłowości gromadzenia i archiwizacji akt spraw oraz dokumentacji statystycznej, a także terminowości załatwiania bieżących spraw wpływających do departamentów.

Ustalenia kontroli:

W trakcie kontroli ustalono, że całość akt spraw departamentów gromadzona jest i przechowywana zgodnie z przepisami obowiązującymi w resorcie statystyki publicznej, tj. Instrukcją kancelaryjną dla jednostek organizacyjnych służb statystyki oraz Instrukcją archiwalną dla jednostek organizacyjnych służb statystyki.

W zakresie archiwizacji akt ustalono, że skontrolowane departamenty nie przekazują systematycznie do archiwum GUS akt spraw kategorii A i B, dla których stanowią komórkę macierzystą, co jest niezgodne z zasadami archiwizacji obowiązującymi w resorcie statystyki publicznej.

W trakcie kontroli zbadano 50% dokumentacji wpływającej i wymagającej terminowego załatwienia. Ustalono, że ilość spraw niezałatwionych w terminie wahała się od 1,5% w Departamencie Koordynacji i Organizacji Badań do 3% w Departamentach Statystyki Społecznej oraz Rolnictwa i Środowiska. W ocenie kontrolujących niewielki procent spraw niezałatwionych nie miał wpływu na działalność oraz nie rzutował na ocenę pracy departamentów.

Jednostka kontrolowana: Centralny Ośrodek Informatyki Statystycznej

Czas trwania kontroli: 2 sierpnia – 18 października 2004 r.

Rodzaj i cel kontroli: kontrola kompleksowa, której celem była ocena całokształtu działalności Centralnego Ośrodka Informatyki Statystycznej.

Ustalenia kontroli:

Kontrolujący, dokonując oceny realizacji zadań w przedmiocie objętym kontrolą kompleksową podnieśli i podkreślili:

  • ich poprawność w obszarach dot. wykonywania zadań statutowych COIS,
  • uchybienia mogące mieć wpływ na sposób realizacji tych zadań.

Na podstawie dokonanych ustaleń kontroli Prezes GUS polecił Dyrektorowi COIS realizację następujących wniosków:

  1. W zakresie prawnych podstaw działania i organizacji pracy:
  • zaktualizowanie wewnętrznego Regulaminu organizacyjnego COIS oraz dostosowanie do niego struktury organizacyjnej i organizacji pracy w COIS oraz przygotowanie opisów stanowisk pracy, w zakresie także Regulaminu pracy.
  1. W zakresie działań statutowych:
  • opracowanie i wprowadzenie dokumentu ustalającego obowiązkową zawartość dokumentacji programowej i technologicznej systemów informatycznych;
  • opracowanie jednolitych procedur przekazywania i przyjmowania założeń do systemów informatycznych oraz odbioru opracowanych systemów informatycznych;
  • opracowanie i wdrożenie do stosowania dokumentu określającego procedury postępowania z nośnikami zawierającymi dane o szczególnym znaczeniu lub programy w przypadku pożaru lub innych zagrożeń.
  1. W zakresie spraw pracowniczych:
  • uporządkowanie i prowadzenie akt osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • przestrzeganie wykonywania przez pracowników w terminie badań okresowych;
  • udzielanie urlopów wypoczynkowych zgodnie z art. 162 i 168 Kp oraz uporządkowanie sprawy zaległych urlopów wypoczynkowych.
  1. W zakresie postępowań o udzielanie zamówień publicznych:
  • staranne dokumentowanie, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.), wszystkich czynności postępowania.
  1. W zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy:
  • przeprowadzanie szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z zapisami art. 2373 § 2 i 21 Kp,
  • zaplanowanie remontów pomieszczeń technologicznych oraz wykonanie okresowych przeglądów technicznych;
  • opracowanie instrukcji bhp dla stanowisk pracy wyposażonych w maszyny do obróbki metali i drewna oraz dotyczących dozoru urządzeń.

 

Jednostki kontrolowane: Departamenty: Analiz i Statystyki Regionalnej, Statystyki Usług oraz Rachunków Narodowych i Finansów Głównego Urzędu Statystycznego.

Czas i trwania kontroli: 5 października – 10 listopada 2004 r.

Rodzaj i cel kontroli: Kontrola doraźna, której celem było sprawdzenie prawidłowości przestrzegania przepisów kancelaryjnych zawartych w Instrukcji kancelaryjnej dla jednostek organizacyjnych służb statystyki.

Ustalenia kontroli:

W toku kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie:

  • trybu postępowania z aktami i ich obiegiem,
  • form, metod i sposobu prowadzenia rejestracji korespondencji, kontrolujący nie wnieśli uwag do prowadzonych przez sekretarzy dyrektorów rejestrów korespondencji. Instrukcja kancelaryjna nie przewiduje jedynie prowadzenia rejestru korespondencji na formularzu komputerowym,
  • znakowania pism,
  • gromadzenia i przechowywania dokumentacji.

W wyniku kontroli stwierdzono następujące uchybienia:

  1. W Departamentach Analiz i Statystyki Regionalnej oraz Statystyki Usług stwierdzono fakt rozszerzenia hasła 652 - "Publikacje, wydawnictwa" z Jednolitego rzeczowego wykazu akt bez sporządzenia wyciągu z rzeczowego wykazu akt i poinformowania Archiwum GUS.
  2. Brak Spisów spraw w części kontrolowanych segregatorów (dotyczy Departamentów Statystyki Usług oraz Rachunków Narodowych i Finansów).
  3. W Departamencie Rachunków Narodowych i Finansów stwierdzono nieprawidłowości w zakresie znakowania pism.
  4. Nieprawidłowo opisane segregatory (dotyczy wszystkich skontrolowanych departamentów).

Dyrektorzy Departamentów jeszcze w trakcie trwania kontroli spowodowali usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości lub zobowiązali się zlikwidowania ich do końca listopada 2004 r.

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Autor informacji: Wydział Nadzoru i Kontroli Wewnętrznej Sekretariatu Prezesa
Publikujący informację: Alicja Koszela (Departament Informacji GUS)
Wytworzenie informacji: 15.04.2005
Aktualizacja informacji: 08.04.2014 18:12
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Alicja Koszela 08.04.2014 18:12 Edycja 4
Alicja Koszela 07.04.2014 19:52 Edycja 3
Alicja Koszela 22.02.2007 11:49 Edycja 2
Alicja Koszela 12.01.2007 08:36 Publikacja 1
  • Działalność statystyki publicznej
    • Rejestr TERYT
    • Rejestr REGON
    • Klasyfikacje
    • Projekty unijne w statystyce
    • Badania statystyczne
    • Szczegółowy format przekazywanych danych
    • Pakiety zmiennych ujęte w zakresie przekazywanych danych
    • Sprawozdawczość budżetowa wynikająca z Rozporządzenia Ministra Finansów
    • Program badań statystycznych statystyki publicznej
    • Informacja o działalności Głównego Urzędu Statystycznego
    • Raport GUS 2017-2022
    • Raport GUS 2016
    • Społeczna odpowiedzialność GUS
    • Polska Statystyka Publiczna
    • Polski system statystyczny
    • Finansowanie statystyki publicznej
    • Sprawozdania finansowe
    • Majątek statystyki publicznej
    • Kontrole
      • Kontrole przeprowadzone w Głównym Urzędzie Statystycznym i jednostkach statystyki publicznej
        • Informacja 2024
        • Informacja 2023
        • Informacja 2022
        • Informacja 2021
        • Informacja 2020
        • Informacja 2019
        • Informacja 2018
        • Informacja 2017
        • Informacja 2016
        • Informacja 2015
        • Informacja 2014
        • Informacja 2013
        • Informacja 2012
        • Informacja 2011
        • Informacja 2010
        • Informacja 2009
        • Informacja 2008
        • Informacja 2007
        • Informacja 2006
        • Informacja listopad 2004 - grudzień 2005
        • Informacja listopad 2003 - listopad 2004
      • Informacje o kontrolach przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli - wyszukiwarka na stronach NIK
      • Działalność kontrolna Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
    • Kierunki rozwoju polskiej statystyki publicznej
    • Statystyka publiczna - współczesne oblicze
    • Raport pośredni z realizacji Kierunków rozwoju polskiej statystyki publicznej do 2017 roku
    • Jakość w statystyce
    • Zasady postępowania z danymi statystycznymi - streszczenie
    • Polityka rewizji danych statystycznych oraz zasady postępowania z błędami publikacyjnymi
    • Analiza wyników badania satysfakcji użytkowników
    • Patronaty honorowe Prezesa GUS
    • Porozumienia partnerskie
    • Archiwum GUS
    • Europejskie Forum ds. Geografii i Statystyki 2017
    • Raport GUS 2023

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny