• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Organizacja statystyki publicznejRada StatystykiPosiedzenia Rady Statystyki VI kadencjiPosiedzenie plenarne w dniu 21 lutego 2022 r.
Menu

Posiedzenie plenarne w dniu 21 lutego 2022 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Posiedzenie odbyło się w trybie zdalnym (on-line) poprzez platformę Webex. Obradom przewodniczył Pan prof. dr hab. Henryk Domański – Przewodniczący Rady Statystyki. W posiedzeniu uczestniczyli: Pan dr Dominik Rozkrut – Prezes GUS, dyrektorzy departamentów GUS i urzędów statystycznych oraz zaproszeni goście. W posiedzeniu uczestniczyło 19 członków Rady Statystyki.

Pierwszy punkt posiedzenia dotyczył informacji na temat przebiegu realizacji Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021. Ze względu na wagę tematu omówił go Pan dr Dominik Rozkrut - Prezes GUS. Pan Prezes przedstawił najważniejsze informacje na temat organizacji i przebiegu NSP 2021. W swoim wystąpieniu odniósł się również do pierwszych wyników spisu, zaznaczając, iż pełniejsze dane będą prezentowane przez GUS systematycznie, zgodnie z harmonogramem ich publikacji oraz postępem przetwarzania i integracji źródeł danych pozyskanych w spisie. Według szacunkowych wyników liczba ludności w Polsce na dzień referencyjny spisu wyniosła 38.179,8 tys. Wynik ten jest blisko o 1% niższy w porównaniu z danymi ze spisu z 2011 roku. Zanotowano również duże zmiany w strukturze ludności, według ekonomicznych grup wieku na korzyść osób w wieku poprodukcyjnym. W Polsce było 15,2 mln mieszkań, co stanowi wzrost o 12,6% (1,7 mln) w stosunku do danych uzyskanych w 2011 r. Nominalne koszty Narodowego Spisu Powszechnego w 2021 roku opiewają na kwotę około 386 mln zł co jest spadkiem w stosunku do poprzednich spisów (2011 - 395 mln zł, 2002 - 496 mln zł). Bezpośrednio w aparat spisowy zaangażowanych było około 30 tys. osób. GUS zatrudniał 16 tys. rachmistrzów spisowych a wśród nich były osoby posługujące się Polskim Językiem Migowym (działania związane z wyjściem naprzeciw potrzebom osób ze szczególnymi potrzebami były jednym z priorytetów spisu). Pan Prezes omówił również szeroko zakrojone działania promocyjne, które przyczyniły się do tego, że 56% osób spisało się poprzez samospis internetowy (w 2011 r. było to około 12%). Spis został przeprowadzony zgodnie z filozofią GUS, koncentrując się na innowacjach, nowych rozwiązaniach oraz orientacji na nowe produkty. W tle spisu wdrażana jest przebudowa Portalu Internetowego GUS oraz Portalu Geostatystycznego, które będą służyć do podniesienia atrakcyjności prezentacji wyników NSP 2021. Spis pokazał, że społeczeństwo polskie uczestnicząc w tym wyjątkowym badaniu wykazało się wspaniałą mobilizacją, co jest niewątpliwym osiągnięciem w wymiarze społecznym.

Kolejnym tematem podjętym na posiedzeniu Rady była informacja o postępie prac nad Projektem programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2023. Temat przedstawiła Dyrektor Departamentu Programowania i Koordynacji Badań. Prace w tym zakresie przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Przekazano odpowiedzi na wnioski zgłoszone przez opiniodawców do projektu badań. Omówiono również dodatkowe uwagi przekazane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Komisję Nadzoru Finansowego. Do końca lutego br. przygotowany zostanie projekt rozporządzenia w sprawie programu badań wraz z uzasadnieniem oraz oceną skutków regulacji. Zaprezentowano także dostępne informacje nt. planowanych nowych badań. Są to „Rachunki ochrony socjalnej: Satelitarny rachunek ochrony socjalnej, Europejski system zintegrowanych statystyk na temat ochrony socjalnej (ESSPROS)” oraz „Osoby niepełnosprawne prawnie” – realizowane przez Urząd Statystyczny w Krakowie. Badanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji „MEDIA/Badanie konsumpcji programów telewizyjnych koncesjonowanych przez KRRiT w ramach ścieżki zwrotnej (RPD)” oraz badanie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (we współpracy z GUS) „Wydatki sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz beneficjentów funduszy europejskich na realizację programów rozwojowych”.

Na zakończenie Przewodniczący Rady Statystyki poinformował uczestników, że w wyniku głosowania korespondencyjnego przyjęto „Harmonogram prac Rady Statystyki na 2022 r.”.

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Publikujący informację: Dariusz Mazurek (Departament Edukacji i Komunikacji GUS)
Publikacja informacji: 22.03.2022 08:28
Aktualizacja informacji: 22.03.2022 08:28
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Dariusz Mazurek 22.03.2022 08:28 Publikacja 1
  • Organizacja statystyki publicznej
    • Główny Urząd Statystyczny
    • Urzędy Statystyczne
    • Stałe organy opiniodawczo-doradcze Prezesa GUS
    • Jednostki obsługi statystyki publicznej
    • Rada Statystyki
      • Skład Rady Statystyki VII kadencji
      • Skład Rady Statystyki VI kadencji
      • Posiedzenia Rady Statystyki VII kadencji
      • Posiedzenia Rady Statystyki VI kadencji
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 czerwca 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 maja 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 11 kwietnia 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 marca 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 lutego 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 24 stycznia 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 grudnia 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 22 listopada 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 października 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 września 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 5 lipca 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 14 czerwca 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 maja 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 kwietnia 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 22 marca 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 22 lutego 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 25 stycznia 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 14 grudnia 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 listopada 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 pażdziernika 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 września 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 31 sierpnia 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 6 lipca 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 15 czerwca 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 25 maja 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 4 maja 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 lutego 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 stycznia 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 grudnia 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 listopada 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 października 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 23 września 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 8 lipca 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 10 czerwca 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 13 maja 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 15 kwietnia 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 marca 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 lutego 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 stycznia 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 grudnia 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 listopada 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 15 października 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 września 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 9 lipca 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 11 czerwca 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 maja 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 kwietnia 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 26 marca 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 26 lutego 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 29 stycznia 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 grudnia 2017 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 listopada 2017 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 października 2017 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 września 2017 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 29 sierpnia 2017 r.
        • Posiedzenie Inauguracyjne w dniu 18 sierpnia 2017 r.
      • Sprawozdanie Rady Statystyki VI kadencji
      • Sprawozdanie Rady Statystyki V kadencji
      • Obsługa administracyjna prac Rady Statystyki
    • Rada Konsultacyjna
    • Rządowa Rada Ludnościowa
    • Polskie Towarzystwo Statystyczne

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny