• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Organizacja statystyki publicznejRada StatystykiPosiedzenia Rady Statystyki VI kadencjiPosiedzenie plenarne w dniu 26 marca 2018 r.
Menu

Posiedzenie plenarne w dniu 26 marca 2018 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Posiedzenie prowadził Przewodniczący Rady Statystyki prof. dr hab. Henryk Domański. W obradach obok członków Rady Statystyki uczestniczyła Pani dr Grażyna Marciniak – Wiceprezes GUS.

W pierwszym punkcie posiedzenia Pan Dyrektor Janusz Dygaszewicz, dyrektor Departamentu Programowania i Koordynacji Badań GUS przedstawił najnowsze informacje dotyczące przygotowań do Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2021 r. (NSP 2021). Zaznaczył, że spis realizowany będzie według mieszanego modelu zbierania danych poprzez połącznie metody wykorzystania informacji z rejestrów z danymi z badań spisowych, co jest zgodne z rekomendacjami ONZ i Eurostatu. Zakłada się, że dane pochodzące z rejestrów będą uzupełniane danymi z elektronicznych kanałów zbierania informacji CAxI tj. za pośrednictwem internetowych formularzy elektronicznych, wywiadu telefonicznego oraz bezpośredniego wywiadu rachmistrza z osobami podlegającymi spisaniu przy użyciu odpowiedniego urządzenia przenośnego. Celem jest eliminacja konieczności używania formularzy papierowych.

Pan Dyrektor Janusz Dygaszewicz przedstawił planowane zmiany w stosunku do NSP 2011, do których zaliczył: przeprowadzenie badania spisowego pełnego zamiast reprezentacyjnego, zwiększoną liczbę rachmistrzów, jeden formularz spisowy liczący średnio 30-40 pytań dla przeciętnego respondenta, przeprowadzenie badania pilotażowego kognitywnego formularza do NSP, założenie zakładające uzyskanie minimum 30% wypełnionych formularzy w samospisie internetowym, intensywną i rozłożoną w czasie kampanię promocyjną, uruchomienie do celów spisowych stanowisk komputerowych ulokowanych w instytucjach publicznych, wykorzystanie smartfonów i systemu sprawozdawczości bankowej, wykorzystanie systemu CORstat do zarządzania procesem zbierania danych, przeprowadzenie dwóch spisów próbnych przed NSP 2021, rezygnację ze spisu kontrolnego po NSP 2021, powołanie międzyresortowej Rady Konsultacyjnej z Prezesem GUS na czele, której celem będzie wspieranie GUS w realizacji NSP 2021 w zakresie wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych.

Następnie Pan Dyrektor przedstawił prace dotyczące wykorzystania w NSP 2021 rejestrów administracyjnych i niepublicznych systemów informacyjnych oraz przedstawił szacowane koszty związane z zatrudnieniem rachmistrzów spisowych w zależności od sposobu i trybu ich zatrudnienia oraz całkowity koszt spisu w zależności od wariantów realizacyjnych. Podkreślił, że zgodnie z założeniami koszt NSP 2021 nie powinien przekroczyć kosztów spisu sprzed 10 lat.

W dyskusji m.in. zwrócono uwagę na konieczność przeprowadzenia szerszej niż przy poprzednim spisie kampanii promocyjno-informacyjnej, sugerowano rozważenie możliwości: wykorzystania przy spisie dobrze rozwiniętej sieci informacyjnej banków, włączenia w organizację spisu szkół średnich i wyższych poprzez ewentualne wpisanie prac spisowych do programu nauczania, przyznawania samospisującym się przez Internet nagrody w postaci dostępu do usługi społecznej oferowanej za pośrednictwem Internetu. Ponadto dyskutowano nad wielkością kwot satysfakcjonujących ankieterów oraz realnymi możliwościami uzyskania 30% wypełnionych formularzy w samospisie Internetowym.

Znaczna część dyskusji związana była z kosztami spisu. Ustosunkowując się do założenia dotyczącego utrzymania kosztów NSP 2021 na poziomie nieprzekraczającym kosztów NSP 2011, członkowie Rady zwrócili uwagę na trudności w realizacji takiego planu z uwagi zarówno na inflację jak i przeprowadzenie NSP 2021 metodą pełną. Wskazano, że oszczędzanie na spisie, który odbywa się raz na 10 lat i dostarczyć powinien istotnych danych do budowania przyszłych operatów do badań statystycznych może negatywnie wpłynąć na jakość tych danych.

Przyjmując informację o przebiegu prac nad przygotowaniem do NSP 2021 Rada Statystyki pozytywnie oceniła główne założenia organizacyjne spisu. Zwrócono jednocześnie uwagę na znaczenie dla właściwego przebiegu spisu powołania Rady Konsultacyjnej oraz planowane przeprowadzenie dwóch spisów kontrolnych.

W drugim punkcie posiedzenia Rada Statystyki zapoznała się z przebiegiem prac nad projektem programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2019 (Pbssp 2019), który przedstawiła Pani Anna Dobrowolska, zastępca dyrektora Departamentu Programowania i Koordynacji Badań GUS. Poinformowała o odbytych  ostatnim czasie spotkaniach autorów badań z wnioskodawcami w celu uzgodnienia pozostałych jeszcze problemów. Dotyczyły one m.in. wniosku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o ujęcie w projekcie programu nowego badania p.t. Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami w samorządzie gminnym,  wniosku Konfederacji Lewiatan dotyczącego zwiększenia badań w zakresie leasingu, wniosku Ministra Finansów dotyczącego wprowadzenia do Pbssp 2019 zagadnień, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla prawidłowego oszacowania kosztów i korzyści płynących z reformy systemu rachunkowości publicznej oraz informacji niezbędnych z punktu widzenia wymogów ESA 2010.

Tagi

rada statystyki posiedzenie rady statystyki

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Autor informacji: Antoni Żurawicz (Gabinet Prezesa GUS)
Publikujący informację: Krzysztof Makulec (Departament Informacji GUS)
Publikacja informacji: 11.04.2018 15:49
Aktualizacja informacji: 11.04.2018 15:52
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Krzysztof Makulec 11.04.2018 15:52 Edycja 2
Krzysztof Makulec 11.04.2018 15:49 Publikacja 1
  • Organizacja statystyki publicznej
    • Główny Urząd Statystyczny
    • Urzędy Statystyczne
    • Stałe organy opiniodawczo-doradcze Prezesa GUS
    • Jednostki obsługi statystyki publicznej
    • Rada Statystyki
      • Skład Rady Statystyki VII kadencji
      • Skład Rady Statystyki VI kadencji
      • Posiedzenia Rady Statystyki VII kadencji
      • Posiedzenia Rady Statystyki VI kadencji
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 czerwca 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 maja 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 11 kwietnia 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 marca 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 lutego 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 24 stycznia 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 grudnia 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 22 listopada 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 października 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 września 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 5 lipca 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 14 czerwca 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 maja 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 kwietnia 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 22 marca 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 22 lutego 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 25 stycznia 2021 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 14 grudnia 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 listopada 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 pażdziernika 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 września 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 31 sierpnia 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 6 lipca 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 15 czerwca 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 25 maja 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 4 maja 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 lutego 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 stycznia 2020 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 grudnia 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 listopada 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 października 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 23 września 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 8 lipca 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 10 czerwca 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 13 maja 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 15 kwietnia 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 marca 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 lutego 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 stycznia 2019 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 grudnia 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 listopada 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 15 października 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 września 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 9 lipca 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 11 czerwca 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 maja 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 kwietnia 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 26 marca 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 26 lutego 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 29 stycznia 2018 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 grudnia 2017 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 listopada 2017 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 października 2017 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 września 2017 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 29 sierpnia 2017 r.
        • Posiedzenie Inauguracyjne w dniu 18 sierpnia 2017 r.
      • Sprawozdanie Rady Statystyki VI kadencji
      • Sprawozdanie Rady Statystyki V kadencji
      • Obsługa administracyjna prac Rady Statystyki
    • Rada Konsultacyjna
    • Rządowa Rada Ludnościowa
    • Polskie Towarzystwo Statystyczne

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny