Petycja - zgodnie z zapisami ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) - może być składana przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów, zwaną „podmiotem wnoszącym petycję”, do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
Petycję można złożyć w interesie publicznym, podmiotu wnoszącego petycję lub innego podmiotu, za jego pisemną zgodą.
W petycji można domagać się zmiany prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu ją wnoszącego, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zadaniach i kompetencji adresata petycji.
Jak składać petycje:
Petycje można składać pisemnie:
- na adres:
- Główny Urząd Statystyczny, Aleja Niepodległości 208, 00-925 Warszawa,
- bądź bezpośrednio w Kancelarii Głównej GUS (w godz. 8:15-16:15), przy Alei Niepodległości 208, 00-925 Warszawa,
- pocztą elektroniczną na adres: ,
- poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą,
- faksem pod nr +48 22 608 38 63.
Petycje niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Petycja musi być podpisana (składaną listownie podpisuje podmiot ją wnoszący, a jeżeli nie jest to osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów, podpis składa osoba je reprezentująca; składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję).
Szczegółowe zasady składania i rozpatrywania petycji oraz sposób postępowania organów w tych sprawach określono w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000870