Posiedzenie odbyło się w trybie stacjonarnym, w sali im prof. Romaniuka (w budynku GUS). Obradom przewodniczył Pan prof. dr hab. Henryk Domański – Przewodniczący Rady Statystyki. W posiedzeniu uczestniczyli: Pani Anna Borowska – Dyrektor Generalny GUS, dyrektorzy departamentów GUS i urzędów statystycznych oraz zaproszeni goście. Na posiedzeniu obecnych było 18 członków Rady Statystyki.
W pierwszym punkcie posiedzenia omówiono koncepcję „Otwartych danych w statystyce publicznej”. Temat przedstawiła zastępca dyrektora Departamentu Opracowań Statystycznych GUS/Pełnomocnik Prezesa GUS ds. otwartości danych. W trakcie prezentacji przedstawiono prace realizowane przez Główny Urząd Statystyczny, w kontekście działań podejmowanych w omawianym obszarze w kraju i na forum międzynarodowym. Otwieranie danych statystycznych to jeden z pięciu wymiarów wdrażanego w ramach statystyki publicznej Manifestu 5 „O”, na rzecz otwartości i transparentności w statystyce publicznej – ogłoszonego przez Prezesa GUS w 2019 r. Oprócz otwartych danych do wymiarów Manifestu należą także otwarty dostęp, otwarte algorytmy, otwarte oprogramowanie oraz otwarty dostęp do zasobów nauki. Działania na rzecz zwiększania poziomu otwartości danych statystycznych są realizowane w oparciu o obowiązujące akty prawne, wytyczne i dobre praktyki. Ustawa o statystyce publicznej wskazuje, że wyniki obliczeń, opracowań i analiz dokonanych na podstawie zebranych danych statystycznych w badaniach statystyki publicznej, zwane dalej wynikowymi informacjami statystycznymi, są powszechnie dostępne (art. 14.1.). Mając na uwadze powyższe sukcesywnie rozwijana jest oferta informacyjna statystyki publicznej. Prowadzone prace zmierzają do zapewnienia prezentacji danych o maksymalnej granulacji, udostępniania możliwie długich szeregów czasowych, stosując rozwiązania ułatwiające ponowne wykorzystanie danych oraz dbając jednocześnie o zasady dotyczące tajemnicy statystycznej i poprawności merytorycznej publikowanych informacji. Pracownicy GUS aktywnie uczestniczą w pracach gremiów krajowych oraz grup roboczych międzynarodowych (ONZ, UE, OECD), biorąc udział w przygotowywaniu opracowań i dokumentów wpływających na poprawę otwartości danych. Prace realizowane na rzecz otwierania danych znajdują odzwierciedlenie m.in. w utrzymującej się wysokiej pozycji Głównego Urzędu Statystycznego (2 miejsce) w przeglądach Open Data Inventory (ODIN), organizowanych przez Open Data Watch (ODW). Zwiększanie poziomu otwartości danych i rozwój interoperacyjności systemów informatycznych w ramach systemu statystyki publicznej oraz budowa API wpływają na poprawę wykorzystywania danych statystycznych, jak również doskonalenie efektywności przebiegu procesu produkcji statystycznej.
W dalszej części posiedzenia Kierownictwo Departamentu Rachunków Narodowych GUS zaprezentowało najnowsze informacje dot. „Rewizji rachunków narodowych 2022, w tym wykorzystania nowych źródeł danych oraz doskonalenia metod kompilacji rachunków narodowych wg ESA2010”. Szczegółowe dane na temat wpływu wprowadzonych zmian na produkt krajowy brutto i dochód narodowy brutto udostępnione zostaną 5 października 2022 r. w notatce towarzyszącej informacji GUS w sprawie skorygowanego szacunku produktu krajowego brutto za 2021 rok. Rewizja polskich rachunków narodowych uwzględni wyniki prac nad doskonaleniem metod kompilacji danych oraz wykorzystaniem nowych źródeł danych. Wszystkie zmiany wprowadzone zostaną zarówno w rocznych, jak i kwartalnych wynikach badań rachunków narodowych, we wszystkich obowiązujących klasyfikacjach i podziałach. W związku z przyjętym harmonogramem prac, w pierwszej kolejności opublikowane zostaną dane roczne, wraz z prezentacją wpływu zmian na PKB i DNB. W drugiej połowie października 2022 r. udostępnione zostaną zrewidowane dane kwartalne. Zmiany wprowadzone do rachunków narodowych obejmują okres 2010-2020 i wpłyną głównie na statystyki sektora przedsiębiorstw niefinansowych, sektora instytucji finansowych oraz sektora gospodarstw domowych. Największe zmiany w ujęciu nominalnym przewiduje się w wartości dodanej brutto, saldzie handlu zagranicznego oraz spożyciu gospodarstw domowych. Zmiany wynikające z rewizji 2022 r. uwzględnione zostaną we wszystkich publikowanych danych z obszaru rachunków narodowych, tj. w głównych agregatach, rachunkach sektorowych i rachunkach sektora instytucji rządowych i samorządowych. W późniejszym czasie zrewidowane zostaną także tablice podaży i wykorzystania oraz rachunki regionalne. Zmiany wprowadzone zostaną w danych we wszystkich obowiązujących układach i klasyfikacjach, tj. sektorach instytucjonalnych, sekcjach i działach PKD2007 (w cenach bieżących i stałych), w danych wg klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu (COICOP), klasyfikacja funkcji sektora instytucji rządowych i samorządowych (COFOG) i klasyfikacji aktywów niefinansowych (ANF6). Kolejna duża rewizja, tzw. rewizja benchamrkingowa, zaplanowana jest do realizacji w 2024 r., co wynika ze Zharmonizowanej Europejskiej Polityki Rewizji danych w obszarze rachunków narodowych.
Trzeci punkt posiedzenia poświęcony był informacji dotyczącej oceny realizacji Programu badań statystycznych statystyki publicznej za rok 2021. Temat przedstawił Departament Programowania i Organizacji Badań GUS. Rada Statystyki przyjęła informację i pozytywnie oceniła realizację Pbssp za rok 2021.
W kolejnym punkcie posiedzenia Rada Statystyki zapoznała się z aktualnym stanem prac nad projektem rozporządzenia w sprawie Programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2023, jego uzasadnieniem, raportem z konsultacji publicznych i opiniowania projektu oraz z informacją o planowanych kosztach Pbssp 2023. Informację tą przedstawiła Dyrektor Generalna GUS oraz Dyrektor Departament Programowania i Organizacji Badań GUS. Członkowie Rady Statystyki przyjęli przez głosowanie jednogłośnie uchwałę w sprawie ustalenia na podstawie propozycji przygotowanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego projekt programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2023, w której rekomendowali dokument Radzie Ministrów.
W trakcie dyskusji członkowie Rady Statystyki VI kadencji zwrócili również uwagę na potrzebę wspierania przez Radę Statystyki VII kadencji, Głównego Urzędu Statystycznego w uzyskaniu odpowiedniego finasowania pozwalającego na wykonanie Pbssp 2023 oraz rozwój statystyki publicznej.
Na koniec ostatniego posiedzenia VI kadencji Rady Statystyki, Dyrektor Generalna GUS w imieniu Prezesa GUS, podziękowała uczestnikom za współpracę. Członkom Rady wręczone zostały również listy z podziękowaniami od Prezesa GUS.