Posiedzenie prowadził Przewodniczący Rady Statystyki prof. dr hab. Henryk Domański. W obradach obok członków Rady Statystyki uczestniczyła Pani dr Grażyna Marciniak – Wiceprezes GUS.
W pierwszym punkcie posiedzenia Pan Dyrektor Janusz Dygaszewicz, dyrektor Departamentu Programowania i Koordynacji Badań GUS przedstawił najnowsze informacje dotyczące przygotowań do Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań w 2021 r. (NSP 2021). Zaznaczył, że spis realizowany będzie według mieszanego modelu zbierania danych poprzez połącznie metody wykorzystania informacji z rejestrów z danymi z badań spisowych, co jest zgodne z rekomendacjami ONZ i Eurostatu. Zakłada się, że dane pochodzące z rejestrów będą uzupełniane danymi z elektronicznych kanałów zbierania informacji CAxI tj. za pośrednictwem internetowych formularzy elektronicznych, wywiadu telefonicznego oraz bezpośredniego wywiadu rachmistrza z osobami podlegającymi spisaniu przy użyciu odpowiedniego urządzenia przenośnego. Celem jest eliminacja konieczności używania formularzy papierowych.
Pan Dyrektor Janusz Dygaszewicz przedstawił planowane zmiany w stosunku do NSP 2011, do których zaliczył: przeprowadzenie badania spisowego pełnego zamiast reprezentacyjnego, zwiększoną liczbę rachmistrzów, jeden formularz spisowy liczący średnio 30-40 pytań dla przeciętnego respondenta, przeprowadzenie badania pilotażowego kognitywnego formularza do NSP, założenie zakładające uzyskanie minimum 30% wypełnionych formularzy w samospisie internetowym, intensywną i rozłożoną w czasie kampanię promocyjną, uruchomienie do celów spisowych stanowisk komputerowych ulokowanych w instytucjach publicznych, wykorzystanie smartfonów i systemu sprawozdawczości bankowej, wykorzystanie systemu CORstat do zarządzania procesem zbierania danych, przeprowadzenie dwóch spisów próbnych przed NSP 2021, rezygnację ze spisu kontrolnego po NSP 2021, powołanie międzyresortowej Rady Konsultacyjnej z Prezesem GUS na czele, której celem będzie wspieranie GUS w realizacji NSP 2021 w zakresie wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych.
Następnie Pan Dyrektor przedstawił prace dotyczące wykorzystania w NSP 2021 rejestrów administracyjnych i niepublicznych systemów informacyjnych oraz przedstawił szacowane koszty związane z zatrudnieniem rachmistrzów spisowych w zależności od sposobu i trybu ich zatrudnienia oraz całkowity koszt spisu w zależności od wariantów realizacyjnych. Podkreślił, że zgodnie z założeniami koszt NSP 2021 nie powinien przekroczyć kosztów spisu sprzed 10 lat.
W dyskusji m.in. zwrócono uwagę na konieczność przeprowadzenia szerszej niż przy poprzednim spisie kampanii promocyjno-informacyjnej, sugerowano rozważenie możliwości: wykorzystania przy spisie dobrze rozwiniętej sieci informacyjnej banków, włączenia w organizację spisu szkół średnich i wyższych poprzez ewentualne wpisanie prac spisowych do programu nauczania, przyznawania samospisującym się przez Internet nagrody w postaci dostępu do usługi społecznej oferowanej za pośrednictwem Internetu. Ponadto dyskutowano nad wielkością kwot satysfakcjonujących ankieterów oraz realnymi możliwościami uzyskania 30% wypełnionych formularzy w samospisie Internetowym.
Znaczna część dyskusji związana była z kosztami spisu. Ustosunkowując się do założenia dotyczącego utrzymania kosztów NSP 2021 na poziomie nieprzekraczającym kosztów NSP 2011, członkowie Rady zwrócili uwagę na trudności w realizacji takiego planu z uwagi zarówno na inflację jak i przeprowadzenie NSP 2021 metodą pełną. Wskazano, że oszczędzanie na spisie, który odbywa się raz na 10 lat i dostarczyć powinien istotnych danych do budowania przyszłych operatów do badań statystycznych może negatywnie wpłynąć na jakość tych danych.
Przyjmując informację o przebiegu prac nad przygotowaniem do NSP 2021 Rada Statystyki pozytywnie oceniła główne założenia organizacyjne spisu. Zwrócono jednocześnie uwagę na znaczenie dla właściwego przebiegu spisu powołania Rady Konsultacyjnej oraz planowane przeprowadzenie dwóch spisów kontrolnych.
W drugim punkcie posiedzenia Rada Statystyki zapoznała się z przebiegiem prac nad projektem programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2019 (Pbssp 2019), który przedstawiła Pani Anna Dobrowolska, zastępca dyrektora Departamentu Programowania i Koordynacji Badań GUS. Poinformowała o odbytych ostatnim czasie spotkaniach autorów badań z wnioskodawcami w celu uzgodnienia pozostałych jeszcze problemów. Dotyczyły one m.in. wniosku Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o ujęcie w projekcie programu nowego badania p.t. Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami w samorządzie gminnym, wniosku Konfederacji Lewiatan dotyczącego zwiększenia badań w zakresie leasingu, wniosku Ministra Finansów dotyczącego wprowadzenia do Pbssp 2019 zagadnień, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla prawidłowego oszacowania kosztów i korzyści płynących z reformy systemu rachunkowości publicznej oraz informacji niezbędnych z punktu widzenia wymogów ESA 2010.