• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Organizacja statystyki publicznejRada StatystykiPosiedzenia Rady Statystyki VII kadencjiPosiedzenie plenarne z 16 grudnia 2024 r.
Menu

Posiedzenie plenarne z 16 grudnia 2024 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Posiedzenie odbyło się w formie hybrydowej, stacjonarnie w GUS oraz poprzez platformę Webex. Obradom przewodniczył Pan prof. dr hab. Henryk Domański - Przewodniczący Rady Statystyki. W spotkaniu uczestniczyli także Dyrektor Generalny Głównego Urzędu Statystycznego oraz dyrektorzy departamentów GUS i urzędów statystycznych.


Pierwszy punkt posiedzenia dotyczył wykorzystania źródeł administracyjnych w badaniu - Apteki. Badanie 1.29.09 Apteki jest badaniem prowadzonym w cyklu rocznym, które dotychczas było realizowane za pomocą sprawozdania apteki/punktu aptecznego ZD-5. Podstawową zmienną gromadzoną za pomocą tego badania jest informacja o osobach pracujących w sprawozdającej aptece/punkcie aptecznym (według głównego miejsca pracy, w szczególności w podziale na magistrów farmacji (farmaceutów) i techników farmaceutycznych, w podziale na płeć). GUS przeprowadził rozpoznanie różnych innych zbiorów danych administracyjnych, którego celem było uzyskanie dostępu do danych pozwalających na poprawienie jakości wyników z tego badania. Ostatecznie wykorzystano dane pozyskiwane z NFZ. Zbiór danych pozyskanych z tego zasobu obejmuje m.in. dane identyfikacyjne osób zgłoszonych do realizacji recept w poszczególnych placówkach do której należą w tym: PESEL, typu wykształcenia tej osoby - magister farmacji, technik farmaceutyczny, płeć i miejsca świadczenia pracy (nazwa apteki, adres jednostki, w tym TERYT gminy, NIP i REGON). Dane te zawierają również informacje o liczbie zrealizowanych recept przez poszczególnego pracownika wraz z informacją jakie produkty medyczne i leki zapisane zostały na danej recepcie. Zbiór danych z NFZ jest przekazywany do GUS do końca marca roku bieżącego z danymi za rok poprzedni. W porównaniu z danymi uzyskanymi ze sprawozdania ZD-5 dane z NFZ wskazywały większa liczbę pracujących farmaceutów i techników farmacji. Szacuje się, że wpływ na te różnice miała kompletność badania ZD-5. Począwszy od danych za rok 2024, apteki i punkty apteczne nie będą wypełniać sprawozdań. W zamian zostaną wykorzystywane zbiory administracyjne o farmaceutach i technikach farmacji realizujących recepty refundowane w aptekach i punktach aptecznych pochodzące z NFZ. Zmianie uległ też termin publikacji wyników badania. Zakłada się, że dane będą publikowane do końca lipca danego roku. W GUS prowadzi się również analizy polegające na porównywaniu danych otrzymanych z NFZ z danymi z ZUS i KRUS w zakresie płatników i ubezpieczonych. Na przyszły rok zaplanowano zaktualizowanie zeszytu metodologicznego z zakresu statystyki zdrowia i ochrony zdrowia w zakresie sprawozdawczości GUS.


Następnie przedstawiono analizę jakość danych pozyskiwanych z badań ankietowych w latach 2018-2023 oraz wpływu pandemii na realizację badań statystyki publicznej. Główne wyzwania, z którymi musiał mierzyć się urząd dotyczyły rezygnacji z prowadzenia wywiadów bezpośrednich, opóźnień w sprawozdawczości statystycznej (w tym w otrzymywaniu danych ze źródeł administracyjnych), zmniejszenia kompletności danych, trudności z imputacją i estymacją danych, konieczności przeprowadzenia szybkich zmian w metodologii badań oraz wprowadzenia pracy zdalnej. Prezentowana analiza objęła badania obowiązkowe i dobrowolne prowadzone przez ankieterów w 13 obszarach tematycznych. Przeanalizowano 27 zestawów danych dla których sporządzono w badanym okresie przynajmniej 2 raporty jakości.

W obliczy wyzwań związanych z COVID-19, jednoczesnej realizacji spisów powszechnych wraz z bieżącymi badaniami statystyki publicznej oraz zmianami podejścia do realizacji badań ankietowych, statystyka publiczna szybko i sprawnie odnalazła się w nowej rzeczywistości wykorzystując swój potencjał i innowacyjne podejście do realizacji badań. W wyniku podjętych działań dokonano trwałych zmian w realizacji bieżących badań ankietowych poprzez np. szersze wykorzystywanie metody CAII (osoba badana samodzielnie odczytuje z ekranu treść pytań i udziela odpowiedzi, które rejestrowane są na docelowym serwerze), zwiększanie tendencji do ograniczania bezpośrednich wywiadów czy wprowadzenie nowej aplikacji wspierającej pracę ankieterów. GUS pracuje także nad kompleksowym zwiększeniem wykorzystywania innych źródeł danych w ramach prowadzonych badań (np. teledetekcja w badaniach rolnych, czy web scraping w badaniach cen).


Ostatni punkt posiedzenia dotyczył omówienia stanu prac nad projektem Programu badań statystycznych statystyki publicznej (Pbssp) na 2026 r., drugą zmianą do Pbssp na 2024 r. oraz nad pierwszą zmianą do Pbssp na 2025 r.

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Publikujący informację: Dariusz Mazurek
Publikacja informacji: 20.02.2025 14:26
Aktualizacja informacji: 20.02.2025 14:26
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Dariusz Mazurek 20.02.2025 14:26 Publikacja 1
  • Organizacja statystyki publicznej
    • Główny Urząd Statystyczny
    • Urzędy Statystyczne
    • Stałe organy opiniodawczo-doradcze Prezesa GUS
    • Jednostki obsługi statystyki publicznej
    • Rada Statystyki
      • Skład Rady Statystyki VII kadencji
      • Skład Rady Statystyki VI kadencji
      • Posiedzenia Rady Statystyki VII kadencji
        • Posiedzenie plenarne z 17 marca 2025 r.
        • Posiedzenie plenarne z 17 lutego 2025 r.
        • Posiedzenie plenarne z 20 stycznia 2025 r.
        • Posiedzenie plenarne z 16 grudnia 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 18 listopada 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 14 października 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 23 września 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 26 sierpnia 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 1 lipca 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 10 czerwca 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 13 maja 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 15 kwietnia 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 18 marca 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 lutego 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 22 stycznia 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 grudnia 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 listopada 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 października 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 września 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 28 sierpnia 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 3 lipca 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 12 czerwca 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 15 maja 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 kwietnia 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 marca 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 lutego 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 stycznia 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 29 sierpnia 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 26 września 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 października 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 listopada 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 grudnia 2022 r.
      • Posiedzenia Rady Statystyki VI kadencji
      • Sprawozdanie Rady Statystyki VI kadencji
      • Sprawozdanie Rady Statystyki V kadencji
      • Obsługa administracyjna prac Rady Statystyki
    • Rada Konsultacyjna
    • Rządowa Rada Ludnościowa
    • Polskie Towarzystwo Statystyczne

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny