• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Organizacja statystyki publicznejRada StatystykiPosiedzenia Rady Statystyki VII kadencjiPosiedzenie plenarne w dniu 17 kwietnia 2023 r.
Menu

Posiedzenie plenarne w dniu 17 kwietnia 2023 r.

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Posiedzenie odbyło się w formie hybrydowej, stacjonarnie w sali im prof. Romaniuka w GUS oraz poprzez platformę Webex. Obradom przewodniczył Pan prof. dr hab. Henryk Domański – Przewodniczący Rady Statystyki. W obradach uczestniczyli: Pan dr Dominik Rozkrut – Prezes GUS, dyrektorzy departamentów GUS i urzędów statystycznych oraz przedstawiciele Ministerstw Rodziny i Polityki Społecznej.

W pierwszej części spotkania Przewodniczący Rady Statystyki zarządził głosowanie w sprawie wyboru Wiceprzewodniczącego VII kadencji Rady Statystyki. Wybrano skład komisji skrutacyjnej. Członkowie Rady Statystyki w głosowaniu tajnym wybrali na Wiceprzewodniczącą panią Annę Sitarz, reprezentującą NSZZ „Solidarność”.

Druga część posiedzenia poświęcona była omówieniu rezultatów projektu realizowanego w latach 2016-2023 przez GUS jako partnera Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, a dotyczącego powstania zintegrowanego systemu monitorowania sektora ekonomii społecznej. Obszar badawczy, który w statystyce publicznej nazywa się gospodarką społeczną, jest relatywnie nowym zagadnieniem. Próby badawcze z tego zakresu rozpoczęto pod koniec lat 90., a pierwsze badanie, z którego dane zostały upublicznione dla odbiorców zewnętrznych, zostało zawarte w programie badań statystycznych z 2008 r. Aktualnie w statystyce publicznej realizowanych jest 6 badań w tym obszarze, z wykorzystaniem 8 różnych formularzy sprawozdawczych i 23 źródeł administracyjnych. Omawiany projekt dot. zintegrowanego systemu monitorowania sektora ekonomii społecznej rozpoczął się w czerwcu 2016 r. W ramach projektu wyróżniono 4 komponenty merytoryczne: diagnostyczno-analityczny, koncepcyjny, wdrożeniowy oraz upowszechniających. Jego elementem było także opracowanie danych i tablic do narzędzia informatycznego zasilającego specjalny portal dane.ekonomiaspoleczna.gov.pl. W efekcie realizacji projektu m.in. wprowadzono na stałe do programu badań statystyki publicznej badanie „Działalność integracyjna podmiotów gospodarki społecznej”, a w Banku Danych Lokalnych poszerzono zakres publikowanych informacji o temat dotyczący reintegracji społeczno-zawodowej.

W kolejnym punkcie, przedstawiono zakres prowadzonych przez GUS prac w ramach badań koniunktury gospodarczej. Członkowie Rady Statystyki zapoznali się z najważniejszymi informacjami na temat rozwoju metodologii badania, zakresu przedmiotowego wykorzystywanych sprawozdań oraz opracowywanych na ich podstawie danych i wskaźników. Podstawą prawną do realizacji badania koniunktury jest program badań statystyki publicznej, a także szereg regulacji unijnych dot. metodologii oraz umowy wiążące GUS z Komisją Europejską. Współpraca ta daje możliwość wymiany doświadczeń oraz zapewnia porównywalność wyników z innymi jednostkami badawczymi w Europie. Dodatkowo badanie zawiera moduły „krajowe”, stanowiące około 50% jego zawartości. Pytania kierowane są do prawie 20 tys. podmiotów. Liczba ta zmniejsza się systematycznie w wyniku optymalizacji podejścia oraz eksploracji dodatkowych zasobów, co pozwala znacząco ograniczać obciążenia sprawozdawcze podmiotów.

Następny temat poruszony na posiedzeniu dotyczył prezentacji nt. funkcjonowania sieci ankieterskiej GUS. Przedstawiono zasady jej funkcjonowania, stan i strukturę oraz specyfikę środowiska pracy. Wskazano również na główne problemy związane z funkcjonowaniem sieci ankieterskiej. Członkowie Rady Statystyki zapoznali się z informacjami nt. liczebności sieci ankieterskiej, jej struktury pod względem wieku, płci, wykształcenia i stażu pracy, obciążenia ankieterów badaniami oraz rozwiązań informatycznych stosowanych w ich pracy. Wśród zdiagnozowanych problemów wskazano na trudne środowisko pracy ankietera, wymagające od niego szeregu umiejętności interpersonalnych oraz na niski poziom płac w tej grupie zawodowej.

W ostatnim punkcie posiedzenia członkowie Rady Statystyki zapoznali się ze stanem prac nad przyjęciem Programu badań statystyki publicznej na rok 2024 oraz zmiany w Programie badań statystyki publicznej na rok 2023.

Podczas posiedzenia pan Andrzej Radzikowski, dotychczasowy Wiceprzewodniczący Rady Statystyki, został odznaczony przez Prezesa GUS Odznaką Honorową za Zasługi dla Statystyki Rzeczypospolitej Polskiej.

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Publikujący informację: Iwona Pacholec
Publikacja informacji: 08.03.2024 12:55
Aktualizacja informacji: 08.03.2024 12:55
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Iwona Pacholec 08.03.2024 12:55 Publikacja 1
  • Organizacja statystyki publicznej
    • Główny Urząd Statystyczny
    • Urzędy Statystyczne
    • Stałe organy opiniodawczo-doradcze Prezesa GUS
    • Jednostki obsługi statystyki publicznej
    • Rada Statystyki
      • Skład Rady Statystyki VII kadencji
      • Skład Rady Statystyki VI kadencji
      • Posiedzenia Rady Statystyki VII kadencji
        • Posiedzenie plenarne z 17 marca 2025 r.
        • Posiedzenie plenarne z 17 lutego 2025 r.
        • Posiedzenie plenarne z 20 stycznia 2025 r.
        • Posiedzenie plenarne z 16 grudnia 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 18 listopada 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 14 października 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 23 września 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 26 sierpnia 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 1 lipca 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 10 czerwca 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 13 maja 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 15 kwietnia 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne z 18 marca 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 lutego 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 22 stycznia 2024 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 grudnia 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 listopada 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 października 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 18 września 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 28 sierpnia 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 3 lipca 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 12 czerwca 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 15 maja 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 kwietnia 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 marca 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 20 lutego 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 16 stycznia 2023 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 29 sierpnia 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 26 września 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 17 października 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 21 listopada 2022 r.
        • Posiedzenie plenarne w dniu 19 grudnia 2022 r.
      • Posiedzenia Rady Statystyki VI kadencji
      • Sprawozdanie Rady Statystyki VI kadencji
      • Sprawozdanie Rady Statystyki V kadencji
      • Obsługa administracyjna prac Rady Statystyki
    • Rada Konsultacyjna
    • Rządowa Rada Ludnościowa
    • Polskie Towarzystwo Statystyczne

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny