Posiedzenie plenarne Rady Statystyki w dniu 17 marca 2014 r.
Posiedzenie prowadził Przewodniczący Rady Statystyki prof. dr Franciszek Kubiczek. W obradach uczestniczył Prezes GUS prof. dr hab. Janusz Witkowski oraz wiceprezes GUS dr Halina Dmochowska.
W pierwszym punkcie posiedzenia Anna Dobrowolska, zastępca dyrektora Departamentu Programowania i Koordynacji Badań GUS, poinformowała o postępie prac na projektem programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2015 oraz omówiła realizację ustaleń lutowej Komisji Programowej GUS. Anna Borowska, dyrektor generalny GUS, przedstawiła zagadnienia związane z kosztami badań w projekcie programu na rok przyszły. Według wstępnych kalkulacji koszt ten nie przekroczy 1% w stosunku do kosztu planowanego na rok 2014.
W dalszej części posiedzenia Agnieszka Komar-Morawska, dyrektor Gabinetu Prezesa, poinformowała o pracach nad nowelizacją ustawy o statystyce publicznej, jakie miały miejsce w ostatnim okresie. 21 lutego 2014 r. odbyła się konferencja uzgodnieniowa podczas, której wyjaśniono większość uwag zgłoszonych podczas konsultacji międzydziałowych. Obecnie trwają dodatkowe spotkania dotyczące nieuzgodnionych do końca problemów.
Kolejna część obrad poświęcona była badaniu „doing business” w ujęciu wojewódzkim, które podjęło Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wspólnie z Bankiem Światowym. Badanie to jest międzynarodowym badaniem prowadzonym corocznie przez Bank Światowy, którego celem jest sprawdzenie prawodawstwa i procedur biznesowych w poszczególnych krajach w oparciu o określony zestaw wskaźników. Aktualnie badanie obejmie warunki prowadzenia działalności gospodarczej w województwach i głównych miastach Polski.
Obecny na posiedzeniu Marceli Niezgoda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju podkreślił, iż raport z badania nie ma na celu deprecjonowanie, czy stwarzanie negatywnego rankingu miast wojewódzkich, ale służyć ma sformułowaniu zaleceń dotyczących sposobów doskonalenia się środowiska biznesowego ponieważ, nie zależnie od wspólnych regulacji prawnych, w różnych częściach kraju procesy działalności gospodarczej mogą przebiegać odmiennie. Metodologię badania przedstawiał Xavier Devictor, manager Biura Banku Światowego dla Polski i Krajów Bałtyckich. Badanie w skali globalnej omówił dr Marcin Piątkowski, st. ekonomista w Biurze Krajowym Banku Światowego, a problematykę badania w Polsce przedstawiła Anna Bokina, operation officer w Biurze Krajowym Banku Światowego. Rada Statystyki pozytywnie oceniła podjęcie opracowywania raportu „doing business” w Polsce podkreślając, że może on mieć szczególnie duże znaczenie dla oceny, prezentacji i dalszego kształtowania przewag konkurencyjnych głównych miast i regionów w Polsce oraz stanowić może ważną informację dla inwestorów zagranicznych.
W ostatnim punkcie posiedzenia Radosław Antoszek, zastępca dyrektora Departamentu Koordynacji Wdrażania Funduszy UE w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju przedstawił Centralny system informatyczny wspierający wdrażanie funduszy UE w latach 2014–2020. System stanowi zmienianą i rozbudowaną wersję systemu SIMIK istniejącego w latach 2006–2013. Podstawą prawną na poziomie UE funkcjonowania obecnego systemu jest rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1303 z 17 grudnia 2013 r. Wprowadza ono obowiązek funkcjonowania systemu informatycznego umożliwiającego rejestrację i przechowywanie danych dotyczących każdej operacji związanej z wdrażaniem funduszy UE, które są niezbędne do monitorowania, ewaluacji, zarządzania finansowego, weryfikacji i audytu, w tym danych dotyczących poszczególnych uczestników operacji. Rada zapoznała się z krajowymi podstawami prawnymi dotyczącymi systemu określanego jako SL 2014 oraz m.in. z jego założeniami, budową, beneficjentami, zakresem gromadzonych danych, funkcjonalnością i możliwościami. Pozytywnie oceniając założenia systemu oraz jego współpracę z GUS, Rada zwróciła uwagę na możliwości wykorzystania zawartych w nim danych w statystyce publicznej.