• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Organizacja statystyki publicznejRada StatystykiPosiedzenia plenarne Rady StatystykiPosiedzenie 30.03.2015
Menu

Posiedzenie 30.03.2015

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Posiedzenie plenarne Rady Statystyki w dniu 30 marca 2015 r.

Posiedzenie prowadził przewodniczący Rady Statystyki prof. dr Franciszek Kubiczek. W obradach uczestniczył prezes GUS prof. dr hab. Janusz Witkowski, wiceprezesi GUS: dr Halina Dmochowska, dr Grażyna Marciniak, Konrad Cuch oraz dyrektor generalna GUS Anna Borowska.

W pierwszym punkcie posiedzenia Anna Dobrowolska, zastępca dyrektora Dep. Programowania i Koordynacji Badań GUS przedstawiła przebieg prac nad projektem programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2016. Po uwzględnieniu w dokumencie ustaleń wynikających z lutowej konferencji uzgodnieniowej przesłany został do uzgodnień międzyresortowych. Anna Dobrowolska udzieliła odpowiedzi członkom Rady na pytania dotyczące konkretnych badań w projekcie programu, a Małgorzata Sołtyszewska, dyrektor Dep. Finansowo – Księgowego wyjaśniła kwestie związane z nowym podejściem do szacowania kosztów badań.       

W dalszej części obrad członkowie Rady zapoznali się z badaniem statystycznym mikroprzedsiębiorstw. Temat przedstawiła Aneta Płatek, zastępca dyrektora Dep. Przedsiębiorstw GUS. W obradach uczestniczyła przedstawicielka Mazowieckiej Fundacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw Agnieszka Clarey oraz przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z Anną Tarnawą na czele.

Aneta Płatek zaprezentowała ogólne podejście do organizacji badania statystycznego mikroprzedsiębiorstw oraz omówiła podstawowe badanie prowadzone od początku transformacji jakim jest roczne sprawozdanie działalności gospodarczej przedsiębiorstw realizowane na formularzu SP-3. Pani Dyrektor wskazała na duże zapotrzebowanie na informacje dotyczące mikroprzedsiębiorstw oraz podkreśliła specyfikę tego sektora jako zbiorowości o dużej różnorodności podmiotowej, wrażliwej na wszystkie obciążenia administracyjne, w tym także sprawozdawczością. Dlatego prowadzone jest jedno podstawowe badanie mikroprzedsiębiorstw i tylko w wyjątkowych sytuacjach przeprowadza się dodatkowe badania.

Anna Płatek omówiła zmiany w badaniu jakie miały miejsce w okresie transformacji ustrojowej wynikające ze zmieniających się potrzeb badawczych, konieczności odciążenia jednostek oraz wprowadzenia formularza elektronicznego. Aktualnie roczne badanie na formularzu SP-3 prowadzone jest na czteroprocentowej próbie losowanej na podstawie schematu warstwowego pełnej zbiorowości mikroprzedsiębiorstw opartej na rejestrze jednostek statystycznych. W zakresie przedmiotowym zbierane są podstawowe informacje
o wynikach ekonomicznych: przychody, koszty, nakłady inwestycyjne, informacje o pracujących. Wielkość próby gwarantuje możliwość prezentowania danych na poziomie województwa oraz osobno według rodzaju działalności i formy prawnej. Jednocześnie zaspokaja potrzeby krajowe i służy do opracowywania informacji na potrzeby Komisji Europejskiej, OECD i innych organizacji międzynarodowych. Wskazała na prowadzone działania mające nas celu doskonalenie badania oraz łączenia jego wyników z danymi pozyskiwanymi z innych badań oraz na publikacje, w których prezentowane są dane dotyczące mikroprzedsiębiorstw.

Rada Statystyki pozytywnie oceniła prowadzone badania mikroprzedsiębiorstw zarówno od strony organizacji jak i zakresu. W wielowątkowej dyskusji poruszono problemy związane z obciążeniem mikroprzedsiębiorstw sprawozdawczością, możliwościami pozyskiwania danych z innych źródeł, określeniem stopnia innowacyjności małych jednostek, zwiększeniem zakresu podmiotowego i przedmiotowego badania umożliwiającym pozyskanie danych o większej liczbie form zatrudnienia, organizacji jednostek,  czy okresu „przeżycia” firm.

Przewodniczący Rady Statystyki prof. dr Franciszek Kubiczek wręczył nominację na członka Rady Lucynie Dargiewicz, przewodniczącej Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych, która desygnowana została z ramienia Forum Związków Zawodowych na miejsce Tomasza Krzemieńskiego.

W ostatnim punkcie obrad Barbara Jarosińska, naczelnik wydziału w dep. Współpracy Międzynarodowej przedstawiła projekt zmian Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 223/2009 w sprawie statystyki europejskiej.

Tagi

rada statystyki

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Autor informacji: Antoni Żurawicz
Publikujący informację: Alicja Koszela (Departament Informacji GUS)
Wytworzenie informacji: 06.10.2015
Publikacja informacji: 06.10.2015 15:22
Aktualizacja informacji: 06.10.2015 15:22
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Alicja Koszela 06.10.2015 15:22 Publikacja 1
  • Organizacja statystyki publicznej
    • Główny Urząd Statystyczny
    • Urzędy Statystyczne
    • Stałe organy opiniodawczo-doradcze Prezesa GUS
    • Jednostki obsługi statystyki publicznej
    • Rada Statystyki
      • Skład Rady Statystyki VII kadencji
      • Skład Rady Statystyki VI kadencji
      • Posiedzenia Rady Statystyki VII kadencji
      • Posiedzenia Rady Statystyki VI kadencji
      • Sprawozdanie Rady Statystyki VI kadencji
      • Sprawozdanie Rady Statystyki V kadencji
      • Obsługa administracyjna prac Rady Statystyki
    • Rada Konsultacyjna
    • Rządowa Rada Ludnościowa
    • Polskie Towarzystwo Statystyczne

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny