Posiedzenie plenarne Rady Statystyki w dniu 20 kwietnia 2015 r.
Posiedzenie prowadził przewodniczący Rady Statystyki prof. dr Franciszek Kubiczek.
W obradach uczestniczyli wiceprezesi GUS: dr Halina Dmochowska, dr Grażyna Marciniak i Konrad Cuch.
Pierwszy punkt obrad poświęcony był projektowy programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2016. Anna Dobrowolska, zastępca dyrektora Dep. Programowania i Koordynacji Badań GUS przedstawiła przebieg dalszych uzgodnień dotyczących uwag zgłaszanych w wyniku uzgodnień międzydziałowych. Dyskusja jaka następnie nastąpiła została zdominowana problemami przedstawionymi przez zastępcę przewodniczącego Rady Statystyki Jana Guza, dotyczącymi pozyskiwania szerszych informacji o trwaniu życia w zdrowiu oraz o nietypowych formach zatrudnienia. Rada uznała za zasadne podjęcie prac mających na celu pozyskiwanie wymienionych informacji, np. poprzez źródła administracyjne lub poszerzenie dotychczasowych badań.
Małgorzata Sołtyszewska, dyrektor Dep. Finansowo-Księgowego GUS, przedstawiła informację o planowanych kosztach badań statystycznych do projektu programu badań statystycznych na rok 2016 realizowanych przez jednostki służb statystyki publicznej. Koszty badań na rok 2016 wyszacowano w oparciu o nową metodę kalkulacji kosztów, w której uwzględnione są tylko koszty bezpośrednie związane z danymi badaniami, a nie jak dotychczas zawierające koszty działalności wszystkich obszarów GUS. Sławomir Dudek jako kierownik Zespołu Rady do spraw koszów badań ocenił, że zamiana metodologii szacowania koszów badań pozwala na pełniejsze ich analizowanie.
W kolejnym punkcie posiedzenia członkowie Rady podjęli temat dotyczący doskonalenia wizerunku statystyki publicznej. Wprowadzenia do tematu dokonał dyrektor Urzędu Statystycznego w Szczecinie Dominik Rozkrut, który przedstawił strategię wzmacniania pozytywnego wizerunku statystyki publicznej. W swojej prezentacji zdefiniował składowe procesu budowy pozytywnego wizerunku statystyki, wskazał na instrumenty wykorzystywane do jego kreowania oraz określił grupy docelowe adresatów poszczególnych elementów wizerunku. Omówił misję statystyki publicznej oraz pożądany jej wizerunek prezentując jednocześnie model budowy takiego wizerunku. Omawiając problemy wdrażania strategii określił narzędzia do jej realizacji wymieniając tu m. in. system komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, czytelną stronę internetową, systemy; promocji badań, wzmacniania jakości publikacji, edukacji statystycznej oraz identyfikacji potrzeb informacyjnych odbiorców. Nakreślił ponadto sposób monitorowania wizerunku statystyki publicznej oraz ewaluacji narządzi jego wzmacniania. Scharakteryzował grupy adresatów zewnętrznych oraz określił ich możliwości oddziaływania na statystykę, wymagania wobec jej jakości, znaczenie dla ich działalności oraz zainteresowanie informacjami statystycznymi.
Temat koreferował dr Eugeniusz Śmiłowski, który wskazał m.in. na potrzebę uwzględnienia w koncepcji wizerunku zagadnień dotyczących jakości danych statystycznych, pojęcia tożsamości, czyli zespołu cech odróżniających statystykę od innych instytucji działających w przestrzeni publicznej, badania satysfakcji ankieterów jako pierwszych docierających do opinii publicznej i kształtujących opinie o statystyce.
Rada Statystyki oceniła zaprezentowaną strategię wzmacniania pozytywnego wizerunku statystyki publicznej jako dobrą inwentaryzacją zadań i działań, które należy podjąć, ale wymagającą dalszego uszczegółowienia.