• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Organizacja statystyki publicznejRada KonsultacyjnaPosiedzenia Rady KonsultacyjnejPosiedzenie Rady Konsultacyjnej 29 lipca 2025 roku
Menu

Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 29 lipca 2025 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Posiedzenie Rady Konsultacyjnej do spraw spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych w dniu 29 lipca 2025 r.

W posiedzeniu uczestniczyli:

Członkowie Rady Konsultacyjnej:

  • Marek Cierpiał -Wolan Prezes GUS - Przewodniczący Rady Konsultacyjnej

Przedstawiciele ministerstw:

  • Ministerstwo Cyfryzacji
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej
  • Ministerstwo Klimatu i Środowiska
  • Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • Ministerstwo Rozwoju i Technologii
  • Ministerstwo Zdrowia
  • Ministerstwo Cyfryzacji
  • Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Zaproszeni goście:

  • Filip Prusik-Serbinowski – Zastępca  Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego
  • Emil Jachimowicz – Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego

Przedstawiciele statystyki publicznej:

  • Hanna Strzelecka - Wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego ds. Statystyki Społecznej
  • Renata Bielak - Wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego ds. Statystyki Gospodarczej
  • Dominika Rogalińska - Wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego ds. Technologii Informacyjnych

oraz reprezentanci: Departamentu Programowania, Koordynacji Badań i Rejestrów, Gabinetu Prezesa, Departamentu Innowacji, Departamentu Systemów Teleinformatycznych, Geostatystyki i Spisów, Departamentu Edukacji i Komunikacji, Departamentu Badań Demograficznych, Centrum Informatyki Statystycznej, Urzędu Statystycznego w Lublinie.

Przebieg spotkania:

Prezes GUS, Pan Marek Cierpiał-Wolan, otwierając spotkanie podkreślił, że strategicznymi celami statystyki publicznej są: zaangażowanie w działania deregulacyjne oraz zapewnienie wysokiej jakości danych wykorzystywanych do realizacji zobowiązań międzynarodowych. Realizacja powyższych celów wymaga interoperacyjności systemów informacyjnych administracji publicznej i rejestrów urzędowych, co umożliwi efektywną integrację i wymianę danych.

Prezentowane zagadnienia:

Nowe repozytorium interoperacyjności

Pani Wioletta Zwara, Zastępca Dyrektora Departamentu Projektów i Strategii w Ministerstwie Cyfryzacji poinformowała o pracach legislacyjnych nad ustawą zmieniającą ustawę o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz inne akty prawne. Nowe przepisy wprowadzą istotne zmiany w zakresie informacji gromadzonych w Repozytorium Interoperacyjności. Głównym celem strategicznym zmian, jest wynikające z Projektu „Strategii Cyfryzacji Państwa” wsparcie w osiąganiu zasady jednorazowości, czyli brak angażowania w realizację zadania publicznego użytkownika (obywatela, przedsiębiorcy, czy urzędnika), na którym ciąży obowiązek lub któremu przysługuje uprawnienie wynikające z przepisów prawa. Celem operacyjnym jest zapewnienie powszechnego dostępu do aktualnych informacji o danych przetwarzanych w rejestrach publicznych oraz o interfejsach programistycznych (API) publicznych systemów teleinformatycznych. Repozytorium będzie także zawierać informacje o systemach rejestrów państwowych, metadane rejestrów publicznych, raporty z przeglądu standardów i specyfikacji oraz wyniki ocen interoperacyjności krajowej i transgranicznej. Dostęp do Repozytorium zapewniony będzie przez GUI i API, a dane będą kategoryzowane według kryteriów przedmiotowych i podmiotowych. Za wprowadzanie danych odpowiadać będą upoważnieni użytkownicy gestorów. System umożliwi zgłaszanie propozycji zmian prezentowanych danych, monitorowanie dostępności API oraz subskrybowanie powiadomień o zmianach danych.

System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) jako nowe administracyjne źródło danych.

Pan Krzysztof Markowski, Dyrektor Urzędu Statystycznego w Lublinie, przedstawił założenia współpracy statystyki publicznej w projekcie budowy Systemu do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) oraz oczekiwania GUS związane z wykorzystaniem potencjału systemu po wdrożeniu. Zadaniem nowej cyfrowej platformy będzie prowadzenie procesu obsługi postępowań administracyjnych dotyczących m.in. pozwoleń na budowę i oddania do użytkowania mieszkań i budynków. System oferuje szerokie możliwości wykorzystania zgromadzonych danych przez statystykę publiczną. Pozwoli to na sukcesywne zmniejszanie obciążeń organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego obowiązkami statystycznymi przy jednoczesnym zwiększeniu zakresu i jakości przekazywanych danych bezpośrednio z systemu SOPAB.

Pan Filip Prusik-Serbinowski Zastępca Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, poinformował o postępie prac nad systemem SOPAB. Zaprojektowane funkcjonalności mają objąć całość działań realizowanych w ramach administracji architektoniczno-budowlanej. Ponadto wskazał, że działania deregulacyjne to nie tylko zmniejszenie obciążeń dla obywateli i przedsiębiorców, ale również - jak w przypadku SOPAB - to zmniejszenie obciążeń dla urzędników rozpatrujących sprawy z zakresu postępowań administracyjnych w budownictwie, co przełoży się na sprawniejszą obsługą obywateli i przedsiębiorców.

Podsumowanie

Prezes GUS, Pan Marek Cierpiał-Wolan, podsumowując posiedzenie Rady Konsultacyjnej, podkreślił ogromną wartość informacji gromadzonych w systemach informacyjnych administracji publicznej. Zwrócił uwagę na potrzebę uporządkowania infrastruktury informacyjnej państwa, aby uniknąć wielokrotnego zbierania tych samych danych. Wskazał także istotną rolę Rady Konsultacyjnej w projektowaniu i wdrażaniu zmian w tym obszarze.

Pliki do pobrania

Nowe repozytorium interoperacyjności. Prezentacja w formacie PDF ...
Nowe repozytorium interoperacyjności. Prezentacja w formacie PDF 0.41 MB
System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) jako nowe administracyjne źródło danych. Prezentacja w formacie PDF ...
System do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie (SOPAB) jako nowe administracyjne źródło danych. Prezentacja w formacie PDF 0.27 MB

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Publikujący informację: Bartosz Milanowski (Wydział Portalu Informacyjnego GUS)
Publikacja informacji: 08.08.2025 08:26
Aktualizacja informacji: 08.08.2025 08:26
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Bartosz Milanowski 08.08.2025 08:26 Publikacja 1
  • Organizacja statystyki publicznej
    • Główny Urząd Statystyczny
    • Urzędy Statystyczne
    • Stałe organy opiniodawczo-doradcze Prezesa GUS
    • Jednostki obsługi statystyki publicznej
    • Rada Statystyki
    • Rada Konsultacyjna
      • Skład Rady Konsultacyjnej kadencji 2025
      • Skład Rady Konsultacyjnej kadencji 2024
      • Posiedzenia Rady Konsultacyjnej
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 29 lipca 2025 roku
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 28 listopada 2024 roku
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 10 lipca 2024 roku
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 5 października 2023 roku
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 8 marca 2023 roku
      • Obsługa administracyjna prac Rady Konsultacyjnej
    • Rządowa Rada Ludnościowa
    • Polskie Towarzystwo Statystyczne

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny