Petycja – zgodnie z zapisami ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz.U. 2018 poz. 870) – może być składana przez osobę fizyczną, osobę prawną, jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną lub grupę tych podmiotów, zwaną „podmiotem wnoszącym petycję”, do organu władzy publicznej, a także do organizacji lub instytucji społecznej w związku z wykonywanymi przez nią zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
Petycję można złożyć w interesie publicznym, podmiotu wnoszącego petycję lub innego podmiotu, za jego pisemną zgodą.
W petycji można domagać się zmiany prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu ją wnoszącego, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zadaniach i kompetencji adresata petycji.
Jak składać petycje:
Petycje można składać:
- pisemnie na adres: Urząd Statystyczny w Gdańsku, 80-434 Gdańsk, ul. Danusi 4,
- bezpośrednio w Sekretariacie Urzędu (w godz. 7:00-15:00), przy ul. Danusi 4 w Gdańsku
- pocztą elektroniczną na adres: ,
- poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą,
- faksem pod nr +48 58 768 32 70.
Petycje niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Petycja musi być podpisana (składaną listownie podpisuje podmiot ją wnoszący, a jeżeli nie jest to osoba fizyczna lub gdy petycję wnosi grupa podmiotów, podpis składa osoba je reprezentująca; składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu oraz zawierać adres poczty elektronicznej podmiotu wnoszącego petycję).
Szczegółowe zasady składania i rozpatrywania petycji oraz sposób postępowania organów w tych sprawach określono w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach:
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140001195