Posiedzenie odbyło się w formie hybrydowej, stacjonarnie w sali im prof. Romaniuka w gmachu GUS oraz poprzez platformę Webex. Obradom przewodniczył Pan prof. dr hab. Henryk Domański – Przewodniczący Rady Statystyki. W obradach uczestniczyli: Pan dr Dominik Rozkrut – Prezes GUS, przedstawiciele Ministerstwa Finansów, dyrektorzy departamentów GUS, a on-line dyrektorzy Urzędów Statystycznych.
W pierwszym punkcie posiedzenia zaprezentowano kluczowe informacje na temat krajowej i unijnej definicji liczenia długu publicznego. Statystykami z tego zakresu, jak i prognozami długu zajmuje się w Polsce Ministerstwo Finansów. Ważną rolę pełni tutaj również Główny Urząd Statystyczny, zwłaszcza w zakresie gromadzenia danych wg metodyki definicji unijnej oraz transmisji danych do Eurostatu. Główną różnicą jeśli chodzi o dług w rozumieniu metodologii unijnej jak i krajowej, jest inny zakres podmiotowy sektora.
Druga część posiedzenia poświęcona była omówieniu postępom oraz wyzwaniom związanym z przygotowywaniem danych o inflacji według grup gospodarstw i dochodowych. Statystyka publiczna rozwija i unowocześnia sposoby prezentacji danych, aby odbiorcy mogli je lepiej odnosić do swoich potrzeb. W ramach poszerzenia zakresu danych wynikowych o nowe przekroje wskaźników cen, rozważane jest opracowanie tzw. symulatora/kalkulatora inflacji indywidualnej. Wskaźnik cen konsumpcyjnych tworzą dwa główne komponenty, są to wydatki gospodarstw domowych na zakup towarów i usług konsumpcyjnych, które służą do budowy systemu wag oraz ceny towarów i usług konsumpcyjnych, notowane przez ankieterów z urzędów statystycznych bezpośrednio w punktach sprzedaży detalicznej, zbierane przez Internet lub pozyskane od gestorów danych. Aktualnie, zgodnie z programem badań statystycznych statystyki publicznej, obliczane są wskaźniki CPI dla siedmiu grup społeczno-ekonomicznych.
W kolejnym punkcie posiedzenia członkowie Rady Statystyki zapoznali się z informacją na temat nowego ramowego rozporządzenia Unii Europejskiej ws. europejskich statystyk ludności i mieszkań (ESOP). W związku z niestabilną sytuacją międzynarodową wzrasta zapotrzebowanie użytkowników krajowych, oraz unijnych na dane na temat migracji, starzenia się społeczeństw oraz mieszkalnictwa. Projekt rozporządzenia kładzie nacisk na wykorzystanie danych administracyjnych, danych będących w dyspozycji podmiotów prywatnych oraz zwiększenie częstotliwości raportowania. Rozporządzenie pozwoli także na zwiększenie wpływu statystyki publicznej na jakość obecnych i nowopowstających rejestrów administracyjnych. Wyzwaniem będzie konieczność poniesienia kosztów dodatkowych danych statystycznych, produkowanych z większą częstotliwością oraz zwiększenia środków na utrzymanie i prowadzenie przedmiotowych rejestrów i systemów administracyjnych, w tym także statystycznych. Konieczne będzie również zwiększenie zasobów operacyjnych oraz kadrowych statystyki publicznej.
Na zakończenie Rada Statystyki zapoznała się ze stanem prac nad przyjęciem Planu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024 oraz nowelizacjami Pbssp na lata 2022 i 2023. Projekt Planu na rok 2024 został przekazany do Zespołu ds. Programowania Pracy Rządu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i oczekuje na wpisanie do Wykazu Prac Legislacyjnych i Programowych Rady Ministrów. Jednocześnie GUS prowadzi rozmowy ws. uzgodnień merytorycznych z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej oraz Ministerstwem Finansów.