Posiedzenie odbyło się w formie hybrydowej, stacjonarnie w GUS oraz poprzez platformę Webex. Obradom przewodniczył Pan prof. dr hab. Henryk Domański - Przewodniczący Rady Statystyki. W spotkaniu uczestniczyli także Dyrektor Generalny Głównego Urzędu Statystycznego oraz dyrektorzy departamentów GUS i urzędów statystycznych.
Pierwszy punkt posiedzenia dotyczył wykorzystania źródeł administracyjnych w badaniu - Apteki. Badanie 1.29.09 Apteki jest badaniem prowadzonym w cyklu rocznym, które dotychczas było realizowane za pomocą sprawozdania apteki/punktu aptecznego ZD-5. Podstawową zmienną gromadzoną za pomocą tego badania jest informacja o osobach pracujących w sprawozdającej aptece/punkcie aptecznym (według głównego miejsca pracy, w szczególności w podziale na magistrów farmacji (farmaceutów) i techników farmaceutycznych, w podziale na płeć). GUS przeprowadził rozpoznanie różnych innych zbiorów danych administracyjnych, którego celem było uzyskanie dostępu do danych pozwalających na poprawienie jakości wyników z tego badania. Ostatecznie wykorzystano dane pozyskiwane z NFZ. Zbiór danych pozyskanych z tego zasobu obejmuje m.in. dane identyfikacyjne osób zgłoszonych do realizacji recept w poszczególnych placówkach do której należą w tym: PESEL, typu wykształcenia tej osoby - magister farmacji, technik farmaceutyczny, płeć i miejsca świadczenia pracy (nazwa apteki, adres jednostki, w tym TERYT gminy, NIP i REGON). Dane te zawierają również informacje o liczbie zrealizowanych recept przez poszczególnego pracownika wraz z informacją jakie produkty medyczne i leki zapisane zostały na danej recepcie. Zbiór danych z NFZ jest przekazywany do GUS do końca marca roku bieżącego z danymi za rok poprzedni. W porównaniu z danymi uzyskanymi ze sprawozdania ZD-5 dane z NFZ wskazywały większa liczbę pracujących farmaceutów i techników farmacji. Szacuje się, że wpływ na te różnice miała kompletność badania ZD-5. Począwszy od danych za rok 2024, apteki i punkty apteczne nie będą wypełniać sprawozdań. W zamian zostaną wykorzystywane zbiory administracyjne o farmaceutach i technikach farmacji realizujących recepty refundowane w aptekach i punktach aptecznych pochodzące z NFZ. Zmianie uległ też termin publikacji wyników badania. Zakłada się, że dane będą publikowane do końca lipca danego roku. W GUS prowadzi się również analizy polegające na porównywaniu danych otrzymanych z NFZ z danymi z ZUS i KRUS w zakresie płatników i ubezpieczonych. Na przyszły rok zaplanowano zaktualizowanie zeszytu metodologicznego z zakresu statystyki zdrowia i ochrony zdrowia w zakresie sprawozdawczości GUS.
Następnie przedstawiono analizę jakość danych pozyskiwanych z badań ankietowych w latach 2018-2023 oraz wpływu pandemii na realizację badań statystyki publicznej. Główne wyzwania, z którymi musiał mierzyć się urząd dotyczyły rezygnacji z prowadzenia wywiadów bezpośrednich, opóźnień w sprawozdawczości statystycznej (w tym w otrzymywaniu danych ze źródeł administracyjnych), zmniejszenia kompletności danych, trudności z imputacją i estymacją danych, konieczności przeprowadzenia szybkich zmian w metodologii badań oraz wprowadzenia pracy zdalnej. Prezentowana analiza objęła badania obowiązkowe i dobrowolne prowadzone przez ankieterów w 13 obszarach tematycznych. Przeanalizowano 27 zestawów danych dla których sporządzono w badanym okresie przynajmniej 2 raporty jakości.
W obliczy wyzwań związanych z COVID-19, jednoczesnej realizacji spisów powszechnych wraz z bieżącymi badaniami statystyki publicznej oraz zmianami podejścia do realizacji badań ankietowych, statystyka publiczna szybko i sprawnie odnalazła się w nowej rzeczywistości wykorzystując swój potencjał i innowacyjne podejście do realizacji badań. W wyniku podjętych działań dokonano trwałych zmian w realizacji bieżących badań ankietowych poprzez np. szersze wykorzystywanie metody CAII (osoba badana samodzielnie odczytuje z ekranu treść pytań i udziela odpowiedzi, które rejestrowane są na docelowym serwerze), zwiększanie tendencji do ograniczania bezpośrednich wywiadów czy wprowadzenie nowej aplikacji wspierającej pracę ankieterów. GUS pracuje także nad kompleksowym zwiększeniem wykorzystywania innych źródeł danych w ramach prowadzonych badań (np. teledetekcja w badaniach rolnych, czy web scraping w badaniach cen).
Ostatni punkt posiedzenia dotyczył omówienia stanu prac nad projektem Programu badań statystycznych statystyki publicznej (Pbssp) na 2026 r., drugą zmianą do Pbssp na 2024 r. oraz nad pierwszą zmianą do Pbssp na 2025 r.