Posiedzenie odbyło się w formie hybrydowej, stacjonarnie w GUS oraz poprzez platformę Webex. Obradom przewodniczył Pan prof. dr hab. Henryk Domański – Przewodniczący Rady Statystyki. W obradach uczestniczyli także: Pani Anna Borowska – Dyrektor Generalny GUS oraz dyrektorzy departamentów GUS i urzędów statystycznych.
Pierwszym punktem posiedzenia była informacja na temat zwiększenia wykorzystania administracyjnych źródeł danych w badaniach statystycznych. Omówiono wpływ danych, z rejestrów i systemów informacyjnych administracji publicznej, na jakość danych publikowanych przez statystykę publiczną oraz korzyści wynikające z tego tytułu dla gestorów. Kolejnym zaprezentowanym zagadnieniem było prowadzone przez GUS Repozytorium Standardów Informacyjnych (RSI), obejmujące metadane o rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej. Rada Statystyki została również poinformowana o zasadach współpracy GUS z gestorami danych. W podsumowaniu wystąpienia wskazano, że Polska statystyka publiczna systematycznie zwiększa wykorzystanie administracyjnych źródeł danych w swoich badanich. W 2023 r. uwzględniono w nich 79 administracyjnych źródeł danych pochodzących od 23 gestorów, o 14 źródeł więcej niż w roku 2022. Przestawiono również plany GUS w zakresie dalszych działań związanych ze zwiększaniem wykorzystania w statystyce danych administracyjnych.
Następny punkt posiedzenia dotyczył praktycznego zastosowani źródeł administracyjnych na przykładzie pracy eksperymentalnej „Pokolenie gniazdowników w Polsce”. Na potrzeby badania przyjęto definicję, według której gniazdownik to osoba w wieku 25-34 lata mieszkająca z rodzicami, nieposiadająca współmałżonka i niebędąca sama rodzicem. Populacja gniazdowników nie obejmuje osób rozwiedzionych oraz wdów/wdowców. Szczegółowo omówiono wykorzystane źródła danych, metodologię badania oraz jego wyniki. Te ostatnie zaprezentowane zostały w układzie przestrzennym. Podkreślono zalety badania, w tym wykorzystanie własnego produktu statystycznego o czytelnej metodologii, bogactwo wykorzystanych źródeł administracyjnych, realizację na pełnej populacji oraz możliwość prezentacji wyników na niskich poziomach agregacji przestrzennej. Szczególnie ważne jest również to, że może zostać ono wykonane w krótkim horyzoncie czasowym i w oparciu o aktualne dane.
W ramach pozostałych punktów posiedzenia zreferowano postępy prac legislacyjnych związanych z przyjęciem projektu Programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2025, II zmianą Programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2023 i I zmianą Programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2024.