Posiedzenie Rady Konsultacyjnej do spraw spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych w dniu 8 marca 2023 r.
Posiedzenie Rady Konsultacyjnej odbyło się w nowej formule, uwzględniającej przepisy zarządzenia Nr 352 Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2022 r. zmieniające zarządzenie w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań (M.P. poz. 1114).
W posiedzeniu uczestniczyli:
Przewodniczący Rady Konsultacyjnej - Dominik Rozkrut, Prezes GUS,
Przedstawiciele: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
Sekretarz Rady Konsultacyjnej - Anna Dobrowolska, Dyrektor Departamentu Programowania i Koordynacji Badań,
Przedstawiciele GUS: Departamentu Programowania i Koordynacji Badań, Departamentu Badań Demograficznych, Departamentu Systemów Teleinformatycznych, Geostatystyki i Spisów, Departamentu Rynku Pracy, Departamentu Handlu i Usług oraz Gabinetu Prezesa GUS.
Prelegenci i prezentowane zagadnienia:
Pan Dominik Rozkrut, Przewodniczący Rady Konsultacyjnej - Prezes GUS:
przedstawił rolę i zadania Rady realizowane na podstawie znowelizowanego zarządzenia nr 204 Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych (M. P. z 2018 r. poz. 13). W celu dostosowania do aktualnych potrzeb statystyki poszerzono zakres działań Rady na rzecz realizacji zadań państwa o proces realizacji badań statystycznych, uszczegółowiono zadania oraz poszerzono skład Rady Konsultacyjnej, której nadano także nowe kompetencje.
Pan Janusz Dygaszewicz, Dyrektor Departamentu Systemów Teleinformatycznych, Geostatystyki i Spisów:
podsumował prace Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych oraz narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań, sprzed nowelizacji zarządzenia nr 204, tj. w okresie gdy działalność Rady obejmowała zagadnienie spisów powszechnych, w tym, w zakresie kwestii i problemów zawartych w dokumencie pod tytułem Ocena przydatności rejestrów publicznych na potrzeby PSR 2020 i NSP 2021, będących przedmiotem prac Rady.
Pani Anna Dobrowolska, Sekretarz Rady Konsultacyjnej - Dyrektor Departamentu Programowania i Koordynacji Badań:
przedstawiła informacje na temat gestorów i zbiorów danych pozyskiwanych z rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej oraz z niepublicznych systemów informacyjnych na potrzeby spisów powszechnych rundy 2020/2021. Przedstawiła także charakterystykę organizacji procesu zbierania zbiorów danych.
Pani Dorota Szałtys, Dyrektor Departamentu Badań Demograficznych:
przedstawiła potrzeby statystyki polskiej dotyczące wykorzystania źródeł administracyjnych dla zapewnienia zakresu informacyjnego zgodnie z wymaganiami nowego ramowego rozporządzenia UE dotyczącego Europejskich Statystyk Ludności i Mieszkań (ESOP), którego wejście w życie planowane jest pod koniec 2023 roku, przy założeniu odejścia od „tradycyjnego” spisu powszechnego na rzecz wykorzystania danych ze źródeł administracyjnych. Przedstawiła charakterystykę uwarunkowań prawnych, przyjętych priorytetów wykorzystania danych oraz wymagań dotyczących danych ze źródeł administracyjnych.
Dyskusja
Po zakończeniu prezentacji zagadnień odbyła się dyskusja, podczas której podkreślono konieczność przeprowadzenia prac legislacyjnych niezbędnych do osiągnięcia zgodności z wymaganiami rozporządzenia ESOP, w tym dokonanie przeglądu prawa krajowego oraz wprowadzenie nowych regulacji prawnych, w celu zapewnienia statystyce polskiej odpowiedniego zakresu informacyjnego danych pozyskanych ze źródeł administracyjnych zgodnie z wymaganiami ESOP.
Wnioski i postanowienia z posiedzenia Rady:
Sekretarz Rady Konsultacyjnej, pani Anna Dobrowolska przedstawiła Radzie do akceptacji projekt rocznego sprawozdania z realizacji zadań Rady Konsultacyjnej w 2022 r. i poinformowała uczestników posiedzenia, że zgodnie z § 10 pkt 4 zarządzenia Nr 204, zarządza się rozpatrzenie projektu rocznego sprawozdania z realizacji zadań Rady Konsultacyjnej w 2022 r., w trybie obiegowym, w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk oraz poprosiła członków Rady o przekazanie informacji o akceptacji projektu lub ewentualnych uwagach w terminie do 7 dni od daty otrzymania sprawozdania. Projekt sprawozdania skierowany do rozpatrzenia w trybie obiegowym będzie uważało się za przyjęty, jeżeli w wyznaczonym terminie nie zostaną zgłoszone uwagi do projektu.
Pani Anna Dobrowolska poinformowała także zgromadzonych, że:
- Główny Urząd Statystyczny zgłosi kolejne potencjalne tematy do rozstrzygnięcia podczas prac Rady Konsultacyjnej,
- członkowie Rady Konsultacyjnej mają możliwość zgłaszania kolejnych tematów prac.