• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Organizacja statystyki publicznejRada KonsultacyjnaPosiedzenia Rady KonsultacyjnejPosiedzenie Rady Konsultacyjnej 10 lipca 2024 roku
Menu

Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 10 lipca 2024 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Posiedzenie Rady Konsultacyjnej do spraw powszechnych spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych w dniu 10 lipca 2024 r.


W posiedzeniu uczestniczyli:

  • Przewodniczący Rady Konsultacyjnej - dr Dominik Rozkrut, Prezes GUS
  • Zastępca Przewodniczącego Rady Konsultacyjnej - Aleksandra Gajewska, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
  • Zastępca Przewodniczącego Rady Konsultacyjnej - Michał Gramatyka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji
  • Przedstawiciele:
  • Ministerstwa Finansów
  • Ministerstwa Klimatu i Środowiska
  • Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
  • Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
  • Ministerstwa Rozwoju i Technologii
  • Ministerstwa Zdrowia
  • Przedstawiciele statystyki publicznej - Departamentu Programowania, Koordynacji Badań i Rejestrów, Departamentu Innowacji, Gabinetu Prezesa, Urzędu Statystycznego w Szczecinie

Przebieg spotkania:

Pan Dominik Rozkrut, Prezes GUS otwierając spotkanie podkreślił, że statystyka, bazując na pozytywnych doświadczeniach z dotychczasowej współpracy z Radą Konsultacyjną ds. spisów powszechnych, będzie kontynuować współpracę z kluczowymi gestorami źródeł administracyjnych istotnych dla badań statystycznych, w bardziej sformalizowany, regularny i efektywny sposób.

Pan Minister Michał Gramatyka przypomniał, że pozyskane dane należy traktować jako szczególną wartość przy pełnym poszanowaniu ich poufności.


Prezentowane tematy:

"Jakość danych w rejestrach. Identyfikacja obszarów wrażliwych na nieprawidłowości. Stosowane rozwiązania"

Pan Paweł Murawski, Konsultant w Departamencie Innowacji GUS przestawił ogólną ocenę danych pozyskiwanych przez statystykę publiczna z systemów informacyjnych administracji publicznej i rejestrów urzędowych oraz ogólną charakterystykę identyfikowanych nieprawidłowości. W konkluzji wskazano progres w jakości pozyskanych zbiorów identyfikowany podczas przekształcania danych administracyjnych w statystyczne.


"Modernizacja badania Obrót nieruchomościami"

Pani Katarzyna Dmitrowicz-Życka - zastępca Dyrektora US Szczecin i Pani Mariola Jaśków - Kierownik Ośrodka w Urzędzie Statystycznym w Szczecinie przybliżyły uczestnikom podstawowe informacje o badaniu obrotu nieruchomości prowadzonym przez statystykę publiczną oraz niezbędnych do jego realizacji źródłach danych i potrzebach informacyjnych. Przedstawione zostały zmiany planowane do wprowadzenia w badaniu. Przedstawicielki US Szczecin podkreśliły, że statystyka jest zainteresowana pozyskiwaniem danych z dodatkowych źródeł, tj. z Centralnego Rejestru Czynności Majątkowych i z Portalu Danych o Obrocie Mieszkań (Portal DOM). Działania podjęte w celu modernizacji badania „Obrót nieruchomościami” wynikają z ciągłych starań statystyki, aby dostarczać dane najwyższej jakości i prezentować informacje, które w pełni odpowiadają oczekiwaniom użytkowników zarówno w kraju, jak i na potrzeby zobowiązań międzynarodowych.

Pan dr Dominik Rozkrut Prezes GUS i Pani Alicja Koszela, Sekretarz Rady Konsultacyjnej - przekazali członkom Rady informacje nt. prowadzonej w GUS bazy wiedzy, w której gromadzone są informacje o funkcjonujących i wdrażanych rejestrach urzędowych i systemach informacyjnych administracji publicznej – Repozytorium Standardów Informacyjnych (RSI). Zachęcając do korzystania z bazy, p. Alicja Koszela  zadeklarowała możliwość przeprowadzenia przez statystykę warsztatów przybliżających funkcjonowanie bazy. Zwróciła się też do obecnych o wsparcie podczas planowanej w najbliższym czasie aktualizacji RSI.


Dyskusja:

Po zakończeniu prezentacji powyżej przestawionych zagadnień odbyła się dyskusja, w  której uczestnicy podkreślili,  że statystyka publiczna będzie dążyć do aktywnego angażowania gestorów systemów informacyjnych administracji publicznej i rejestrów urzędowych do współpracy, mającej na celu wymianę doświadczeń oraz pozyskiwanie spójnych metodologicznie i wysokiej jakości danych będących podstawą prowadzenia polityk krajowych i unijnych.

Prezes GUS podzielił się doświadczeniami statystyki dotyczącymi przyznawania dostępu do danych jednostkowych nieidentyfikowalnych, np. do celów naukowych i badawczych. Podstawą takiego udostępniania danych jednostkowych nieidentyfikowalnych jest ustawa o statystyce publicznej, której przepisy, podobnie jak regulacje europejskie dotyczące statystyki, zapewniają odpowiednie warunki do wykorzystania przez naukowców informacji niezbędnych do realizowania badań przez środowiska naukowe i akademickie.


Wnioski i ustalenia z posiedzenia Rady:

Przewodniczący Rady Konsultacyjnej - Prezes GUS dr Dominik Rozkrut zwrócił się do przedstawicieli resortów o przekazanie listy koordynatorów do kontaktów na poziomie technicznym w zakresie przekazywanych danych. Zaapelował również o współpracę ze statystyką publiczną oraz o przedstawienie propozycji tematów, którymi mogłaby się zająć Rada. Wskazał najważniejsze cechy owocnej współpracy oraz podkreślił wagę terminowość przekazywania danych przez gestorów.


Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Publikujący informację: Dariusz Mazurek (Wydział Portalu Informacyjnego GUS)
Publikacja informacji: 24.07.2024 13:13
Aktualizacja informacji: 24.07.2024 13:15
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Dariusz Mazurek 24.07.2024 13:15 Edycja 2
Dariusz Mazurek 24.07.2024 13:13 Publikacja 1
  • Organizacja statystyki publicznej
    • Główny Urząd Statystyczny
    • Urzędy Statystyczne
    • Stałe organy opiniodawczo-doradcze Prezesa GUS
    • Jednostki obsługi statystyki publicznej
    • Rada Statystyki
    • Rada Konsultacyjna
      • Skład Rady Konsultacyjnej kadencji 2024
      • Posiedzenia Rady Konsultacyjnej
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 28 listopada 2024 roku
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 10 lipca 2024 roku
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 5 października 2023 roku
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 8 marca 2023 roku
      • Obsługa administracyjna prac Rady Konsultacyjnej
    • Rządowa Rada Ludnościowa
    • Polskie Towarzystwo Statystyczne

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny