• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Przejdź do mapy strony
Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej
  • Kontrast domyślny
  • Kontrast czarno-biały
  • Kontrast czarno-żółty
  • Kontrast żółto-czarny
  • English
  • Portal Informacyjny GUS
  • bip.gov.pl
  • O serwisie
    • Mapa serwisu
    • Dziennik zmian treści
    • Instrukcja korzystania
    • Redakcja BIP
Zobacz także

Logo Biuletyn Informacji Publicznej Biuletyn Informacji Publicznej

Wyszukiwanie zaawansowane

Menu główne

Menu
  • Organizacja statystyki publicznej
  • Działalność statystyki publicznej
  • Prawo
  • Ogłoszenia
  • e-Urząd
  • Kontakt

Ścieżka

Strona główna Organizacja statystyki publicznejRada KonsultacyjnaPosiedzenia Rady KonsultacyjnejPosiedzenie Rady Konsultacyjnej 28 listopada 2024 roku
Menu

Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 28 listopada 2024 roku

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

Posiedzenie Rady Konsultacyjnej do spraw spisów rolnych, narodowych spisów powszechnych ludności i mieszkań oraz innych badań statystycznych w dniu 28 listopada 2024 r.

W posiedzeniu uczestniczyli:

  • Przewodniczący Rady Konsultacyjnej – Dominik Rozkrut Prezes GUS,
  • Zastępca Przewodniczącego Rady Konsultacyjnej - Aleksandra Gajewska, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
  • Zastępca Przewodniczącego Rady Konsultacyjnej - Michał Gramatyka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji

Przedstawiciele:

Ministerstwa Edukacji Narodowej,

Ministerstwa Finansów,

Ministerstwa Klimatu i Środowiska,

Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi,

Ministerstwa Rozwoju i Technologii,

Ministerstwa Zdrowia,

Przedstawiciele statystyki publicznej - Departamentu Programowania, Koordynacji Badań i Rejestrów, Departamentu Innowacji, Departamentu Rolnictwa i Środowiska, Departamentu Systemów Teleinformatycznych, Geostatystyki i Spisów, Gabinetu Prezesa, Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy.

Przebieg spotkania:

Pan Dominik Rozkrut, Prezes GUS podziękował członkom Rady za propozycje tematów, szczególnie zwracając uwagę na temat zgłoszony przez Ministerstwo Cyfryzacji Konsekwencje zakresu informacji planowanych do udostępniania w repozytorium interoperacyjności na podstawie nowelizacji ustawy o informatyzacji (takich, jak metadane rejestrów publicznych, informacje o API publicznych systemów teleinformatycznych, raporty z ocen interoperacyjności krajowej i transgranicznej) dla wzmocnienia interoperacyjności rejestrów i systemów.   

Prezentowane zagadnienia:

Potrzeby informacyjne Systemu Monitorowania Usług Publicznych (SMUP)

Pani Dominika Rogalińska, Dyrektor Departamentu Innowacji, przedstawiła System Monitorowania Usług Publicznych SMUP. System i wskaźniki zostały opracowane z inicjatywy i w ścisłej współpracy GUS z przedstawicielami samorządu terytorialnego. Za całość projektu odpowiadało Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dostęp do danych jest możliwy przez stronę internetową smup.gov.pl oraz przez API. System utrzymywany i rozwijany przez Główny Urząd Statystyczny ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia potrzeb informacyjnych systemu, umożliwia gminom i powiatom zarządzanie usługami publicznymi, za które odpowiadają.

Pan Marek Pieniążek, Naczelnik w Departamencie Innowacji, odpowiedzialny za utrzymanie SMUP, przedstawił istniejące potrzeby informacyjne systemu spowodowane brakiem dostępności określonych informacji z zakresu monitorowania usług publicznych. Wyjaśnił, że przyczyną występujących braków informacyjnych w systemie mogą być m.in. kwestie organizacyjne lub konieczność przedefiniowania dotychczasowych zadań oraz procedur gromadzenia danych przez jednostki administracji publicznej.

Zwiększanie efektywności współpracy statystyki publicznej z instytucjami publicznymi na przykładzie badania „Rozkład wynagrodzeń w gospodarce narodowej”

Pani Wiesława Gierańczyk, Dyrektor Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy zapoznała uczestników posiedzenia z aspektami współpracy statystyki z instytucjami publicznymi na etapie projektowania i realizacji badań z zakresu rynku pracy i wynagrodzeń.  Jako bardzo istotną kwestię podkreśliła współpracę z kluczowymi użytkownikami wyników badań statystycznych, których statystyka postrzega także jako partnerów w tworzeniu badań statystycznych. W celu spełnienia rosnących wymagań użytkowników istotne jest udostępnianie danych wynikowych w jak najkrótszym czasie, na jak najniższym poziomie agregacji i przy minimalnym obciążeniu sprawozdawców. Nowe badanie „Rozkład wynagrodzeń w gospodarce narodowej”, którego wyniki opublikowano po raz pierwszy w 2024 roku jest przykładem pracy zrealizowanej bez udziału respondentów, w całości opartej o dane pozyskane ze źródeł administracyjnych.

Realizując badanie, podczas współpracy z resortami zmierzono się także z szeregiem problemów na etapie konsultacji dotyczących potrzeb informacyjnych, w procesie pozyskiwania danych administracyjnych oraz udostępniania wyników badań. Uznano, że pojawiające się przeszkody wynikały z braku możliwości szybkiego kontaktu z osobami decyzyjnymi w instytucjach publicznych. Jako rozwiązanie mające usprawnić przepływ informacji pomiędzy instytucjami publicznymi na dowolnym etapie procesu produkcji statystycznej zaproponowano wprowadzenie mechanizmu szybkich konsultacji polegający na kontaktach bezpośrednich kluczowych użytkowników statystyk i przedstawicieli statystyki publicznej.

Dyskusja

Po zakończeniu prezentacji zagadnień odbyła się dyskusja, podczas której uczestnicy wyjaśnili, że istnieje konieczność prowadzenia stałej współpracy z kluczowymi gestorami rejestrów urzędowych i systemów informacyjnych administracji publicznej. Prezes GUS podkreślił, że zgodnie z zapisem ustawy o statystyce publicznej, statystyka powinna zawsze uczestniczyć w konsultacjach dotyczących tworzenia nowych rejestrów i systemów informacyjnych w strukturach administracyjnych państwa, co pozwoli na uwzględnienie, z odpowiednim wyprzedzeniem potrzeb statystyki, które faktycznie są pochodną potrzeb informacyjnych zgłaszanych przez gestorów.

Pani Magdalena Motkowska-Wójcik, Zastępca Dyrektora Departamentu Programowania, Koordynacji Badań i Rejestrów, wskazała na istotność sprawnej komunikacji statystyki z pozostałymi jednostkami administracji publicznej. Planując podjęcie ścisłej współpracy na forum Rady, w GUS dostrzeżono konieczność uzupełnienia prac Rady poprzez wprowadzenie warsztatowej formy dzielenia się wiedzą z gestorami administracyjnych źródeł danych jako dostawcami zbiorów danych, ale też wymagającymi użytkownikami statystyk. Celem jest lepsze zrozumienie przez gestorów potrzeb i uwarunkowań oraz potencjalnych możliwości statystyki dotyczących wykorzystania danych administracyjnych w procesie realizacji badań statystycznych. Spotkania warsztatowe będą miały m.in. na celu przybliżenie zagadnień z obszaru produkcji statystycznej, sposobu publikowania danych oraz uzgodnienie sposobów rozwiązywania problemów dotyczących pozyskiwania danych. GUS planuje także organizację spotkań bilateralnych, w tym w formie on‑line, dotyczących bieżących zagadnień i problemów do rozwiązania. Zakłada się, że sprawna wymiana informacji dotycząca zgłaszanych tematów i problemów do rozwiązania z wykorzystaniem tzw.  „punktów kontaktowych” przeznaczonych do kontaktów technicznych i organizacyjnych, ułatwi znacznie komunikację pomiędzy GUS a resortami mającymi swoich przedstawicieli w Radzie Konsultacyjnej i pozwoli na szybką i sprawną organizację spotkań bilateralnych i warsztatowych.

Podsumowanie

Prezes GUS poinformował zgromadzonych, że posiedzenie Rady w dniu 28.11.24 r. jest ostatnim w jakim uczestniczył. W związku z powyższym, jako Przewodniczący Rady Konsultacyjnej podziękował członkom Rady i reprezentowanym przez nich resortom za dotychczasowe zaangażowanie w prace Rady. Dziękując za możliwość współpracy wyraził nadzieję, że dalsze wspólne prace statystyki i członków Rady będą kontynuowane jako istotne dla tworzenia i wykorzystania zasobu informacyjnego państwa.

Metryka

Podmiot publikujący: Główny Urząd Statystyczny
Publikujący informację: Iwona Pacholec
Publikacja informacji: 13.12.2024 11:54
Aktualizacja informacji: 13.12.2024 13:40
Sprawdź historię zmian
Użytkownik Data Akcja Wersja
Iwona Pacholec 13.12.2024 13:40 Edycja 4
Iwona Pacholec 13.12.2024 11:56 Edycja 3
Iwona Pacholec 13.12.2024 11:55 Edycja 2
Iwona Pacholec 13.12.2024 11:54 Publikacja 1
  • Organizacja statystyki publicznej
    • Główny Urząd Statystyczny
    • Urzędy Statystyczne
    • Stałe organy opiniodawczo-doradcze Prezesa GUS
    • Jednostki obsługi statystyki publicznej
    • Rada Statystyki
    • Rada Konsultacyjna
      • Skład Rady Konsultacyjnej kadencji 2025
      • Skład Rady Konsultacyjnej kadencji 2024
      • Posiedzenia Rady Konsultacyjnej
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 28 listopada 2024 roku
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 10 lipca 2024 roku
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 5 października 2023 roku
        • Posiedzenie Rady Konsultacyjnej 8 marca 2023 roku
      • Obsługa administracyjna prac Rady Konsultacyjnej
    • Rządowa Rada Ludnościowa
    • Polskie Towarzystwo Statystyczne

Newsletter

Do góry

Główny Urząd Statystyczny

Aleja Niepodległości 208
00-925 Warszawa

Godziny pracy Urzędu: 8:15 - 16:15
Kancelaria: +48 22 608 30 00

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

REGON: 000331501
NIP: 5261040828

Infolinia Statystyczna

+48 22 279 99 99
(opłata zgodna z taryfą operatora)

Konsultanci są dostępni w dni robocze:
pon.- pt.: godz. 8.00 - 15.00

Informacja

Godziny pracy Informatorium:
poniedziałek-piątek 8.00–16.00

Zamówienia na dane statystyczne

Zobacz także:

  • Centralna Biblioteka Statystyczna
  • Centrum Informatyki Statystycznej
  • Zakład Wydawnictw Statystycznych

  • Rada Statystyki
  • Rządowa Rada Ludnościowa
  • Polskie Towarzystwo Statystyczne
  • Deklaracja dostępności

Copyright © 1995-2025 Główny Urząd Statystyczny