Zgodnie z Ustawą z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne Główny Urząd Statystyczny, urzędy statystyczne i Centrum Informatyki Statystycznej uruchomiły Elektroniczne Skrzynki Podawcze (ESP) - "Dostępny publicznie środek komunikacji elektronicznej służący do przekazywania informacji w formie elektronicznej do podmiotu publicznego, przy wykorzystaniu powszechnie dostępnej sieci teleinformatycznej".
U W A G A: W celu złożenia wniosku do jednej z ww. jednostek konieczne jest posiadanie bezpłatnego konta użytkownika na platformie ePUAP.
Metody dostarczania dokumentów elektronicznych do GUS, urzędów statystycznych i CIS:
- Przekazanie dokumentu opatrzonego profilem zaufanym lub zaawansowanym podpisem elektronicznym wydanym przez dowolnego kwalifikowanego polskiego wystawcę, poprzez wypełnienie formularza na stronie Elektronicznej Skrzynki Podawczej. Otrzymanie każdego elektronicznego formularza przez urząd jest potwierdzane wysłaniem Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) i jest równoznaczne z przyjęciem przez jednostkę przesłanego wniosku elektronicznego.
- Dostarczenie dokumentu podpisanego zaawansowanym podpisem elektronicznym poprzez pocztę elektroniczną na adresy mailowe jednostek:
- Główny Urząd Statystyczny - ,
- Urząd Statystyczny w Białymstoku - ,
- Urząd Statystyczny w Bydgoszczy - ,
- Urząd Statystyczny w Gdańsku - ,
- Urząd Statystyczny w Katowicach - ,
- Urząd Statystyczny w Kielcach - ,
- Urząd Statystyczny w Krakowie - ,
- Urząd Statystyczny w Lublinie - ,
- Urząd Statystyczny w Łodzi - ,
- Urząd Statystyczny w Olsztynie - ,
- Urząd Statystyczny w Opolu - ,
- Urząd Statystyczny w Poznaniu - ,
- Urząd Statystyczny w Rzeszowie - ,
- Urząd Statystyczny w Szczecinie - ,
- Urząd Statystyczny w Warszawie - ,
- Urząd Statystyczny we Wrocławiu - ,
- Urząd Statystyczny w Zielonej Górze - ,
- Centrum Informatyki Statystycznej -
Jednocześnie informujemy, że wysłanie dokumentów tą drogą nie zapewnia uzyskania urzędowego poświadczenia odbioru. Takie poświadczenie można uzyskać przekazując dokument drogą wymienioną w pkt.1.
-
Dostarczenie dokumentów do:
-
Kancelarii Głównej GUS (al. Niepodległości 208, 00-925 Warszawa), mieszczącej się w pokoju nr 61, w godzinach 8.30-15.30,
-
sekretariatu Centrum Informatyki Statystycznej, al. Niepodległości 208, 00-925 Warszawa, mieszczącego się w pokoju 513, w godzinach 7.30-15.30, na następujących nośnikach:
-
pamięć masowa USB 1.1 lub 2.0,
-
płyta CD-RW.
-
Do standardowego formularza można dołączyć załączniki.
Akceptowalne formaty załączników to:
- DOC, RTF
- ODS, ODT
- XLS
- CSV
- TXT
- GIF, TIF, BMP, JPG
- ZIP
Wielkość wszystkich załączników dołączonych do jednego formularza (dokumentu elektronicznego składanego przez Elektroniczna Skrzynkę Podawczą) nie może przekroczyć 3,5 MB, a wielkość całego formularza nie może przekroczyć 5MB. W przypadku wykorzystania funkcjonalności dużych plików ePUAP maksymalna wielkość załączników to 500MB. Maksymalny rozmiar dokumentu elektronicznego wraz z załącznikami dostarczany poprzez pocztę elektroniczną nie może przekroczyć 40MB.
Dokumenty zawierające złośliwe oprogramowanie będą automatycznie odrzucane i pozostaną nierozpatrzone.
Czas realizacji:
- do 1 miesiąca,
- do 7 dni - gdy złożono skargę lub wniosek do niewłaściwego organu – organ obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ,
- 14 dni - gdy skarga wpłynęła za pośrednictwem lub bezpośrednio od posła, senatora czy radnego - art. 237 §2 kpa.