Część I

Pokaż QR Code A A A pobierz stronę jako plik pdf Drukuj

1.50. Gospodarka morska i żegluga śródlądowa

1. Symbol badania
1.50.09
2. Temat badania
Transport wodny śródlądowy
3. Cykliczność badania
co rok
4. Prowadzący badanie
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego

5. Cel badania
Celem badania jest dostarczenie informacji o wielkości i strukturze usług przewozowych, potencjale przewozowym żeglugi śródlądowej oraz sieci dróg wodnych śródlądowych, które są zbierane na potrzeby krajowe, jak również wynikające z obowiązków realizacji przez Polskę zobowiązań z tytułu członkostwa w UE i innych organizacjach międzynarodowych.

Realizacja zobowiązań wynikających z przepisów prawa międzynarodowego:
  • - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1954 z dnia 26 października 2016 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi w odniesieniu do nadawania Komisji uprawnień delegowanych i wykonawczych do przyjęcia niektórych środków (Dz. Urz. UE L 311 z 17.11.2016, str. 20)
6. Zakres podmiotowy
Podmioty gospodarki narodowej: osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego i towarów, bez względu na liczbę pracujących; Urzędy Żeglugi Śródlądowej; Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej.

7. Zakres przedmiotowy
Dane adresowe i terytorialne. Dane identyfikacyjne. Obciążenie respondentów. Pracujący, w tym zatrudnieni. Śródlądowy transport wodny.

8. Źródła danych
9. Rodzaje wynikowych informacji statystycznych
Drogi wodne śródlądowe według rodzaju dróg i klas tabor holowniczy i statki pasażerskie, tabor barkowy (z własnym napędem, do holowania, do pchania) wypadki na śródlądowych drogach wodnych przewozy według rodzaju ładunków w tonach, tonokilometrach, średnia odległość przewozu przewozy ładunków w transporcie krajowym według grup ładunków i stref odległości w tonach i tonokilometrach, w tym na poszczególnych odcinkach sieci śródlądowych dróg wodnych przewozy ładunków według grup w transporcie międzynarodowym (eksport, import, tranzyt, przewozy między portami zagranicznymi) w tonach, tonokilometrach oraz w tonokilometrach na wodach polskich przewozy ładunków eksportowanych i importowanych według grup ładunków i krajów załadunku/wyładunku w tonach i tonokilometrach oraz tonokilometrach na wodach polskich przewozy ładunków według relacji przewozów, przewozy krajowe i międzynarodowe (eksport, import, przewozy ładunków obcych pomiędzy portami zagranicznymi) w tonach i tonokilometrach przewozy ładunków przez śluzy według grup towarowych w tonach przewozy pasażerów (ogółem, według województw, w tym w komunikacji międzynarodowej) w pasażerach i pasażerokilometrach oraz średnia odległość przewozu jednego pasażera liczba rejsów dane krajowe oraz dane według województw – przewozy ładunków według relacji. Liczba pracujących w żegludze śródlądowej, w tym kobiety..

10. Formy i terminy udostępnienia wynikowych informacji statystycznych
Publikacje GUS:
  • Transport – wyniki działalności w 2018 r. (sierpień 2019),
  • Mały Rocznik Statystyczny Polski 2019 (lipiec 2019),
  • Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2019 (grudzień 2019),
  • Transport w województwie zachodniopomorskim w 2018 r. (grudzień 2019).
Opracowania sygnalne:
  • Transport wodny śródlądowy w Polsce w 2018 r. (lipiec 2019).
Dziedzinowe Bazy Wiedzy:
  • DBW Transport i Łączność – Transport/Wodny śródlądowy/Tabor towarowy (październik 2019),
  • DBW Transport i Łączność – Transport/Wodny śródlądowy/Przewozy ładunków (październik 2019).
Inne bazy danych:
  • Strateg – Strategia Zrównoważonego Rozwoju Wsi, Rolnictwa i Rybactwa (listopad 2019).
Do góry